Cik Mawar



Cik Mawar

Jus Kedondong...
Bagi mana yang tak penah merasai nya
leh lah coba buat..
hehehe.. masam2 sikit
macam jus apple hijau
lagi sodap lau boboh asam boi..
huhuhhu..
leh terangkat kening minum..
* Kedondong dari umah Cik Kuna

Bahan-Bahan nya:-

3 biji Kedondong
2 Sudu gula Pasir
2 Gelas air

Cara Membuatnya:-

1- Pastikan Buah kedondong ado ( hahah lau tak dok..mn jadi)
2- Kupas kulit nya..
3- Belah2.. untuk memudahkan proses dikisar
4- Masukkan dalam belander, campur sekali
Air, Gula Mesin hingga hancur
5- Tapis , ambil air nya sajer..
Lotak lah ais @ asam boi untuk rasa yg lebih nikmat..

* kedondong yg lebih leh wat jeruk.. kuikuikui..
Jus nie jadi pon sbb aku malas nak kunyah buah tu.. ngilu gigi.. dah tua2 nie.. tak leh sangat menda2 masam.. huhuhuh..
P/S: Cik Kuna lepas nie jgn ekou wat jus ja.. kang den nak buah kedondong habis sajo.. hahahahaha :P

Cik Mawar

Biskut Kelapa Panda..
sebenarnya namanya.. sebab ado perisa pandan
kekekekee..
pertama kali aku buat biskut nie..
kebetulan g kedai tgk ada jual kelapa kering
kat tempat bahan2 buat biskut
ambil lah satu..
coba buat lak..
camno rasanya
resepi biskut nie dah lamo ado
tapi tak kesempatan nak buat..


Bahan- bahannnya :-

250 gm Mentega / buttercup
125 gm Gula Aising
1 Biji Kuning Telur
( putihnya ambik wat sapu atas kuih sblm boh bebola warna)
1 sudu besar Jus pandan
Beberapa titik pewarna hijau
300 gm Tepung Gandum
70 gm Tepung jagung
1 Sudu Teh serbuk penaik ( Ayak ngan tepung)
1 1/2 cawan kelapa kering

Cara Membuatnya :-

1- Pukul mentega / butter dan gula hingga kembang ( sebati) 2- 3 min
( den kacau guna senduk kayu ja sampai sebati)
2- Masukkan campuran kuning telur dengan pandan n pewarna
3-Masukkan tepung dah serbuk penaik yg telah dicampur bersama tadi
4- Gaul hingga sebati n menjadi doh
* kalau masih lembik tambah tepung jagung
5- Canaikan doh..terapkan dengan acuan yang diminati
6- Sapu telur putih dan bubuh bebola warna @ kelapa kering
7- Bakar pada suhu 190 'c sehingga agak garing.. ( agak2 lah)
* kalau garing.. rangup ja rsanya.. simpan dalam bekas kedap udara .

Selamat Mencuba Diraya akan dtg ;)


Cik Mawar

Salam Lebaran..
buat semua yg kembali bekerja..

yang kembali belajar..
yang kembali ke ........ kemana2 lah
huhuhhu.. raya tahun nie keluarga aku tema Meroon...
hauhauhaa.. berjaya berkumpul satu keluarga
raya nie syahdu sangat

sebab dah bebarapa tahun abang long n keluarga dia raya kat kampung kak ipor
tapi tahun nie ..alhamdulillah..
akhirnya kami sekeluarga dapat berkumpul
Kalau tahun nie raya terakhir
aku dah tak terkilan syukur sesangat..

alhamdulillah...

malam raya aku dok bersilat kat dapur..
masak rendang daging kobau, ayam masak merah, ngan kari daging lembu
alahai.. akak balik lambat kol 1 baru sampai umah
kak ipor awal2 dah tumbang pening katanya..

aku ja lah secara solo bersilat.. raso nak tercabut lutut ha..
mak lepas wat pulut kukus.. dah lewat aku soh tidoq ja

aku tunggu akak..
sebelom tidoq wat kek batik..ngan akak..
kol 6 bangun.. solat dulu..pastu
sambung agi besilat..
huhuhuhu nak bikin lauk2 sedap.. boh santan.. lau boh malam ta
k sedap sangat
yg laki sibuk besiap dah.. nak pi masjid..
aku org g masjid baru mandi siap2..
tu yg dah siap semua
dok melaram ambik gambor

segmen wanita sahaja.
hahahaha..
luqman ayah dia tinggai sblm pi masjid..

kak ipor ngan husna kat umah mak ayah kak ipor.. giliran sana tahun nie
luqman suka sangat.. sampai kemera aku kena baling
hahahahahahaa habis sudah kono guno getah hahahaha
penutup bateri bekecai..
tapi tak marah pon..
kemera ayah dia

hahahahahaa.. ( aku tak yah bayor)
suka ..suka.. suka..


anak sedara aku dah 6 org skrg..
tahun nie alhamdulillah

acik dia yg comel nie...murah rezeki..
leh lah bagi duit ayerr..
hehehehe..
aku pon dapat duit ayerr RM10 akak bagi.. la la la
syahduuuuuuu rasa cam dulu2 lah..

Pic satu keluarga tak sempat ambik.. abah balik lambat sikit..
tu pon sempat snap pic abah ngan mak..
huhuhuhuh.. masa tu pon budak2 dah ponoh beraya

kami baru nak salam2. mintak ampun semua..

singki tempat basuh pinggang mangkuk, cawan tak sempat rehat
ado ja kena basuh
aku tak masuk shif.. hahaah

anak sedara aku 2 org tu gilir2
hahahahaha..
acik shif esok2 lusa..
muahahahazzz .. ( ketawa jaat ) :p
petang raya kedua baru keluarga abang long balik umah kak ipor.
kat mersing
kak ipor ( mak luqman n husna) ngan abang ipor
org sini ja..

tak sempat penat dah sampai umah diorg
hahahahaa..
( tu yg mak abah suka lau aku cari org sini gak)
kuikuikui.. sonang katonya..

Dalam pukul 12 kot baru aku g rumah jiran
lopeh umah lenggang sikit..
tu pon sempat tetido aku..

kunun2 tunggu kawan2 dtg
last2 tak dok lak..
petang baru ado..
cik kuna n jiah dtg...
pastu sibuk2 lah kawan dok dtg jomput beray
a,,
sian kuna.. alahai.. sib baik diorg sempat makan...
time tak dok semua diam.. dah ado.. semua bedurut mai ha.. wat aku lam dilema ja
petang tu sempat lah 2 umah g..
makan satey ngan nasi daging
oklah.. best ..best..

huhuuhuh..

malam kunun nya nak g beraya..
aku dah siap..
rupanya2..

budak2 nie dok umah tgk bola.. ampeh ja..
lobam tunggu ha..
Tapi raya nie.. mmg masa berkumpul ngan keluarga paling syadu
ngan kawan2 kurang sikit dari sblm nie
budak2 nie pon ambik aku ja bawak g raya.
bukan nak singgah umah
asyik nak cepat ja ha...
huhhhuhuuu..
(entry pasal beraya ngan kawan2 akan menyusul)
tungguuuuuuuuuu...




Cik Mawar

Biskut Kacang..
Nie Biskut kesukaan abah.. tiap2 tahun kena buat
abah menantikan biskut nie ja ha..
huhhuhuh..
so tak leh lah wat manis sangat ( tp kdg2 manis gak )
aduhai..
sejak arwah atok ada agi.. dia kata tiap tahun
mesti buat biskut nie.. jadi sampai bila2 aku tak lupa
selagi ada kudrat ku.. insyallah aku akan buat juga tiap kali raya

Bahan-bahannya:-

1 Mangkuk Kacang tanah ( dikisar selepas digoreng)
1 Mangkuk Tepung Gandum
2/3 mangkuk Gula halus ( leh kurangkan lau x suka manis sgt)
1 biji Telur
Minyak Mazola @ minyak Biasa secukupnya
1 biji Kuning telur ( letak kat atas)
Sedikit garam
p/s: mangkuk tak kisah janji guna mangkuk yg sama nak sukat semua bahan

Cara Membuatnya:-

1- Campurkan semua bahan, tepung, kacang, gula, garam, telur
kacau biar semua bahan sebati
2-Kemudian setelah bahan sebati
masukkan minyak sikit demi sedikit sehingga menjadi doh
3- Boleh ditekap guna acuan @ bulat2 ja seperti Biskut Cik mawar tu ha
hehehehehee..
( teringat biskut kacang kak syahira alahai..)
4- Setelah siap proses membentuk.. calitkan kuning telur sebelum dibakar
klu nak letak kacang sebagai hiasan pon leh
( aku wat malam2..wat yg simple ja ha)
5- Bakar pada suhu 180 'c sehingga masak..
( agak2 lah lau kuning telur tu dah tukar warna @ kering)

P/S: adunan jangan keras.. nnt biskut tu tak raso gebu okek. @ jgn lembut sangat.. kang berminyak.. yg penting sedang2 saja ( sederhana mmg dituntut)
kuikuikui..

* Tak sempat nak ambik pic proses membuat.. sibuk benor last2 nak raya ha.






Cik Mawar

Salam Kembali...
Salam teristimewa buat semua...
Fuhhhh Masa dok rumah rasa cam lamo..
bila dah kerja... cam cuti sekejab ja
huahuahahuaa...
Hari ini seperti biasa pukul 9.30 pagi
Aku Kembali bekerja seperti biasa
Setelah sakan bercuti dan bersilat didapur..
Macam2 nak citer pasal raya..
tapi nnt lah.. lau ado mood nak citer..citer nnt
nie nak citer pasal kad raya
dapat petang sabtu..
dok bersilat2 kat dapur masak
tin tin tin.. posmen mai
wahhhhhhhhhhhhhhh namo den
upanya kad raya dari sis lynn..
huhuhu.. ado bunggul dalam nya
buka2.. upanya
ado kerongsang..
cantikkkkkkkk...
mekasih sis..

-Sis Lynn-
Aku Kenal masa chat kat Fungkur.org
Dari chatroom tu meriah
sampai lah tak meriah
hauhauahauuaa
tapi kami berdua sentiasa meriah
kadang2 ketawa sampai kuar air mat0..
(sis lah selalunya)
hahahahahaa..
skrg kami berhubung melalui
Tepon,YM, facebook, friendster, chatroom yg terbaru Skype..
huhuhuh..
leh gayut2 ngan sis nnt
sis jugak tempat aku meluah kan rasa
aku dah anggap dia cam akak aku
Insyallah
jika diberi kesempatan
aku teringin sangat hendak bersua muka
ngan sis
walaupun hanya kenal kat Alam maya
rasanya dah kenal n rapat lebih
dari kawan depan mata
apa pun
aku doakan sis diberi kebahagiaan
dipertemukan jodoh yang soleh
dimurahkan rezeki
Dan Semoga kita ditakdirkan untuk
berjumpa
amin..

Cik Mawar
(Segak gilozzz motor haku.. hauhauaa.. wlupn tak basuh hahahaa)

Setelah 2 tahun
Menjadi pemandu berkhemah lagi ayu..
uahahahuaa..
akhirnya
tiada lagi Cobaan
segalanya telah real..
bukan real Madrit okek
nie Real nya Lesen..
huhuhuhu...
tanggal 16 Sept '09
genaplah 2 tahun lesen Cobaan itu
tandanya dah 2 tahun lebih aku kojer sini

mula2 nak buat lesen..
nauzubilla.. punya lah payah
dah lah tempat test segala hapa ujian ko
kat kuantan
2 jam pejalanan
naik van buyuk
sakit2 pinggang ha
huahuahuahauaa..
pastu jawab soklan komputer
tak lulus.. dapat 42 ja
kena g balik bayar 50 hengget agi
kali kedua sib baik lulus..
48 markah
ado budak tu ambik 15 kali
alahai.. anok sapolah tu
manyak makan beskut sarang semut kot
hahahahahaa..
Tapi masa JPJ aku kantoi
parking
3 batang aku berjaya jahanam kan
hahahahaa..
dah lah org last
semua tgk
aku pon kuar kereta ngan muka ceria..
(ceria ka? eh lupa ..dah 2 tahun lepas)
dapat JPJ gatai masa ujian jalan raya
eeeeeeeeee..seram
kawan aku lagi teruk kena..
malas lah citer.. nnt 15000 patah perkataan lak
hahahahaaa..

Ambik lesen nie.. bukan mudah
aku betoi2.. menghargainya..
habis duit aku, abang, akak, abah,..
kena rembat bagi menjayakan
misi penting ini..
huhuhhuh..
dekat RM2000 gak lah..
erm,.. yerlah sebab tempat ujian jauh
dah lah g manyak kali
aku ambik sekali dua
motor & kereta lak tu
nak ambik lesen lori
org tu kata kaki tak sampai
hahaahahaa.. ampeh..
sekian ceritanya
tiada lagi cobaan
semua nya betol..betol belaka..

* dah 2 tahun motor ja aku pro.. kereta lingkup.. hahahaha..

Cik Mawar

Biskut Sarang Semut...
ini mmg feverot aku..
tiap tahun nak buat..beli bahan
tapi tahun lepas manyak sgt projek
sampai tak terbuat
tahun nie kena buat lah
akak pon dah sebut2,,
kang dia dok teringat2 lak..
Rasa biskut nie gebu ja..
sebab adunan nya peroi
coz kena parut dulu baru leh masak
huhuhuhu..
nikmat
lagi2 makan masa panas2
perghhhhhhhhhhhhhhh
tukang masak dpt rasa panas2
kekekeke..
Jom kita belajar..
mana tau ado yg teringin tapi
tak tau cara buat.
hehehehe...

Bahan-Bahan:-

1. 250 g Butter / Majerin
2. 100 gm Gula halus / aising
3. 350 gm Tepung Gandum
4. 100 gm Tepung Jagung
( kedua2 tepung diayak bersama coz nak bagi sebati)
5. 1 biji Kuning Telur
6. 1 s/teh esen vanilla

Hiasan:-
Coklat Rice
Paper Cup -kecil

Cara-cara membuatnya:-


1. Pukul butter ngan gula hingga kembang
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla
3. Masukkan tepung dan gaul hingga adunan sebati.../ menjadi doh
4.Parut adunan dalam bekas lain..kemudian ambil menggunakan sudu
masukkan dalam paper cup
5. Kemudian taburkan coklat rice
6. Bakar pada suhu 180 'c sampai masak agak2 dlm 15 minit
7. Bila sejuk..masukkan dalam bekas kedap udara, supaya biskut tak lemau masuk angin.

p/s: Masak apa pun menggunakan oven..pastikan oven dipanaskan dahulu.. sebelom proses pembakaran / memasak.
ok.. simple kan..
Tapi wat apo pon kena ada semangat
lau main2.. mesti rasa susah..
hehehee
selamat mencuba.
Nak rasa seperti yg diatas
mai dtg Pahang.


Cik Mawar
Dr: Que


Dr: Lanun

Dr: Cik Dazz


huhuhhh.. semalam nak pi kerja
ayah tegur.. dok tunjuk2 kat pasu bunga
upanya ado kad raya
mula2 comfius sapo bagi
upanya ado teselit namo Que..
huhuhhh
excited giloz dapat kad dari posmen
hhhihihi
hari nie sampai gak
tapi untuk abg ngan adik
beria haku tak sabor nak ambik
ingat kad aku
hahahahaa...

Mekasih jua buat lanun..
majulah diri untuk bangsa n agama
cayouk cayouk..

Buat Cik Dazz jua
mekasih bebanyak..
Selamat berbahgia buat anda..
amin. :)


Cik Mawar
Ngantuk.. pening palo... sakit2 badan..
huhuhuh penangan nak raya nie..
erm.. sblm nie tak rasa sangat cam nie
maybe usia yg meningkat kot
buat rasa perubahan yg ketara
hahahahahaa..
teringat lak pasal minggu lepas
masa nak balik

aku baru nak kuar motor..
ado budak perempuan lak elok parking depan motor aku
aku pon apo agi tgk ja muka dia..

mmg tak da mood nak becakap dah
dia pon wat poyo tak nampak aku

alahai
last2
adik dia perasan

dia cakap
"

"
"

"
"akak mak cik tu nak lalu"
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
terasa sangat aku tua:(

sib baik aku nie
sopan santun
lagi Ayu( tak leh bla nya ayat)

hahahahaha
pastu
Aku bla camtu ja

tak dok lah nak tanya
"ko tgk muka aku cam mak cik ko??

alahai..
biolah
aku terima hakikat
aku dah TUA

ish ish ish...
(Tapi aku teringat ja budak tu kata..alahai)

encik bila kita nak kawen nie.. den dah tua.. hahahahahaa
sengal melanda lah nie

nak mencarut ja ha
eh mengarut.. kuikuikui

- Next-

Malam tadi wat almond london ..sambung lepas sahur..

ngan jayanya aku bejaya buat 2 adunan
lam 300 biji lah
erm.. just wat dalam nya ja..
maybe sabtu
baru boh coklat..
yehaaaaa..
( malas nak lampirkan gambar almond bogel( tak da coklat) )

-Next-

Malam tadi..
sebelom menanti badam dibakar lam oven
sempat tgk budak2 main mercun

ambik lah kemera kesayangan ( tapi bukan aku punya kemera)
sempat lah ambik pic suasana persekitaran
rumah aku n jiran..
bateri kong.. tahap king kong ..
so sikit ja ambik..
leh lah syukur

dari tak do

ini rumah aku

ini halaman rumah n rumah jiran depan
ini.. sila baca tu...

-Habis-
-The End-
-Tamat-
Cik Mawar

Masa puasa terketar-ketar,
Dapat minum Lega rasanya,
Kad raya tak sempat nak hantar,
Kiriman e-card nie pon boleh ya?.

Dua tiga kucing berlari ,
Mana nak sama sikucing belang,
Dua tiga beskut buat berhari-hari,
Tak sabar menanti raya menjelang

Bunga mawar indah dipandang,
Cantik sungguh tanam ditaman,
Biskut ku buat jangan hanya dipandang,
Silalah santap jika bekenan.

Lemah lembut tuan puteri,
Berkain cindai cantik dipandang,
Meriah menyambut Aidilfitri,
Sahabat handai datang bertandang.

Cincin disarung hati berdebar,
Tersipu-sipu malu pipinya merah,
Ramadan disambut dengan sabar,
Aidilfitri disambut dengan meriah

Sampai disini saja cik mawar
berpantun,
dilain masa berpantun lagi
salah dah silap harap maafkan
jgn Lupa ambik e-card sebagai kenang-kenangan

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin

Cik Mawar

Tart Nenas...
projek pertama beskut untuk raya
huhuhhu.. semalam start nya..
malam tadi pon buat agi 2 das..
sebab dah beli 4 bungkus
fuhhhhhhhh...
usia makin meningkat... dah tak tahan sgt tidur lewat
kuikuikui..
Semalam tidoq kol 4 pagi.. pastu tidoq sedar2 dah 6.45 pagi
hahahahaa
semalam tidoq kol 2 pagi..
tapi bangun lah sahur
sebab nak kejut "dia" bangun sahur
last2 "dia" bagi msg kat aku dulu
huhuhuhuh
Jom tgk cara aku wat tart.. senang, mudah, Tapi penat gak
la la la la

Bahan-bahan nya:-

1) Telur kuning 2 Biji
2) 1 Ketol Buttercup (250g)
3) 1 bungkus Tepung Mix tart nenas
(leh didapati di kedai2 menjual peralatan n bahan kuih@ kek)
4) Jem nenas
5) kuning telur ( nak sapu atas tart)

Cara Membuatnya:-


1) Butter lau boleh kuarkan dari peti awal.. nak dia lembut, kacau hingga tak da ketul2
2) Masukkan Kuning telur.. Kacau sebati
3) Ambik tepung Mix.. gaul kan bersama ( biar adunan lembut senang nak tekan)
4) gentel2 dulu jem ( lebih mudah kerja)
5) Tekan adunan agak2 lah panjang nya
6) Letak kan jem n gulung
7) Sebelum bakar sapukan kuning telur.
8) Bakar pada suhu 180'c sehingg kekuningan cam gambor tu

Selamat menjamu mata.nak rasa mai lah pahang :)

Habis masak memasak.. Hari nie dapat agi e-card
dari kenalan blog..
hehehehe

Cik Mawar

Hoyerrrrr dapat kad raya..
walaupon e-card
takpolah
tanda ingatan tulus ikhlas tu ha..
posmen skrg mogok ko?
tak dapon kad raya aku dapat
hahahahaa
ayat tak leh bla
sapo tah nak bagi.. kuikui
Tapi cam pelik ja raya kali nie tak da
Korang pelik tak?
Aku pelik nie..
ermmm..
takpo2.. lau aku jumpa
guni2 kat tempat sampah
kat pejabat pos
aku Bom pejabat pos..
huahuauahaua..
(jeling kiri kanan.. kang polis ado..aku lak kono Bom)
awayyyyy....


Dr:adik Bogat


Dr: Tuan Loyar


Dr: Aman_aiman


Cik Mawar
Malam tadi ngan jayanya.. aku telah memulakan proses membuat kuih raya.. huhuhuh.. tapi siap kol 1 gak lah.. nak rabak gak mata nie.. ermm... skrg nie,.. ngantuk saja.. mula pon lambat kol 10.. lepas menjahit, kemas dapur, solat dulu2.. huu.. pastu sambil tgk batman n Robin.. kekekeke..
sib baik TV ada kat dapur.. so tak da lah boring sangat.. Aku buat kuih Loyan
g @ rose ja malam tadi.. peberot.. huhhuu.. Alhamdulillah ok lah... cantik lah, adolah rupanya.. huhuuhuh.. kdg2 buat manyak kali ada masa tak jadi.. Buat kuih nie.. Hati pon kena tenang.. lau hati tak tenang.. kadang2 menu sama.. tapi tak menjadi.. hehehehe..Aku pon hati mn tenang sangat nie.. dah mogok 3 hari.. hahahahaha... Mogok tettttttttttttttttttttt... :P ( optsssss pic tidak dilampirkan bersama.. sebab tak da mood.. maklumlah tgh mogok.. hahahahha) Resepi tgk post sebelum nie.. klik di sini

Semalam cuti...aku dok umah luqman hakim.. petang khamis tu dia ngan ayah dia dtg bebuka poser kat rumah.. balik lepas maghrib..aku pon apo agi ikut lah.. huhuhu.. Kebetulan jumaat tu kak ipor tak kerja..penat katanya..sib baik aku awal2 bawak baju nak jahit manik.. huhuhu.. lagi 10% ja nak siap.. alhamdulillah.. Petang dlm kol 5 baru balik rumah.. lepas kak ipor siap2 kemas2 rumah.. balik ja.. mak kat dapur.. aku lak ambik alih tugas nak bersila
t, masak bihun grg, sambal petai, ikan goreng, sayur tumis .. Malas gilerr nak ambik kemera.. so tak da lah apo2 menu nak dilampirkan hari ini.. Petang smlm mmg pesta air.. hahahaa.. aku buka poser dok depan air.. dah habis semua air aku minum baru makan nasi.. air nya ialah :-
carrot susu, teh 0 panas, apple F&N (2 das), durian belanda (pelangi),

hahahaha.. pastu makan nasi..sengkak perut.. umaiiii aiii.. habislah.. kang ado raya tak dapat pakai baju kebaya.. hahahhaahaha...

Aku sebenarnya tgh dalam dilema nie.. knpa tak da agi kad raya aku dapat hari nie ..
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. posmen tu pencen dah ko? tak pon.. kad aku mesti kena boikot.. hahahahaa ( tak leh bla nya ayat.. kuikuikui).. Tahun nie..aktiviti kad raya ta
k semeriah sebelom nie.. sebab duit aku pon tak meriah.. huhuuhuh ...aku pos 17 keping kad raya ja tahun nie, tgh kemarau gila.. lesen P habis hari rabu depan.. duit aku pon lom cukup nak hantar kat kelas memandu tu ha.., nak mintak kat mak abah.. erm..malas lak... arghhhhhhh.. tension.. 35 hengget tu... naik harga dah 5 hengget.. kuikui.. takpo2.. rabu lambat agi.. mesti ado nnt... insyallah... sabor2... ( leh mintak gaji awal kat bos)

ermm.. tak dapat kad real pon takpolah.. hari nie..dapat e-card.. boleh lah.. dari takdop kan.. hehehee.. mekasih Cik Lya sayang.. muah muah... nnt den wat e-card.. yg ateh tu.. simple.. wat hias blog ja ha.. hehehee..

Cik Mawar

Sambal Terung Pipit..
perghhhhhhhhh
Peberot aku nie
hauhauauhaa..
walaupon pahit2..pahit tu yg best
Kat rumah aku , mak N abah ja suka
yg lain suka kutip ikan bilis ja
ampeh..
terung pipit baik untuk kesihatan
mengandungi Zat Besi yg byk :)
Jom kita main masak2..
zasssssssss.

Bahan- bahan nya:-


1) Ikan Bilis ( ikut suka)


2) Terung Pipit ( belah tengah jgn smpai tebelah dua)
3) Setengah Bawang Besar ( potong bulat)


4) 20 tangkai cili kering
5) 5 ulas bawang putih
6) Setengah bijik bawang besar
(Semua Bahan dikisar )
7)Garam
8) Gula
9) 1 keping Asam keping

Cara Membuatnya:-

1) Goreng ikan bilis terlebih dahulu
2)Gunakan saja minyak grg ikan blis td untuk menumis
3) Masak cili kisar sampai naik minyak
4) masukkan asam keping
5) Gula, Garam
7) Apabila sudah naik minyak , masukkan terung dan air sedikit..
8) Masukkan Bawang hiris..
9) Apabila sudah lembut terung boleh tutup api baru masukkan ikan bilis
( agar ikan bilis tidak terlalu lembut)

Cik Mawar
( klik gambar untuk rasa yg lebih memuaskan)

Roti Sardin Versi Mak ..
lak kali nie..
sblm nie aku ada citer pasal roti sardin aku buat
yg nie .. mak tgk lam TV
so dia kata
" mak tgk lam TV dia wat roti sardin,tak yah celup tepung, mak nak buat esok lah"
Perbualan kemarin
balik kojer.. aku lah yg kono bersilat..
wat roti nie..
huhuhuhuuh
So apa agi..
jom kita belajar..

Bahan- bahan Nya :-

* 1 Peket Besor roti
* 1 Tin sardin
* 1 biji bawang besar
* 10 Biji Cili Api
* Sedikit asam jawa
* garam
* 1 Sudu tepung gandum

bahan diparut
* lobak merah
*sengkuang
*timun

Cara Membuatnya

* Masak cam biasa sardin tu
( skip..caranya..nak lebih lanjut tgk resepi sblm nie)
*Ambil sardin yg dimasak tadi baru gaul ngan bahan diparut
* Roti tu buang tepi nya. dan gelek kan sampai nipis
* Ambil Tepung gandun n sedikit air ( wat gam)
* masukkan inti sardin lam roti n gulung, hujung nya boh bancuhan tepung
untuk bagi melekat.
* buat sampai habis
* apabila minyak telah panas
*Masukkan roti tersebut, pada api yg sederhana,
* Bila agak kekuningan, leh diangkat
* letak atas tisu dapur. untuk proses serap minyak ( tak buat pon takpo)
pastu
Leh ngapppppppppp..
sedap nya..
hisss aku lak teringat..
ampeh..

Selamat mencuba..
Masak itu sungguh menyeronokkan..
kuikui..


Cik Mawar

Jem nenas..
huhhuh
mesti semua dapat agak napa aku boh resepi nie
kekeekke.
maklum lah nak raya
so must be lah
nak buat tart nenas
mula2 kenalah buat jem nya
buat sendiri jem
lebih mendatang kepuasan
yg sendiri rasa
lau buat..

Bahan- Bahan
( untuk dapat banyak tu )

* 4 biji nenas ) sederhana besar
* Gula ( ikut manis sendiri)
* 1 sudu tepung kastard

Cara Membuatnya:-

* Kupas nenas, dan dibelender, ngan air sikit ja
* tapis air nya ( bagi cepat proses masak nnt)
* Masukkan lam kuali,
* Masukkan gula pasir
* Kacau sehingga air nya kering dan jem agak2 keperangan
* bila sudah agak kering
* ambil tepung tadi dengan sedikit air.
* bubuh dalam jem.. kacau dengan cepat
( fungsi tepung nie bak bagi warna cantik cam gold2 gitu)
bila agak penat kacau jem tu ..
leh angkat..

p/s : resepi tart nenas nya menyusul masa buat nnt.
tungguuuuuuu..

Selamat Mencuba
( Memasak itu menyeronokkan)

Cik Mawar

Agar- Agar cendoll..
ha..jgn ado telan ayaq liur lak..
alahai..
sebenarnya agar2 nie tak lulus periksa..
huhuhu..
cam kurang cendol pon ado..
sebab salah step..
hehehehe dan sangat
tak memberangsangkan..
cam Cik Lya Buat.. hehe
Pi lah kat blog dia lau nak tgk dia wat camner..
Blog Cik Lya

maybe step nya tak sama..
resepi samo ja..
setiap org wat lelain lah
so lau sapa2 nak buat lek lok ya
meh aku bagi resepinya

Bahan- bahan

* 1 Peket Agar2
* 2 peket air ( guna peket agar2 tu)
* 2 Cawan Santan
* 2 Cawan Cendol Segar
* Gula Pasir ikut suka manisnya
* 2 ketol gula merah
* daun pandan

Cara Membuatnya:-

* Masak agar2 bersama air sampai hancur mskkan daun pandan sama.
* Bahagi kepada 3 bahagian
* 1 Bahagian masak gula melaka tu
* 2 bahagian lagi masukkan santan n cendol, gula pasir
* pastu.. sediakan loyang- masukkan bahagian gula melaka
* biarkan seketika.. agak2 lah lam 5-7 minit ko
*masukkan lapisan santan..
*biarkan sejuk sikit
* baru masukkan lam peti ais..

Selamat Mencuba..


Cik Mawar

Sebenarnya Hari nie tak dok mood sangat... nak menjahit pon alahai.. mood lari lintang pukang.. Ha jangan kata aku moody nak piyet lak.. okek.. aku dah raya awal poser dah.. muahahahahazzz.. so akhir2 nie.. tak da lah aktiviti untuk merasa beskut raya di siang hari..
erm.. tak leh rasa gak.. aku kena wat beskot malam2.. lepas nie bersedialah untk tidoq sampai kol 1 @ 2 Pagi.. dok bersilat kat dapur wat kuih muih nie... Tunggu.. akan diajar kekawan apo beskot @ kuih aku buat nnt.. tunggguuuuuuuuuuuuu.. Okek kita belajar wat kerabu nie jab

bahan- bahan :-

1- 4 bijik Pelam @ pauh @ mangga
2- 1/2 bijik Bawang Besar
3- 10 bijik Cili Api

4- 1 Bungkus udang kering ( peket RM1.00)
5- Garam
6- Serbuk perasa ( ajinamoto) / Ganti ngan gula pon takpo

7- 2 Biji Limau kasturi

Cara Membuatnya:-

1-Ambil buah pelam @ pauh tu kupas kulitnya, pastu parut lah.. mudah/senang lau nak hiris lambat.. bulan2 poser nie buat kerja mudah n cepat siap.. huhu
2- Bawang hiris halus2.. lau nak manyak.. boh sebijik besor tu ha..

3- Cili api tumbuk ngan udang kering / lau tak da masa nak beli udang kering leh ganti ngan ikan goreng.. tumbuk sekali ngan cili api tu ha..
4- Masa tumbuk boh garam sedikit n serbuk perasa tu sekali
5- dah siap semua.. gaul kan boh perahan limau kasturi tadi..Kacau lagi.. -SIAP-

Pekena ngan ikan grg nie.. + nasi panas.. ( semalam aku habiskan sete
ngah pinggan tu) hu hu hu

Ehem ehem

Dapat E-kad.. huhuhuh



Huhuhuh.. kad dah beli .. selasa sedialah ekou posman..
hantar kad den nie..
la la la..
Cik Mawar
Perhatian!!!!!

kepada 10 pemberi alamat saja akan mendapat kad raya yg dipos.. sila lampirkan alamat anda
~Sekian Dimaklumkan.~

Hahaha tak da kerja..
Tadi dah beli setem
10 keping
so skrg leh buka 10 org ja lah
huhuhuhu..
Tapi nie PERHATIAN
kat YM
so dah berderu2 org bagi alamat
sapo yg baca kat blog nie..
tak perlu lampirkan
alamat anda
sebab tawaran
dah DITUTUP
kuikuikui

Cik Mawar

Begedil...
salah satu makanan org jawa nie..
yg aku tau lah..
aku tau buat sebab aku tau makan..
ekekekee.

Buat nie masa balik kerja smlm..
tapi tak sempat grg.. byk sgt menu nak masak..
so.. aku smbung balik. lam kol 10 kot..
Ok jom kita mulakan

Bahan- bahan nya :-


1) Isi ayam ( digoreng)
Ayam @ daging yg dimasak sambal ko, kicap ko.. lau tak habis.. basuh.. pastu boh garam+ kunyit goreng.. then leh wat begedil nie..
maklumlah bulan2 poser nie.. makanan ada ja yg tak habis
nie salah satu cara nak kitar semula ayam @ daging. he
2) Bawang putih n bawang merah ( goreng)

3) Kentang (direbus) Boh garam sekali.. nnt senang tak yah boh dah garam


4) Ambik bahan2 tadi tumbuk.. agak2 lah.. jangan lumat sangat
nnt tak rasa lak ayam n kentang tu
5) Bubuh tepung gandum sikit.. untuk mudahkan aktiviti gentel menggentel nnt...
heehe.. jgn boh banyak sangat..
nnt tak best..
erm.. agak2 ja okek.
6 ) Racik Daun sup sikit n bubuh lada hitam @ lada sulah sikit.

7) Dah sebati bahan2 tadi..gentel kan.. ikut suka lah nak buat cam nie ko.
bulat ko
panjang ko..
rasa nya sama ja
kekekeke


8) Ambil 1 biji telur.. godak2 sikit.. then masukkan begedil nie.
sebelom masukkan lam kuali..
jgn korang rendam lelama lak
hahahaa. kang ado yg kombang lam tu
celup then masuk lam kuali...


9) Bila minyak dah panas.. masukkan..
goreng sampai rasa malas nak jaga..
huhhu.. bila dah agak2 garing
angkat lah..
just nak bagi lapisan luar garing ja
dalam tu tak garing lah..
huhhu

Menu nie sedap dimakan begitu saja + sos
lebih sedap makan dengan mee @ bihun sup
Biasanya lau org jawa wat begedil makan ngan sup
korang jgn wat jakun..
makan ja..
kekekekekeekk..
den takpo celup
jawa,
banjar,
pahang,
semua lah.. janji halal makan sajo.. kuikuikui
erk.. dah dah

Selamat Mencuba..:)


Cik Mawar

Achik Diam lah...
Jangan kaco luqman main..
hahahaha..
Aku mmg suka kaco dia..
time dia kusyuk2 main
ha.. tangkap dia
ambik gambar
hahahahahaahhahaaa..

tu yg dok marah sangat..
nak tgk apo dia tgh buat..
alahai....
"
"

"
"
"
"
tu meja Bejar ABC..
huhuhhu.. bukan dia nak belajor..
dok main buka2 kaki meja tu ja ha
geram haku..
kuikuikui..
dia tgk kemera
jenuh panggil..
tu pon semua pic curik..
huhuhhhuhu..
Rindu nya..
dah seminggu tak jumpa luqman
uwaaaaaaaaaaa...


Cik Mawar
Tadaaaaaaaaaaaaaaa...
Manik Panca Delima..
huhuu.. nama tak leh bla..
kuikuikui...
Takpolah asal aku bahgia kan?
aku sedih pon sapa tau?
huhuhuhuh
Ni lah baju cik kuna yang aku buat sampai pening2 palo
tgk simple kan?
ha try wat..
huhuhuh..
tu lengan ja..
leher lom siap..
hahahaha..
sabor Cik Kuna
Raya leh pakai nya..
Hari2 aku bawak baju ko nie
Tapi aku main games..
hahahahaha...
Insyallah.. Balik agi sekali
ekou leh ambik..
hup hup hup Away..
Sambung Jahit..
La la la la
( Mood Gembira+ bahgia+Tiada Duka)
Jauhilah Duka
amin...


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC