Cik Mawar

Rahsia kekal cantik dan sihat
KATA orang, kesihatan dan kecantikan mempunyai hubung kaitnya. Mengapa? Jika tubuh kita
tidak sihat, bolehkah kita kelihatan cantik dan menawan? Begitu juga, apa maknanya kecantikan
jika tidak miliki kesihatan.
Untuk cantik, kesihatan merupakan satu aspek penting yang perlu dipelihara. Di sini, saya
senaraikan enam makanan yang patut dimasukkan dalam diet harian. Ia menyediakan kesihatan
yang optimum bagi anda.

1. Bayam: Sayuran hijau dan berdaun ini adalah makanan sebenar untuk manusia. Pembina
bisep yang kaya dengan folat dan omega 3 berasaskan tumbuhan ini membantu mengurangkan
risiko sakit jantung, strok dan osteoporosis.Bayam juga mengandungi lutein, sejenis bahan yang
melawan penurunan makular akibat faktor penuaan. Amalkan satu cawan bayam segar atau
setengah cawan bayam yang dimasak setiap hari.

2. Yogurt : Banyak budaya mendakwa susu masam atau yogurt merupakan ciptaan mereka,
tetapi kebaikan makanan berusia 2,000 tahun ini untuk kesihatan tidak boleh pertikaikan.
Proses penapaian selama beratus juta tahun terhadap organisma probiotik yang menyediakan
bakteria baik dalam tubuh anda itu, memangkin sistem imunisasi dan pencegahan daripada
kanser.
Tetapi, bukan semua yogurt probiotik. Jadi pastikan anda membaca label yang menyebut
mengenai kultur hidup dan aktif.
Amalkan satu cawan yogurt sehari.

3. Tomato: Terdapat dua perkara yang perlu anda tahu mengenai tomato. Tomato yang
berwarna mengandungi bahan antioksida licopene manakala tomato yang diproses juga sama
khasiatnya seperti buah yang segar.
Kajian mendedahkan diet licopene yang tinggi boleh membantu merendahkah risiko kanser pundi
kencing, paru-paru, prostat, kulit dan perut serta penyakit jantung koronari.
Dapatkan sekurang-kurangnya 22 miligram licopene setiap hari iaitu bersamaan lapan biji ceri
tomato atau segelas jus tomato.

4.Lobak merah: Kebanyakan buah-buahan atau sayur-sayuran yang berwarna merah, kuning
atau oren mengandungi lemak karotenoid iaitu bahan larut yang merendahkan risiko pelbagai
jenis kanser dan radang seperti asma serta penyakit artritis.
Amalkan setengah cawan lobak merah setiap hari.

5. Kacang hitam: Kesemua jenis kacang baik untuk kesihatan jantung, tetapi tiada satu pun
yang boleh merangsang kuasa otak seperti kacang hitam. Ini kerana ia mengandungi antocianin,
sejenis antioksidan yang membantu memperbaiki fungsi otak.
Setengah cawan hidangan kacang hitam menyediakan 8 gram protein dan 7.5 gram serat yang
rendah kalori dan bebas lemak tepu.

6. Oat: Makanan kesihatan yang pertama mendapat kelulusan daripada Pentadbiran Makanan
dan Ubatan (FDA). Ia mengandungi serat larut yang merendahkan risiko sakit jantung. Oat kaya
dengan karbohidrat. Setiap setengah cawan hidangan oat mengandungi 10 gram protein iaitu
menyamai tenaga pembinaan otot-otot.


P/S: Nak lebih cantik..biarlah cantik DILUAR n cantik DIDALAM
Seindah hiasan adalah WANITA Solehah.
Cik Mawar

Kawan..
hidup tak lengkap tanpa sorang kawan..
kawan gembira senang nak carik.. kawan bersedih payah nak dicari
...ibarat mencari permata dalam timbunan pasir yang berlori2... huhuhuhu...

aku ada sorang kawan
kawan yang ku anggap boleh mendengar suka dan duka tentang diri aku.
dan aku akan menjadi kawanya sebegitu rupa..
kawan tetap kawan..
dan apabila kami sudah mempunyai keluarga masing..
tetapi kami tetap menjadi kawan.. namun..
aku SEORANG saja yang mengganggap dia kawan..
tapi dia BERKALI-KALI menipu aku..
dan membuat aku KECEWA dengan sikap n layanan dia
kepada aku yang dia sebuat SEBAGAI KAWAN..
aku pernah berkata padanya..
"Jangan mintak orang nak menghargai diri KITA, kalau diri sendiri tahu nak MENGHARGAI apa yang ada"
berkali-kali... aku ulang..berkali-kali aku bagi peluang pada dia..
bila aku tau dia tipu aku..dari apa yang dia cerita.. aku sedih.. aku simpati dengan diri dia.. so aku kalau boleh tak mahu dia bersedih..
tapi ini lahBALASAN yang aku dapat daripada sikap menghargai sangat persabahatan
yang dihulurkan oleh seorang kawan yang tak pernah langsung nak menghargai persahabatan ini. ok ...fine.. kalau dia takut aku marah jika bagi tahu hal sebenar... sebab aku TAK SETUJU.. memang aku tak kan setuju.. tengok lah skrg.. dia masih dalam keadaan sedih.. aku tak nampak dia GEMBIRA.. hidup ceria.... seronok ka..mempunyai hubungan yang saling tidak mempercayai.. ????? aku rasa sudah cukupkan segala peluang yang aku berikan pada seorang SAHABAT. pada aku
"sekali tali persahabatn dihulur..sampai mati ikatan itu tidak akan putus"
tapi kalau ikatan itu ..SAHABAT itu yang putuskan sendiri ..bukan SEKALI.. malah BERKALI-KALI peluang untuk tali bersambung..amatlah tipis...... ermmmm .
tapi sekarang AKU DULIK apa.. dia wat apa.. dia nak MATI ka.. ada AKU KISAH.. memang DASAR TAK PANDAI MENGHARGAI... aku nak tengok sejauh mana dia leh bahgia ngan cara dia tu.. cuma aku nak dia tahu seperti mana perasaan aku dikecewakan begini dia jugak akan merasai.. malah bukan sekali..malah BERKALI-KALI..

walaupon aku marah.. ikhlas.. aku maafkan segala apa yang dia dah buat pada aku.. aku tak nak membawa dosa org lain .. dan aku harap dia ampunkan dosa2 aku sepanjang PERSAHABATAn itu.. andai aku tidak pergi dulu MENGADAP ALLAH SWT..dia dulu yang menyusul.. semoga tidak ada yang BERKAITAN ANTARA AKU DAN DIA di AKHIRAT SANA. amin

* Jadi LELAKI kalau tak da PENDIRIAN dalam hidup..tak perlu BELAGAK MENDABIK DADA dan tak perlulah nak menyalahkan takdir pastu nak bersedih memohon simpati sana sini ... huhuhhuh... tak PAYAH jadi LELAKI lau macam tu..


Cik Mawar
Oh blog aku nie
dah macam blog terabai dah ha..
dah lama tak update..
ish ish..
award kawan bagi pon tak publish agi
nnt2 lah erk.. kawan2.. sorry
semenjak 2 menjak nie
mood nak memblog lari ja
ado niat nak wat NEW POST
tapi... tau2 dah kol 6..
habis kojer balik rumah..
erm.. Hati pon..
tak stabill...
biasalah
dalam hidup
ada ja DUGAAN yang menguji
kesabaran dan ketabahan.. n kadang2
menda2 semua tu tak mampu nak terluah
hanya memendam rasa sendiri

esok..
ehem ehem
insyallah aku akan turun seremban
cuti 2 hari.. pada yang tgk POST aku sebelm nie
pasti tau kenapa aku nak pi sana
hu hu hu
semoga perjalanan aku selamat pergi
dan selamat kembali..
amin..


Cik Mawar
Selamat Pengantin Baru..
pak pak kepung-kepung (Bunyi Kompang) hahahahaha
wah wah... leh kiro bulan nie tiap minggu ha aku poei
kenduri.. lau ahad @ sabtu ja takpo
nie leh kiro..sabtu n ahad mesti ado jemputanmerompit ja lah aku tgh2 hari ha
kuar kerja 12.30 - 2 ptg.
dah musim panas
betambah golap lah den nie
huhuhuhu..
majlis Azliza n Rosliani dah lepas..
so.. kita hupdate yang belom lopeh erk

13 mac 2010- Jiran Depan Rumah
14 mac 2010 - Kak Ani Tunang ( jiran tepi rumah)
17 mac 2010 - Pak cik Sedara ( Paloh Inai, Pahang)
20 mac 2010 - Anak Acik Maleh ( Seremban )
12 Jun 2010 - Abang Suziyanti ( Keratong 5 ) & Adik Abang Ipar ( Keratong 3 )
13 Jun 2010 - Mazita (Keratong 4 ) & Zuriana ( Keratong 3 )
20 Jun 2010 - Adik Safuan ( Keratong 5 )
10 Julai 2010 - Dila (perantau Damai)



Semalam..udah sampai kad jemputan
dari acik maleh.. hehehee
majlis kek Dewan Majlis Perbadaran Nilai nie ha :D
Insyallah akan menghadirkan diri


Cik Mawar

Assalamualaikum wbt
buat semua pengunjung Blog Cik Mawar
keh keh keh..
seperti udah bertahun rasanya tidak di hupdate blog nie
kadang2 masuk ja.. nak bebel.. alih2 tetiba terbantut kata2..
he... akhirnya..hari ini bersamaan 11 Mar 2010
ado jugak lesepi baru yang terpapar
ngeh ngeh permintaan daripada
Cik Tweety
Dia Pon reti masak.. cuma nak tgk cara aku lak masak
kari telur nie camner

So Semalam balik kerja
terus sinsing lengan baju
poei dapur masak..
keh keh..

Bahan-Bahannya :-


*Bawang Merah
*Bawang Putih
*Halia
*Daun Kari
*Kayu Manis
*Bunga Lawang
*Asam Keping ( Kecik ja)
*Telur
*Minyak Untuk Menumis
*Air

Cara Membuatnya:-

* Bawang semua dihiris seperti biasa
* Serbuk Kari Dibancuh bersama air & masukkan daun kari
* Panaskan kuali..apabila minyak sudah panas masukkan bawang, kayu manis & bunga lawang
*Bila Sudah Naik Bau @ agak sedikit garing .. masukkan rempah kari
*Biar hingga Pecah Minyak ( Jangan hangit..nnt kari pahit)
*Masukkan Garam, ajinamoto, asam keping dan tambah semangkuk air..
* Apabila rasanya semua sebati.. pecahkan telur.. sebijik demi sebijik
*Masak dalam kuali lebih senang nak terbalikkan telur .
* Masak sehingga telur betol2 masak
*Jika Kuah terlalu pekat @ kering tambah sedikit air..

* Ada org tak suka lau masak kari telur, ayam @ daging boh asam.. pada aku lain lak.. lau kari tu mesti ado raso masin, n masam,n manis ..baru lah MANTOP..
ngeh ngeh

Semoga Cik Tweety Berpuas hati lah ya
kadang2 kito nie masak pakai agak2 ja
heheeheheh :D

PERHATIAN : telur tu sebelum di masak.. pastikan basuh dulu tau.. kang ado taik2 ayam ko kek kulit tu ha.. mana tau terjejeh masuk lam masakan.. HARAM hukum makan najis.. :D


Cik Mawar

Majlis sanding

Majlis nak potong2 Kek


Bersamo kawan-kawan
Cik Mawar & Ja
Cik Kuna & Ja

Semalam bersamaan 28 Feb 2010
selesai juga akhirnya
majlis perkahwina Ja n suami nya
huhuhuh.. sampai aku beria2 nak am
bik cuti
datang pon awal 11.30 nyibuk ja
bukan da tolong apo2 pong
tolong nyemak.. n tolong makan ja lah
muahahahahaazzz...
setelah mengharungi segala dugaan bersama
akhirnya.. cinta zaman sek.. menjadi reality jugak akhirnya
semoga beliau dan suami diberikan kebahagiaan
n tabah dan sabar dalam melayari bahtera perkahwinan..
aminn..


Aduhai.. skrg.. malas tol nak update blog terlalu sibuk di ladang..huhhuhu

P/S : Cik kuna emil lah pic yang ado kat tepon hang.. hehehe.. :D

Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC