Cik Mawar



Sedar @ Tidak
akhirnya..sampai jugak kepenghujung
tahun 2009
Bila sampai detiknya..memang terasa cepat
Tapi sblm nak sampai
sering kali kita berkata2
"huiss..lambat nya masa berlalu"
Semakin hari..semakin bertambah umur
Semakin Berkurang HAYAT
berada Di bumi ALLAH swt ini..

Tahun 2009
begitu banyak coretan Manis yang
Layan untuk dikenang
*yang pahit..jadikan teladan ja..la la la
sungguh manis saat yang lepas untuk dikenang
yang pastinya kita semua tak akan
dapat kembali pada masa itu.

Kekeluargaan

Tahun ini bilangan keluarga kami bertambah lagi
kelahiran Ainul Husna *abang bang Lang..lebih menyerikan
kehidupan kami semua.. dengan telatah luqman hakim yang semakin
berkembang minda dan tingkah lakunya hari demi hari lebih membuat kami terhibur.
akhir bulan ini.mak cik telah menamatkan zaman keseorangan nya
dan telah berkahwin dengan pilihan hatinya..
semoga mak cik diberikan kebahgiaan pada perkahwinan kali ke2 ini.. amin

Percintaan

Setelah setahun lebih menjalinkan hubungan
dari sambil lewa dengan hubungan ini. sehingga lah kami mebuat keputusan untuk lebih serius
dalam menjalinkan ikatan yang terbina.
dugaan datang silih berganti yang mana lebih membuat aku berfikir tentang
hubungan yang kami bina .. semoga perhubungan kami
dipermudahkan untuk menjalinkan ikatan yang suci
pada masa akan datang..amin
tanggal 18 December 2009
aku telah menjadi tunangan pada insan yang bernama
Khairul Nizan Bin Zakaria

Persahabatan

Tahun ini jugak..aku telah mendapat
sahabat2 baru.. yang mana telah mengajar aku
lebih banyak tentang sifat2 manusia dimuka bumi ALLAH swt ini
ada yang sahabat makin menjauh..( mungkin aku bukan sahabat yang baik )
apapun yang terjadi..apa pun yang berlaku
aku tidak mahu berdendam..
kalau ada org buat salah kat aku..
pasti aku juga pernah buat salah pada seseorang.
aku harap semua sahabat2 ku memaafkan dosa2 ku seperti
mana..aku meredhakan segalanya dan memaafkan kesemuanya
semoga Kalian semua berbahgia hendaknya
aminn..

Pekerjaan

Kini aku masih lagi disini
tempat yang sama aku mencoretkan isi hati ku
diblog kesayangan ku ini
hampir 3 tahun aku bekerja disini..terasa seperti
baru aku memulakan segalanya disini..
alhamdulillah ..selama aku kerja disini
tidak ada lagi perkara yang buruk terjadi
semoga aku sentiasa berada dibawah lindungan ALLAH swt..
amin

Walau apa pun yang terjadi
selagi kita diberikan nafas untuk mengirup udara
selagi itu lah kita kena redha dengan apa jua yang mendatang
dan apa juga dugaan yang akan kita hadapi..
kadang2 kita sering lupa dan alpa
kehidupan DISANA adalah yang KEKAL ABADI
sementara kehidupan yang ada sekarang
hanya singgahan sementara yang penuh dengan kelalaian.

Selamat Tahun Baru 2010
Pada semua pembaca Blog Cik Mawar
semoga semuanya mendapat kebahagiaan dan mendapat keredhaan
ALLAH swt
amin


Cik Mawar

Alhamdulillah..
jika semalam..aku sakit
hari nie..sakit tu langsung hilang
bila aku bangun dari tidur..
aku besyukur sangat
betapa nikmatnya kesihatan itu
hanya kepada ALLAH swt tempat mengadu yang selayaknya
"YA ALLAH hamba MU bersyukur atas segalanya
yang ENGKAU berikan kepada ku selama ini"

Isnin lepas abah, mak, abang
hantar adik g Institusi Kemahiran MARA, Jasin Melaka
Alhamdulillah..dapat gak dia sambung belajar
tak da lah dok melangut kat rumah
aku pon..kadang2 hilang sabor ja
ngan perangai dia
huhuhuhuhu...
biasalah lau depan mato.. ado ja yg tak kena
lau jauh..mula nak rindu2
hahaahaa..
Kalau imbas balik masa dulu2 gaduh
sadis betol..hahaha.. sampai ambik2 parang
aduhaiii.. trajis betol
sib baik tak dok yang kena tetak
hahahahahaa...

Skrg...kat rumah
ada Abah, Mak, Aku n Abang Ngah
kunun2 adik dah sambung belajar lega lah sikit
ado lak hal lain
ermmm..
jadi Mak ayah nie..macam2 dugaan ALLAH nak duga
Tapi Mak Ayah.. lau dah anak tu
buruk baik pon..anak jugak..
sebab tu aku sentiasa berazam tiap tahun
"Nak menjadi Anak yang terbaik"
buat Abah ngan Mak
walaupon kadang2 nakal2 jugakk..
aduhaiiii...

"YA ALLAH, jadikan lah hambaMU ini..menjadi WANITA yang solehah,ANAK yang Solehah, ISTERI yang solehah, jua IBU yang solehah.. , Dan berikan lah kami..anak2 jua keturunan yang soleh dan solehah.. amin "

Cik Mawar

Aduhaiii
naper lah pulak ngan lutut
nie.. sakit nya..
jalan pon dah macam org capik
ish ish..
ko dok leh pakai kasut tinggi kot
hisss. kasut aku mana lah tinggi pon
1 inci ja ha
Tapi paling ketara sakit nie
bila naik n turun tangga..
arghhhh..
tak kan nak gelongsor pulak turun tangga
hilang lah keayuan sebagai wanita
ish ish..
nak luruskan kaki pon.. sakit betol
sib baik sebelah kiri ja
lau dua2.. mau nya tak le jalan ha
semenjak dua menjak nie
sakit..sakit ja

"YA ALLAH andai ini semua dugaan MU,
Tabahkan lah aku menghadapi semua dugaan MU,
Sesungguhnya ENGKAU mengetahui apa yang kami
tidak ketahui"
~amin~


Cik Mawar
Alhamdulillah..
semalam..kami selamat sampai
ketempat yang dituju (KLIA)
n kembali ke rumah dengan selamat
dapatlah aku kerja hari ini..

Tgh hari tadi g kenduri
kawan kawen..
macam kelam kabut ja
aduhaii..camner lah kenduri aku nnt
dah lah..tgk baju pengantin laki
ngan pengantin perempuan
lain colour..
aduhai.. mmg fesyen ko?
(pic ado kat cik Kuna..nnt dia upload kot)
pastu ado keluarga dari pihak laki
mengata2 belakang aku
diorg tak leh masuk.. dah sempit
antara dialog nya
"mak long camner nak masuk nie..tak da tempat"
"diorg macam tak kisah ja ngan kita"
"nampak sangat sombong lah"
aduhaii..
takut kan..lau sampai ado family cakap camnie
masa kita kawen..
seram pulak aku...
arghhhhhhhh..
adakah aku terlalu memikirkan semua nie

kepala aku pon dah denyut2 nie
tak tau lau sebab kena hujan tadi balik @ terlalu memikir
encik skrg tgh sibuk
kat sawah.. katanya berbendang
nak cari duit lebih..n cepat2 kumpul
So lepas nie..lau cuti sabtu ahad.
encik turun sawah lah nampaknya
adusss..terharunya aku
encik kata
"dah tak da masa nak buang2 masa tak tentu hala"
"tak da masa nak lepak2 mcm2 dulu dah"


aduhaiii..
tetiba
aku jadi tak da mood lak
satu ja..lau rasa tak da mood nie
aku....
aku...
"
"
"
ZzzzzzzzzzzzZZZZZZZzzzzzzzzzzz

* optss.. cik kuna datang.. erm.. ado gak kawan..
lau idak nak tidoq dah nie..


Cik Mawar

KLIA..
esok..nak kono poei sana
kak ipor soh ikut.. ambik mak ayah dia
balik haji
aku ada senang,
leh lah layan si luqman ngan husna..
budak2 tgh cergas tu..
tapi...
aduhaiii.. camner nak mintak cuti kat sir nie
takut
kang dia kata.. "ha cuti agi.. minggu lepas dah cuti"
ayukkk..mau nangis aku lau dia cakap camtu
ermmmm..
hari nie sir tak tepon agi..
cam tau2 ja aku nak mintak cuti..
ayukkkkkk..
seram..seram..seram lah
apa pon kena gak..aduhai...
"YA ALLAH permudahkan segala urusanku"
amin

* Lau esok aku diam tu, Ym tak on..pokok kek Farmville tak dituai,, maknanya dapat cuti lah tu.kekekekeee
Cik Mawar

Rasa ini.adakah sudah menjadi rasa dia
hehehehee..
belom kot.. sebab rasa sama ja
hahahaha..just status ja lain kot
skrg masing2 tak da kredit.
so dua2 dok diam..
wat kerja masing2,..
malam2 tidoq awal.. huahua

Tapi nampak encik lain sikit lah sikap dia
kalau sblm nie dia tak suka pasal
menda2 serius
( majlis perkahwinan)
skrg..dia dah mula tunjukkan
keseriussan nya.. (hahaah ayat nie leh guna ka?)
dia pon pesan masa mak dia dah beli cincin
dia kata
"Lepas nie tak leh memain dah"
hehe..
Tapi aku dah semakin rasa lak debaran nya
lagi2 encik kata.mungkin tak sampai setahun kot
majlis nak dilangsungkan..
aduhaii.. cam tak tau nak mula dari mana lak..
encik tu risau nak cari duit hantaran ja
duit kenduri.. katanya..ayah dia dah beria nak support
tapi manyak lagi encik nak fikir
rumah...barang2 dlm rumah.. semua nak fikir
semua belom ada lagi..
huuhuh..
aku kata "pelan2 lah..insyallah dipermudah nnt"
kang stress sangat..lain jadinya.. :)

Tapi yang paling kelakor..
hahahahahahaa..
panggilan.. masih "ko" ..."aku"
aduhaii.. mmg tak da sentimental tol "tunang" aku nie
masa kali pertama dating kat teluk intan pon
aku jalan depan..dia belakang..
dia jalan belakang ..aku depan..
hahahahahaa.. elok lah ..
dedua..cam nie..
aduhaiii... nak gelak ja.. bila ingat2 balik
entah bila lak nak jumpa
kuikuikui...

Cik Mawar
Alhamdulillah..
Sudah selesai masa2 yang dinantikan
kini aku kembali bekerja seperti biasa
nak kata penat.mmg penat

sampai rumah malam tadi pon
nak dekat pukul 1 pagi
Tapi aku tak da lah wat kerja sangat
masa kenduri semalam

kerana masalah kesihatan
org lain pon risau..
diorg semua suruh aku rehat2 ja

Dugaan pertama kali
setelah bertukar status
org kata..apa??

"darah Manis"
kekekee.. entah lah
mungkin aku penat sangat.
Pasal menda2 Halus nie..
entah lah.. mmg mereka ada

Tapi..entahlah.. huhuhu

:Pertukaran Status:

Pada mulanya mmg telah dirancang

aku balik kampung mak cik kawen
keluarga encik nak hantar cincin merisik
aku pon ok ja lah..
just encik kata pon mak dia bagi cincin ja
tak da lah aku nak beria2
sekali nya

tanggal 18.12.2009 bersamaan 1 Muharram 1431
Di sungai Manik.perak
ayah encik ngan mak abah, atok, atok sedara berbincang
pasal hubungan kami berdua

bila selesai..aku tanya ayah
hantaran dah ditetapkan
n tu kira sekali tunang
menjerit lam hati aku..
terus msg encik

encik lagi tekejut..
hahahahahaha.. ( dia tekejut wang hantaran ja tu)
aduhaii..
then lepas solat jumaat
family dia dtg agi sekali
Mak dia sarung cincin..
sangat lah simple.

aku ketar2 berdebar2 tu
lam hati nak tergelak gak
secara tidak langsung
Cik mawar
kini
sudah bergelar
Tunang

Encik Ejam
(alahai sayu ja rasa)

Disebabkan tak da wat persediaan..
so pakai ja lah baju yg bawak
huhuhuh...

takdolah cam org lain
pakai baju lawo..selendang..hantaran..kawan2 dtg..

kuikuikui
*yg penting tutup aurat..heheee
adolah sikit pic
nak wat kenangan ha.. kuikui..
tu pon sib baik adik encik
bawak kemera dia kata
"nak ambik gambar..nnt org kat rumah nak tgk..kuikui"
malu den.. hahahaha

Kain pasang, tudung, cincin, duit

saat2 jantung berdenyut kencang..
kuikuikui


Ngan Mak Encik..

* Maaf kepada kawan2..andai kata den dok kabo awal2.. terutama pada Cik Kuna.. :)

Cik Mawar



Cik Mawar
Kemarin..aku g majlis
tunang adik abang ipar..
meriah jugak lah
tu yang wat aku

cam tingin-tingin ja..
heheehehee

lepas majlis tu..
akak ngan abang ipar datang cc
akak kata

"adik buatkan ya..gambar mala nie,
bagi cantik2"
nnt soh dia cuci ja kat sana

huhuhuhu

petang tu sempat lah wat sikit..
semalam sambung sikit..
hari nie.lom sentuh agi..
nnt lah lapang2 sikit..
aku wat agi..
so..

nie lah
hasil
yang

berhasil
"
"
"

"
"
"


Hantaran Dari pihak perempuan

Hantaran Dari Pihak Lelaki.

Masa majlis nie.. aku datang kol 1

pastu dah 1.30 pihak lelaki tak sampai pon
diorg soh aku makan..ya lah nak masuk kerja kol 2
aku dah siap makan pon dok dtg agi
aku pon apa agi.. balik lah
lepas ucap tahniah kat Mala..
upanya kol 2.45 ptg
baru rombongan dtg
padahal dekat ja..
huuhuhu..
hantaran oren tu..akak aku buat ngan dia
ya lah..dia kerja sama kilang ngan abang ipor aku
tu dok sekali rumah diorg..
pastu masa tunang akak aku jadi mak andam nya
huhuu..
tulah akak aku...
macem dia tau buat... Tapi edit pic nie dia lom tau.. kekekee
nak disedapkan citer
so aku kawen dok susah2 fikir..
dia tak sabar2 nak buatkan hantaran
letak manik manyak2 kat baju..
BAGI DUIT KAWEN (SPONSER SIKIT) nie yg paling best..
bestttttttttttttttttt..betoi ado akak camnie..
huhuhhu...
sabor..sabor akak.. doakan2 ja adik ekou nie ha.
ngeh ngeh ngeh..

Cik Mawar

Tunang? erk.. hehehehe
Pepagi lagi encik dah call..
tapi masa aku mandi..tgk2 da 2 misscall.
ingat sapo lah upanya encik..
malam tadi dia call kol 1 Pagi
aku tak sedar..lepas makan ubat selsema
terus hanyut..
encik dah sampai kelantan lah tu..
sblm tu ada msg..dia kata 2 jam lagi sampai
aku tak tunggu2 dah..
maybe dia penat..
tu pon dah sakit kepala..
ya lah anak mak..mana pernah drive sejauh tu
kekeekekee...
takpo2.. biasakan
nanti nak biasakan turun Pahang lak.
ngehhhhh..hehehee

Ingat apo lah encik call.
rindu ko..hapa ka..
upanya..tempat diorg tidur kat Rantau Panjang
so..pepagi lagi diorg kuar shopping lah
dia tanya "Nak apa"?
huhuhu..manalah aku tau.. beli ja lah apa2 pun
last2..dia cakap jesi nak?
hahahahahahaa..mesti nak belikan jesi LIVER tu ha
beli samo2..leh pakai samo2..
aduhaiii... tegelak aku..
then...
...
dia tanya..." Saiz XL kan?"
muahahahahaazzzz
/me gelak guling..
hampeh.. ingat den gomok sangat ko?
selamber ja aku cakap
" uit uit.. agak2 lah.. Tampar muhak tu kang"
( uit uit..agak2 lah penampar muka tu kang)
hahahahahaa....
upanya tak da saiz untuk perempuan..
so..akhirnya.. dok jadi beli..
yang lain dah gerak2..nak balik tempat diorg menginap
kuikuikui..
dia kata
"tunggu kita kuar sama2 lah..senang sikit.. lau ada hang"
yang sebenarnya..sejak setahun lebih "serius" @ sejak kenal lah ( dari kecik)
mana pernah kuar berdua..
rasa cam malu lak..nak ... ehem.. ehem...apa kata org "dating"
hahahahaaaa... selalu gak kata kat encik
"malu lah lau kuar dua..nnt tak tahu nak kata apa..segan.."
dia kata...apolah.. tu pon nak fikir..
"aku selamber ja"
hahahahaha tu lah ayat dia..:P
then main msg ngan encik agi..

Aku : tgh edit2 pic adik abang ipar tunang semalam nie.. rasa cam tingin lak nak tunang.
Encik : nak tunang ka?
Aku: "lau ikut kata hati..jujur..memang lah nak"
Encik : hehe..takpa2...nnt akan difikirkan nak tunang @ tak"
(sebab kami rancang nak wat majlis risik ringkas ja..n tak tunang, nnt terus nikah n wat kenduri besar terus...insyallah semoga dipermudahkan..amin)
Aku : ok.. heheehehe..
Encik:" K lah nak pi mandi..siap2 kol 1 nak gerak umah pengantin lak nie"


Hari nie.. majlis sambut tetamu, kat rumah abang ipar encik..minggu lepas kenduri kat umah encik..kecewa gak lah tak dapat balik..encik cuti lama tu..dari sabtu sampai Rabu.. then.. dia cuti semalam sampai hari selasa agi.. Aku balik minggu depan dia tak da cuti dah.. :(
maybe jumpa sekejab ja kot.. masa hari jumaat.. sabtu dia kerja.. ahad kawan dia kawen..Kawan baik..dia pon serba salah lau tak g.. dia kata kawan susah senang tu..
Aku pon bukan jenis nak paksa.. aku kata "kawan pon penting, lau jumpa aku sekejab pon takpa.. huhuhuh.. dia kata..cam tak ikhlas ja ayat.. aduhai.. aku ikhlas ja.. Manyak lagi masa.. wat po nak kepit2 pon kan.. aku tak nak sampai nyusahkan dia.. sian dia.. macam2 nak fikir.. jangan sampai aku lak.. memeningkan kepala dia lagi dah lah.. aku tak nak camtu..
( lau encik tau nie..dia mesti marah ..dia kata "his..apo nyusahkan2.. tak da erti menyusahkan..merepek ja hang nie ..)

hahahahahahaa...

Apa pon.. aku sentiasa berdoa..andai kami telah ditakdirkan untuk bersama.. semoga hubungan kami sentiasa dipermudahkan untuk mendapat redha ALLAH SWT.. insyallah..amin
Cik Mawar


Kau siramkan wangian mawar putih
Kepada sebuah kenangan yang layu
Bisakah merubah detik-detik yang berlalu
Dari sekadar impian yang kaku

Jiwa terpaut menyaksi
Seribu pengorbanan dihulur
Cinta kasihan bersemi
Mengagung tak disedari
Diimpi tak pasti
Mengharap tak mendakap
Kesetiaan dijunjung
Rupanya tak ke hujung

Lilin yang menyala membakari dirinya
Buat menerangi insan yang memerlukan
Tanpa disedari diri sendiri sirna
Duka nestapa dibiarkan saja

Begini jadinya bila dihamba pesona cinta
Yang buta tak mengenal sebenar sifatnya

Cinta suci bukan untuk dinodai
Kasih jangan dikhianati
Lamarlah belas simpati

Kesucian cinta
Ikhlas tak diundang
Perliharalah...
Cik Mawar


salam sayang..salam teristimewa buat semua yang sering singgah menanti entry yang terbaru dalam blog ku ini..Semoga kalian semua diberikan kesihatan dan kebahagian dalam meniti hari mendatang..

Mungkin dulu.. aku suka post pasal masak-masak.. menjahit.. tapi kini suram ja..aku hanya mampu untuk masukkan bahan bacaan yang aku baca..n aku rasa berguna jua buat insan lain yang menjadi khalifah dibumi ALLAH SWT yang sementara ini.. macam ada aku katakan.. jika kita tak sempurna..tak semestinya kita tidak boleh memberi nasihat @ mengingati antara satu sama lain.. dalam kita mengingati..kita akan muhasabah diri kita sendiri .. Aku bukan insan yang terbaik.. jika aku hendak menunding jari kepada orang lain..." ha ko buat tu dosa"........ " ha ko buat tu maksiat"... @ ayat2 yang sewaktu dengan nya..Cuma niat aku.. hanya untuk kita semua menjadi insan yang diberkati oleh ALLAH SWT.. amin

Semenjak dua menjak nie kesihatan aku kurang memberangsangkan.. kalau dulu boleh kira berapa kali ja aku demam, selsema, batuk,...tapi skrg.. Selsema..baik seminggu.. datang lagi.. sakit tekak... nie dah batuk2.. lelah pulak cam nak mai dah.. sesak dada nie.. mungkin ALLAH SWT nak uji aku buat masa ini.. insyaallah ..aku redha jika ini ujian dariNYA.. walaupon begini..aku masih mampu bekerja..masih ada selera makan..masih boleh membantu mak buat kerja dirumah.. itu pon dah alhamdulillah.. aku tidak menyusahkan sesiapa lagi buat sementara ini..

Esok jumaat..aku still akan bekerja.. jika seperti minggu-minggu sebelum nie aku cuti pada hari jumaat..tapi esok..aku terpaksa bekerja..untuk mengantikan cuti yang akan aku ambil pada minggu hadapan selama 3 hari.. insyallah jika tiada aral melintang..kembali pulang aku ke kampung halaman bersama mak, abah, abang sekeluarga.. semoga apa yang dirancang berjalan sebaik nya..dan mendapat keredhaan ALLAH SWT.. aku percaya.. niat yang Baik..pasti ALLAH SWT permudahkan.. hendak mendirikan masjid, menunaikan umrah..ingin menyatukan perhubungan dara dan teruna.. semoga.. semuanya mendapat barakah dariNYA..amin.. insyallah.

Semalam..ada seorang telefhon dan hendak bercakap ngan bos.. tapi kebetulan bos aku mmg lah tak da..time2 lepas isteri dia bersalin..dia lebih banyak habiskan masa kat kuantan..rumah mak mertua beliau.. tapi lelaki tersebut tidak terus meletakkan ganggang telefon tapi dia mintak mendapat aku dengan masalah yang dihadapi nya.. Aku tak sangka.. dia boleh menceritakan masalah keluarga dia pada aku.. yang mana ..pada aku..masalah tersebut mmg besar..dan boleh mengaibkan keluarga beliau.. telan ayaq liur banyak kali gak aku hendak menjawab segala soalan yang dia berikan.. dia seperti tersepit.. "nak diluah mati mak..nak ditelan mati ayah" camtulah situasinya.. aku katakan pada dia " biasalah setiap family pasti ada masalah..kadang2 kita tak mampu untuk meluahkan..dan jalan terbaik kita telan sendiri..dan biar ia terkubur selamanya"...Tapi masalah dia..tak boleh dibiarkan..takut menda yang lebih buruk terjadi.. Aku harap semoga ALLAH SWT membantu beliau diberikan jalan untuk menghadapi segala dugaan yang mendatang..amin...

Orang kata kawan biar beribu..cinta biarlah satu.. tapi kita sebagai manusia..tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak..kadang2 tak da kawan sunyi..tetapi banyak kawan ada pulak yang terasa seperti jauh hati..kita tidak bertegur sapa dengan mereka.. aku pasti semua orang pernah merasai semua ini... sebab aku tahu.. ramai orang yang mempunyai kawan lebih dari 100 orang .. aku pon pernah merasai ini..terasa aku seperti tidak diperlukan lagi..aku terasa sepi..aku terasa jiwa aku kosong..kalau dulu boleh gelak tawa bersama..boleh menyalirkan air mata bersama..boleh menceritakan segalanya.. tapi kini SENYAP...SUNYI...SEPI.. dan cara yang terbaik.. hanya mampu mendoakan sahabat itu sentiasa bahgia..dan diberikan kesihatan jua dipermudahkan segala urusan dalam meniti hari mendatang.. aku ada teringat satu petikan ayat yang berbunyi begini "Jangan bersedih jika kita terasa disisihkan, kerana mungkin ada insan yang terasa disisihkan oleh kita"...yup aku rasa mmg betol ayat ini.. sebab aku percaya.. apa yang kita buat...pasti akan mendapat balasan.. mungkin aku bukan lah sahabat yang terbaik.. untuk menerima layanan yang terbaik dari sahabat2 yang lain... apa pun.. aku hanya mampu berdoa " semoga semua sahabat-sahabatku..diberikan kesihatan, kebahagiaan, dipertingkatkan iman, menjadi anak yang soleh dan solehah.. dan jua mendapat keberkatan dalam apa jua yang dilakukan..amin..

*Sekadar untuk meluahkan rasa..untuk mengurangkan beban didada.. melapangkan apa difikir.. semakin hari umur semakin pendek..semoga umur yang diberikan mendapat keredhaan dariNYA..amin
Cik Mawar

Ayah
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya
tidak menutup aurat.

Suami
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak-tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram dan apabila suami mendiam diri. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Abang
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM...Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Anak Lelaki
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak...nantikan tarikan ibunya.

Kepada golongan lelaki, cuba lah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian.

Kepada golongan wanita
, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki.

Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati??

* Jangan kata sayang kan Lelaki2 ( Ayah, Suami, Abang, Anak lelaki ) dalam hidup kita..jika kita tidak mampu mengurangkan dosa mereka..
Cik Mawar






1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana
menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan
bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan
duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru
semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi
kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk
bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan
pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang
tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Sumber: www.iluvisla.com
Cik Mawar
Dalam kita menghadapi ujian, pasti ada jalan keluarnya.
Sebagai langkah pertama cuba fahami dan hayatilah pesanan Nabi Muhammad SAW yang berbunyi, "sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar".
Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.

Mana mungkin ada malam yang tidak ada siang, pagi tanpa digantikan dengan petang, mana mungkin banjir berpanjangan dan tidak akan terjadi kemarau berpanjangan. Jika ini kenyataan yang terjadi bermakna Allah tidak pernah tidak adil pada makhluknya. Bagi memperhatikan lagi cinta Allah pada makhluk-Nya dan membuktikan lagi kehebatan Allah Yang Maha Adil maka dibekalkan makhluk-Nya dengan pesanan melalui surah Hud :81 yang berbunyi,
"Bukankah Subuh itu sudah tiba."
Subuh bermakna betapa pun panjangnya malam pekat pasti akan bertemu dengan waktu tamatnya. Oleh iu betapa pun berat dan panjangnya penderitaan yang ditanggung oleh hamba Allah, Dia telah menjelaskan pasti Allah menemukan saat penyembuhan untuk keluar daripada permasalahan itu. Subuh bermakna cahaya fajar bagi orang yang ditimpa kesedihan itu telah menyerlah. Maka pandai-pandailah merasai sapaan dan sentuhan suria pagi, tunggulah panasnya bebola mentari pagi sebagai tanda bahawa kemenangan telah datang dari Yang Maha Berkuasa.

Oleh itu, laluilah kehidupan dengan keyakinan,dan rasailah sentuhan Allah tidak pernah putus kepada kita hamba-Nya. Ini dipastikan dalam janji Allah bahawa Allah tidak pernah mengantuk, tidak pernah penat, berhenti mengurus langit dan bumi serta seluruh isinya. Anggaplah suatu permasalahan itu sebagai seperti seutas tali. Jika tali itu sudah sangat tegang, maka ia akan segera putus. Ertinya jika persoalan itu sudah kritis atau matang, maka tunggu kerana ia pasti akan berhenti dan ditemukan dengan jalan keluar.

Allah akan pastikan setiap kesedihan dan kegembiraan itu menemui penghujungnya. Ini ditegaskan lagi oleh Allah,
"Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya (QS Ath-Thalaq:4).
Ini janji Allah yang sangat pasti, maka bangunkan keyakinan dan panjatkan doa dan kesedihan kepada-Nya, pasti kita akan berasa bahawa kesedihan tidak berpanjangan kerana Allah tidak membenarkan keadaan itu terjadi selagi kita hambanya tidak berputus asa dari rahmat Allah. Sebab itu Allah menjanjikan,
"Maka, sesungguhnya bersama dengan kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." (QS Al: Insyirah:5-6)
Dengan syarat kita yakin sepenuhnya bahawa apa yang kita lakukan kerana Allah dan mahu mendapat reda Allah, bukan kerana manusia.

http://www.iluvislam.com

Cik Mawar

Hari nie..
g kerja awal sikit
pukul 8.40 Pagi dah kuar dari rumah
bawak kotak besor naik motor
nampak kepala aku ja
kekekekekee
malam tadi pukul 2.30 pagi
baru selesai buat kuih 2 jenis
nak pos kat keluarga encik
nak wat camner kan
dah tak dapat balik
terkilan lah lau aku tak kirim kuih tu
Pagi tadi alhamdulillah
semuanya selesai
dah timbang2 baru RM25.20
oklah
tak da lari bajet aku
semoga sampai dengan selamat
kang jadi serbuk
aku gak yg segan..
kuikukui

huhuhu..
skrg tak on YM dah...
ermmm
entah lah.. rasa cam tak teruja ja

oklah.. dah 12.42 pm nak balik lah
lapor lak.. tadi tak bawak air masak..
haus,
huhuhuh...
balikkkkkkkkkkk..
vrommmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC