Cik Mawar
"Diam itu lebih baik dari berkata-kata"...ku renungkan kembali ayat itu..sesungguhnya....aku salah seorang insan yang banyak berkata2...yang mana jika banyak berkata2..banyak lah dosa...nauzubillah... dimanakah tempat ku dikemudian hari nanti...YA ALLAH.. sesungguhnya..daku bukan lah insan yang baik disisiMU... Aku insan kerdil yang sering kali melakukan kesilapan.. Dipagi yang indah ini..ku layari internet yang mana segala ilmu @ maklumat hanya dihujung jari... Ku cari artikal tentang "DIAM"

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT.Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Lidah adalah salah satu kenikmatan yang besar yang dianugerahkan Allah kepada hambaNya, padanya terdapat kebaikan yang banyak dan kemanfaatan yang luas bagi siapa yang menjaganya dengan baik dan mempergunakannya sebagaimana diharapkan syari'at. Dan padanya pula terdapat kejelakan yang banyak dan bahaya yang besar bagi siapa yang meremehkannya (membiarkannya) lalu digunakannya pada jalan atau tempat yang tidak semestinya.

Padahal Allah Ta'ala menciptakan lisan (lidah) itu agar digunakan untuk zikirullah (menyebut Asma Allah), membaca Al Quran, menasihati manusia dan mengajak mereka kepada jalan Allah dan ketaatan serta memperkenalkan kepada mereka tentang kewajiban-kewajiban mereka terhadap Allah SWT.Maka jika si hamba mempergunakan lidahnya untuk tujuan tersebut, maka dia tergolong orang yang bersyukur kepada Allah atas nikmat lidah itu sendiri. Tapi jika sebaliknya, digunakan bukan pada jalan kebenaran seperti disebutkan di atas, maka dia adalah orang yang berbuat zalim lagi melampaui batas.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Hadis2 Rasullulah mengenai kelebihan diam yang bermaksud:
* "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". ( RW ABU NAIM )
* "Barangsiapa yang beriman kepada Alah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". ( RW BUKHARI & MUSLIM )
* "Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )

firman Allah :“Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati semuanya kelak pasti akan dimintai tanggung jawabnya”. (QS. Al Isra’ : 36)

dan firman-Nya:“Apapun kata yang terucap pasti disaksikan oleh Raqib dan ‘Atid”. (QS. Qaff : 18)
Bahaya lisan itu sangat banyak. Rasulullah SAW juga bersabda:“Bukankah manusia terjerumus ke dalam neraka karena tidak dapat mengendalikan lidahnya”.
Beliau juga bersabda :“Tiap ucapan anak Adam menjadi tanggung jawabnya, kecuali menyebut nama Allah, menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah kemungkaran”.
Barang siapa memahami hal ini dan beriman kepada-Nya dengan keimanan yang sungguh-sungguh, maka Allah akan memelihara lidahnya sehingga dia tidak akan berkata kecuali perkataan yang baik atau diam.


Sebagian ulama berkata: “Seluruh adab yang baik itu bersumber pada empat Hadits, antara lain adalah Hadits “barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata baik atau diam”. Sebagian ulama memaknakan Hadits ini dengan pengertian; “Apabila seseorang ingin berkata, maka jika yang ia katakan itu baik lagi benar, dia diberi pahala. Oleh karena itu, ia mengatakan hal yang baik itu. Jika tidak, hendaklah dia menahan diri, baik perkataan itu hukumnya haram, makruh, atau mubah”. Dalam hal ini maka perkataan yang mubah diperintahkan untuk ditinggalkan atau dianjurkan untuk dijauhi Kerana takut terjerumus kepada yang haram atau makruh dan seringkali hal semacam inilah yang banyak terjadi pada manusia.

Allah berfirman :“Apapun kata yang terucapkan pasti disaksikan oleh Raqib dan ‘Atid”. (QS.Qaaf : 18)


Dalam hadits yang lain disebutkan (yang ertinya):"Setiap pembicaraan anak adam adalah (saksi yang) memberatkannya, bukan untuk kebaikannya, kecuali Dzikrullah, Amr Ma'ruf dan Nahi Munkar ".Rasulullah SAW bersabda pula (yang maknanya):

Hal mana seperti dikatakan oleh imam Hasan Al Bashri:"Sesungguhnya lidah orang mukmin berada dibelakang hatinya, apabila ingin berbicara tentang sesuatu maka dia merenungkan dengan hatinya terlebih dahulu, kemudian lidahnya menunaikannya. Sedangkan lidah orang munafik berada di depan hatinya, apabila menginginkan sesuatu maka dia mengutamakan lidahnya daripada memikirkan dulu dengan hatinya ".


Dalam hadits yang lain disebutkan (yang artinya):"Setiap pembicaraan anak adam adalah (saksi yang) memberatkannya, bukan untuk kebaikannya, kecuali Dzikrullah, Amr Ma'ruf dan Nahi Munkar ".Rasulullah SAW bersabda pula (yang maknanya):
.Maka Rasulullah SAW sudah menasihati kita agar menjaga lidah dengan baik, minimal dengan jalan tidak banyak berbicara, selagi tidak bermanfaat atau tidak mengandung kebaikan, beliau SAW bersabda (yang artinya):
"Barang siapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka berkatalah yang baik, atau (jika tidak), diamlah ". (HR. Bukhori dan Muslim)Rasulullah SAW bersabda (yang artinya):"Semoga Allah merahmati seseorang yang berbicara kebaikan maka dia beruntung, atau diam dari kejelekan maka dia selamat ".Dan banyak riwayat yang sampai kepada kita tentang bahaya lidah ini, diantaranya, hadits Rasulullah saw (yang artinya):"Dan tidakkah nanti seseorang akan diseret ke neraka dengan wajah-wajah mereka (di tanah), terkecuali itu karena ulah lidah-lidah mereka". (HR. At Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al Hakim).


Madah Dari Hukama:
* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, kerana KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, orang CERDIK yang PENDIAM LEBIH BAIK DR orang BODOH yang BANYAK CAKAP.
* MENASIHATI ORANG yang BERSALAH , TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG..
* KALAU orang MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, yang SEBENARNYA orang ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.
Cik Mawar
Air mata ku beberapa kali mengalir membasahi pipi ku mulus ini... entah kenapa jiwaku semendung hari ini... perut yang sakit..ku biarkan saja..sakitnya hilang sendiri tanpa ku layan rasa itu.. tisu ditangan juga sudah lembap dek air mata ku.. Kenapa aku menangis? ku baca blog kawan2 yang menceritakan kisah mereka dengan ibu bapa mereka, aku mmg tak boleh baca pasal jasa2 jua pengorbanan ibu n bapa.. air mata ku mudah saja mengalir.. Aku nie jua tergolong dalam golongan "cengeng" ( mudah menangis)... hatiku mudah tersentuh.. Orang kata.. orang yang suka buat orang ketawa..sering ketawa..periang..lebih mudah terusik hatinya dari orang yang pendiam.. mmg aku akui itu.. Tak da yang salah tentang fakta tu pada diriku.. kadang2...aku tak suka meminta... sebab aku akan mengharap bila aku meminta.. n jika aku tak dapat apa yg kupinta...mula lah air mata ku ini mudah sangat menjadi teman ku..

Aku sering memotivasikan diri orang lain jika dilanda masalah...aku tak nak diorg yang datang meminta padaku tidak mendapat apa2...aku tak nak diorg rasa diorg diabaikan jika diorang ada masalah..tapi aku tak boleh beri nasihat @ pendapat pada diorang... " kau nie elok jadi pakar motivasi lah " ayat nie sering diajukan oleh teman2 padaku... Tapi ..adakah orang yang pandai memberi nasihat pada orang lain boleh memujuk diri bila dilanda kesusahan @ menghadapi dugaan yang menimpa? ada kah pakar motivasi terkenal tidak mempunyai masalah?... Walau apa pon, kita semua manusia biasa..walaupon aku berusaha menyakin kan insan2 yang kurang semangat menghadapai masalah mereka...Aku pon kadang2 sering mengalami masalah begitu.. Pada masa itu, aku jua perlukan orang untuk aku meluahkan segalanya yang aku rasa.. Aku boleh tenangkan hatiku.. Tapi aku nak jua rasa diri ku diambik perhatian oleh orang lain.. Aku nak juga rasa diriku disayangi.. bila ada yang sanggup mendengar masalah ku.. menasihati ku.. walaupon aku tahu jawapan yang mereka berikan padaku..sama seperti mana nasihat2 yang ku berikan pada orang lain yang jua ada masalah...

Ku tahu diriku cukup bertuah, mempunyai keluarga yang sering menyayangi ku, mempunyai teman2...yang sering ada disisiku..mempunyai insan2 yang sering merindukan aku.. ( rindu? ya kot...ada kot, agak2 ja )...Tapi kadang2..ku rasakan diriku kerdil sangat...aku belom dikatakan layak menjadi insan yang baik, anak yang baik, sahabat yang baik, kakak yang baik, adik yang baik... rasa ini sungguh berat untuk ditanggung...rasanya sungguh menusuk hatiku.. Aku juga sering takut bila fikirkan tentang perkahwinan... adakah aku layak menjadi isteri yang baik, solehah, adakah aku boleh membahagiakan orang yang akan mengahwiniku.. adakah aku mampu???... semua itu...kadang2 membuatkan sungguh takut menghadapi masa mendatang.. jika panjang umur ku.. adakah umur ku penuh dengan keberkatan?..jika pendek umur ku.. adakah cukup semua amalan ku untuk mengadap ALLAH swt?... "YA ALLAH, Tabahkan lah hati kami menghadapi dugaan yang mendatang, pertingkatkan lah iman kami YA ALLAH, ENGKAU hidupkan kami dalam iman...Matikan kami jua dalam iman..sesungguhnya hanya kepadaMU kami memohon, jua kami meminta" Amin Ya rabbalalamin.
Cik Mawar
Semenjak dua menjak nie...kesihatan aku sungguh tidak memberangsangkan..kadang2 aku jadi takut..erm...kerdil nya aku nie rupanya.. belom ALLAH SWT uji aku dengan sakit yang lebih teruk dari ini..aku dah sedih, takut... Padahal selama ini aku lah paling gigih menerima segala sakit yang datang.. Aku tahan rasa ini...aku tanggung rasa ini.. Aku kalau boleh tak nak ahli keluarga tahu jika aku sakit..aku tak nak melihat muka mereka yang risau jika tahu aku sakit.. aku tak sanggup nak tgk semua tu.. Tapi..apa kan daya..kadang2 aku sendiri tidak sanggup menahan rasa sakit ini sendirian..

Nak mengadu pada insan yang lain... perlu ka aku nak membeban kan mereka dengan sakit aku ini? perlu ka aku hendak menceritakan apa yang aku rasa..kesakitan yang aku rasa..ketakutan yang aku rasa... duduk di hadapan komputer yang mempunyai line internet...sering membuatkan untuk mencari maklumat mengenai sakit yang aku rasa ini.. semakin banyak maklumat yang aku peroleh..semakin aku takut..semakin aku risau... semakin aku hendak mengalirkan air mata... Adakah suatu hari nnt aku akan membeban kan orang disisi ku.. Adakah suatu hari ini....aku akan putus semangat dengan semua ini.. YA ALLAH cekalkan lah hatiku menghadapi semua ini....

Sekarang aku kerap tidur awal...sekerap setahun lepas... badan aku mudah saja hendak hanyut di tilam ku yang empuk... sering kali aku lupa hendak membaca doa tidur jua ayat kursi... sering kali aku tidur tanpa sebarang mimpi.. Hari ini ..rasa ini datang lagi..mungkin kah malam ini..aku akan hanyut seperti hari2 lain sebelom nie.. Tapi malam nie ada cerita MERLIN kat TV3... cerita peberot aku tu.. Aku akan cekalkan hati melawan rasa ini.... Semoga aku berjaya.. aku perlu tahan rasa ini..aku perlu....kalau aku tidak bertahan..aku tidak dapat kerja...kalau tak terus bekerja.. macam mana aku nak menyimpan..kalau aku tak menyimpan..macam mana aku nak tunaikan cita-citaku...dan macam mana aku nak kawen..kalau aku tak kawen..macam mana aku nak dapat anak..kalau aku tak dapat anak macam mana aku nak dapat cucu..erk!!!!!!! memang sakit aku nie... ish ish...


"AKU RASA SAKIT HATI JA.. SEBAB LINE INTERNET SEKARANG MACAM HAMPESSSSSS... SIB BAIK HAKU NIE SABOR LAGI... LAU TAK SEMUA PC HAKU CAMPAK KAT TINGKAT BAWAH.....TELEKOM NIE TAK BUAT SESUATU KA???? SIB BAIK BUKAN AKU BAYAR BIL TENET TIAP BULAN.."
Cik Mawar



Pahlawan2 Bang Rajan

Antara babak dlm cerita Bang rajan

Ketua Puak Bang Rajan yang terakhir gugur di medan pertarungan

Malam tadi aku tidoq kol 12 Lebih..Sambil jahit manik aku tgk pearlscreen Kat TV3..Mula2 tgk apolah citer nie..Thailand nya citer..bila tgk betol2..Baru lah faham..pasal satu puak kat thailand yang mempertahankan tanah air mereka dari askar2 burma...Citer nie ganaz 18 PL nya citer..tak elok gak lau budak2 tgk...takut ikut aksi2 lam tu..uhuhu..aku pon adolah beberapa kali tunduk bawah time babak2 yg mmg berlawan tanpa perasaan tu..adusssss...Tapi cerita nie mmg best...penuh ngan nilai kasih sayang, kegigihan, kecekalan, ketabahan..semangat yang kental..selit juga nilai keugamaan (bagi puak diorg lah)..

Memang tak rugi tgk citer nie..teringat kata2 last ketua askar Burma tu "Pahlawan Bang Rajan tak ramai, Tapi diorg tak takut menentang askar Burma, kalau semua penduduk Bang Rajan ada semangat macam tu tentu Askar Burma akan kalah pada peperangan kali ini".. Last citer tu semua penduduk Bang Rajan terkorban..Dari budak kecil..sampailah ke semua pahlawan..Tapi diorg mati dengan penuh dengan kebanggaan sebab ramai juga askar Burma terkorban..Nie sebenarnya cerita sejarah org thailand..diceritakan semula melalui filem.. Ada didirikan tugu Puak Bang Rajan nie kat Thailand..
Cik Mawar





Fuhhhhh Hari nie kepala mmg sakit..tambah ngan ngantuk...tak terkata lak rasonya.. nie lah akibat org tak dok kojer..Cari penyakit.. malam tadi lepas ja solat maghrib raso ngantuk lak..sampai tetidoq duduk kat atas tikar sembahyang ( huhuhu mmg dah biasa pon ).. Pastu buka telekong n tidoq terus...dengar ja sayup2..anugerah bintang populer..coz eh nampak TV dari lam bilik..mak pon ada gerak byk kali..tapi ngantuk sgt melebihi segalanya.. Last2 mak masuk bilik dok citer sapa menang..aku sempat tgk Nabil naik ja terima Juara Bintang populer.. Pastu aku terus bangun n solat isyak.. dok kemas2 dapur..tgk2 dah dekat kol 12.30..menjahit lah.. sambil tgk TV....dok jahit manik kat baju kawan atas katil ja.. kusyuk nya jahit..sedar2 dah kol 4..Mak ada uli tepung nak buat roti canai sarapan pagi nie..aku pon ambik seketul..tebar lebih kurang ..pastu masak..huhu..makan ngan kari daging.. tu aku malas tidoq..nnt tak bangun lak nak sahur..hehe..lepas makan..kemas2, basuh2.. rehat2 jab.kol 5 bangun.. n kol 6.45 pg bangun solat subuh,...Pastu sambung jahit tepi baju orang lak...tap tap..dah kol 8.30..gosok baju..n siap2 g kerja..
Tu lah sebab aku ngantuk n sakit palo tahap gaban nie..adess..
Cik Mawar
Hujan pulak hari nie...renyai2 ja ..sorang pelanggan pon tak datang lagi pagi nie..Rahsa nak tidoq lak..tidoq nie..mesti best..sejukkkk..perut kenyang..makan nasi grg pagi tadi..badan pon mcm tak sihat sgt..sakit tekak, Klu tumpu perhatian nie..mesti tetido duduk.. ( perkara biasa yang ku sering lakukan bila kebusanan)..terjaga pon tunggu pelanggan dtg nak guna PC.. pastu wat cover2 muka..padahal mata merah.....adess..(rasa dah ngantuk lak)

Semalam cuti, seperti biasa Tapi perjalanan kehidupan nya lain sedikit..yang biasanya,luqman ditugaskan menjadi tanggungjawab ku..petang khamis abang , kak ipor, luqman dtg umah ambik aku..nak tidur umah diorg..Aku nie lau org nak ambik..aku suko ja..Kakak n abang ipar sampai tgh hari khamis tu..diorg cuti sampai esok.. sib baik umah abang ipor kat sini gak..so sekejab g sana, sekejab g umah aku.. satu malam sana..satu malam sini..mcm abang n kak ipor lah..huhuhu..fikir2 best gak..raya tak yag gadus2...nak bergegas balik umah sebelah pihak lagi..hihiihih..Tapi cukup lah dah 2 tu dekat..aku nak ngan encik tu paling jauh..Insyallah lau jadi..lagipon encik depan umah atok..so sambil balik umah dia..kira betol2 balik kampung lah...Sampai ka jodoh aku ngan encik tu.. Hanya mampu berdoa ja lah skrg..Insyallah klu ditakdirkan mmg jodoh aku ngan dia pasti tak kemana.

Pagi jumaat..dlm kol 11 kakak, abang ipor mak dtg jemput aku ngan luqman balik umah.. Kakak tak sabor nak main2 ngan luqman..ya lah akak pon dah lama ak balik..last pon raya haji.. tu yang ikutkan sepatutnya akak kata nak balik hujung bulan..Tapi tak sabor sgt....sampai umah terus masak..Juadah hari nie..sayur meranti masak lemak, ikan tungkul (aye) masak kicap, sambal belacan, ulam raja, pencuci mulut tembikai merah n tembikai susu. Air sarsi.. Umah aku biasa klu hari jumaat mesti makan lepas org balik solat jumaat..abah kata..klu perut kenyang nnt mengantuk lak dengar khudbah.. N keluarga aku sejak dulu hingga skrg..mesti makan sama2..tak boleh makan sorang2..mmg aku tgk semua keluarga aku mcm tu..sama ada keluarga dr sebelah abah @ sebelah mak.. bahru rahsa meriahhh..dapat berkumpul sama2 menikmati rezeki yang ada.

Petang g bandar jab ngan akak cari manik..nak suruh akak ajar wat corak baru..kat baju yang kawan aku tempah tu..pastu..g kedai baju..sempat gak lah akak beli satu baju..Aku tgh kering...tgk ja lah walaupon ado yang minat dimataku.....heehee..Lagipon baju2 blaus nie..aku jarang pakai. g kerja pakai baju kurung..balik kerja malam..pakai baju tidoq..beli baju blaus byk2..bila nak pakai..teperok ja lam almari..Baik boli kain pasang..sonang..buek baju..leh pakai g kojer... sampai umah..solat asar jab..pastu wat sarapan petang, keropok lekor, pisang grg, teh o.. Nie lah lau dok umah..rasa cepat ja dah ptg..maso byk kat dapur ja..Malam prepair masak malam lak.. Malam nie makan ramai2...keluarga abang long ja tak balik..last balik raya puasa..ermmmmm lama nya..windu ngan anak2 sedara aku tu..

Alah...makin rahsa ngantuk lak..lapor dah perut nie..malas nya nk balik mkn..erm..rehat ja lah.. ..~away ~

Cik Mawar
Hari nie mendung, sejukkk..laporrrr..hehehe....time2 camnie lah..membuatkan diri nie..lemah2 ja..Tadi pon lepas solat subuh..bemalas2 atas katil ja...kol 8 baru kemas umah.. pastu siap2 gosok baju n g kerja..kol 9.30pg baru keluar dari umah..huhhuhuh..tu pon kol 10 lebih baru ada custemor..

Dah siap2 kemas...mcm biasa aku g kat PC on blog...tgk blog2 kawan..tgk msg2 kawan kat shout box..hehe..pastu tambah sikit2 kat blog..Hari nie aku tambah Blog pertubuhan banjar n Blog Pahang..tetiba mood handak besurah banjar lak hari nie..hehee..Masuk laman web banjar www.mypbm.org . huhuh ada lak shout Box kat sana..dah semestinya..semua nick..banjar.. hahaa..aku pon apa lagi..masuk..besurah pang sana..huahuaa..diorg dok kata ada kulaan kat tempat aku.. ish ish...mmg ramai lah orang banjar kat tempat aku nie..

hehhee...nak g sembang2 lagi lah...mood besurah nie... lalala ~away~
Cik Mawar










Cik Mawar



Cik Mawar
Alhamdulillah Aku masih diberikan kesempatan untuk berada dibumi ALLAH SWT..Hari nie sunyi seperti semalam..skrg pon ada 2 org pelanggan ja yang dtg..Tapi biasalah lah..klu time bdk sek..ptg ramai lah jugak..Hari nie..Masuk ja kerja..siap2 sapu sampah..terus dok ngadap blog.. baca semua blog kawan2, banyak post kawan2 yang aku tak baca..seperti biasa blog nurul ( yg aku pakai add ja tanpa keizinan dia) huhuh..sering kali mengusik hatiku dgn penulisan2 dia.. Aku suka bila dia mula menggulas kan sesuatu topik...Hari nie badan aku lemah sikit..tak secergas spt biasa..dileherku terdapat satu bonjolan yang terasa sakit, dan makin sakit bila dipegang. Rasanya baru pagi nie ada..sbb aku tak rasa sakit pon smlm.. Hope tak da apa2 yg merbahayalah..

Bos telefon awal pagi nie nak bagi tau ..dia nak menambah mesin fhotostad kat sini, nnt kerja aku bertambah lah sikit, sbb dia nak ambik tender sek..Takpa lah aku suka ja..lagipon skrg pon bkn ada kerja, aku makin lama makin bosan lak..nak chat pon kadang2 bosan gak..Kawan chat nie datang dan pergi.. kdg2 sedih gak. erm...tapi dah mmg begitu lumrahnya kot..Kadang2 tak perlu ada permulaan..so tak perlulah ada pengakhiran yg kdg2 menyedihkan....Tapi aku percaya..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..walaupon benda itu buruk buat kita, pasti ada selit kebaikan walaupon ia sedikit untuk dirasai... masa yang lepas tak kan blh diundur..Masa akn dtg pasti harus ditempuh...Pada aku setiap apa yang terjadi dalam hidupku..menambahkan lagi pengalaman jua mematangkan lagi aku menghadapi masa yang mendatang.

Pagi tadi masa mak tgh potong hujung rambut aku, mak ada menceritakan pasal seseorg yang mak melihat gadis itu sungguh tidak sedap mata memandang..Aku pon geleng2 kepala ja.. " Hati kita nie kalau ALLAH SWT nak terbalikkan sekejab ja"..Aku sering berdoa agar aku jua umat Islam yang lain dipertingkatkan iman jua dipelihara iman...Aku sedih lihat perempuan skrg yang sering memandang ringan Bab2 aurat...Tak payah g kat bandar2 besar..kat tempat aku kawsan pendalaman nie pon..boleh lihat mcm2 jenis fesyen remaja..kdg2 sedih..Andai mereka itu kakak, adik @ mak aku...sedih rasanya...Beratnya dosa yang harus sekali dipikul oleh ayah, abang, suami n anak lelaki mereka yang langsung tidak memikirkan semua itu... Kadang2 lelaki penuh menanggung dosa..bkn sebab dosa sendiri tapi dosa muhrim mereka, mak, isteri, adik perempuan, saudara perempuan mereka...Aku pelik..Payah ka untuk menutup aurat? klu ALLAH beri mereka muka yang cantik, badan yang cantik, rambut yang cantik..mengapa mereka tak mahu menjaga semua itu hanya untuk insan yang sepatutnya sahaja melihat?

Sedih rasanya,Tak menghairankan pun klu kes rogol meningkat dari masa kesemasa,Klu penyebabkan wanita itu sendiri yang menaikkan rasa keinginan nafsu syahwat lelaki, ada org kata "orang pakai tudung litup pon kena rogol" Tapi pernah tak diorg fikir kenapa??? Pada aku sebab2 diorg lah...sebab diorg yang jenis pakai "baju tapi bertelanjang " ini lah..menyebabkan lelaki terbayang2 pada wanita lain..tak kira wanita itu bertutup @ tidak..Musuh Islam tak menyerang kita secara depan, mereka tak menyerang Malaysia dengan senjata perang, Mereka dah serang kita dengan hiburan, fesyen, dll yang kdg2 kita mmg tak sedar @ sedar Tapi kita lalai.. aku pon manusia biasa.yg kdg2 alpa dgn semua itu..aku sering takut menghadapi hari mendatang, Tapi walauapa pun Hidup kena jua diteruskan..

Cik Mawar
Fuhhhhhhhhh..Hari isnin Yang pertama pada bulan 4 dah membuka Tirai nya..Sekejab ja dah bulan 4..pejam celik, pejam celik..alhamdulillah pejam leh celik agi..heehehe..Daku masih berkesempatan menjalani kehidupan seperti biasa..masih diberi kesempatan sujud pada YANG ESA.. Hari nie isnin..biasalah custemor tak ramai..sunyi jo..radio tu pon sekat2..adess.. apo kono lah..radio pon kono mood monday bluesss gak ko? huahuaaa.

Hari nie Dah buat roadtax..lega rasanya..tak yah lah aku fikir hal tu dah..lepas nie duit baki yang ado nie boleh beli manik2 lak..sibuk lah sikit lepas nie..ado 2 baju kurung kawan tempah nak dihiasi manik.. Corak apolah nak buat kali nie... Kakak pon balik hujung bulan..erm..kena tgk lah contoh yang mana ada kat internet.. Cepat siap jahitnya..cepat dpt duitnya..hehhe..

PC aku Buat hal betol lagi skrg..klu on YM..tak leh on Blog..Lau on Blog tak leh on YM..erm..terpaksolah poe guna PC lain secara berasingan..lau macam nie selalu...muleh kurus lah..huhuh..asyik kesini..kesana..hihihhih...Maybe PC server tu lama tak servis kot..yerlah kojer ja..dia pon naik majuk kot..nasib nasib...Bos nie bila lah nak bagi aku hadiah laptop ko..best gak.. tak dok lah aku nie ha..nak poei kesini kesana.. (erk!! ada ka Bos hadiah laptop kat kerja yg maleh)..hihihihihi..

~away Berpindah secara supan~
Cik Mawar
1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan ! tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan!.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama! yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini! dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.
Cik Mawar
1.lelaki tidak detail dlm percakapan
contoh kes:Kakaknye baru saja putus cinta.Biler kite tanyer what’shis comment dier just cakap:”mm..dah nak putus nak wat camne…”
Alasan:Tak usah bimbang sebab secara genetik lelaki tidak dibentuk untuk petah bercakap cam pompuan.Menurut seorang pakar,wanita boleh mengeluarkan antara 6 hingga 8 ribu kata per hari.sementara lelaki rata2 hanya mengeluarkan antara 2 hingga 4 ribu kata sahaja.

2.Lelaki tahan berjaga sepanjang malam demi hobi
Contoh Kes:Kita sering tak menemui jawapan kenapa si dia sanggup mengadap game sepanjang malam tanpa henti?
Alasan:Di sebelah kanan otak lelaki mempunyai bahagian yang tidak dimiliki oleh kebanyakkan wanita,seperti utk mengukur sudut pandang(angle),kecepatan dan jarak.Namanya adalah Kesedaran Ruang Visual(VSA),yang amat penting peranannya di zaman lelaki harus berburu utk mendapatkan makanan.Dan kalau hasil mereka sedikit,mereka berasa macam tak ada pa pe kalau nak dibandingkan ngan lelaki lain.

3.Lelaki rela menghabiskan banyak wang untuk peralatan elektronik atau aksesori kereta.
Contoh Kes:Si dia rela keluarkan wang simpanan utk menambah aksesori kereta.tapi kenapa mereka memBEBEL kalau tgk org pompuan shoping?
Alasan: Alat2 elektronik atau aksesori kete bolehlah dikatakan sebagai alat permainan lelaki dewasa.Bagi lelaki,benda 3 dimensiterlihat lebih menarik dan menstimulasi area VSA otak mereka.Dgn demikian mereka secara tidak sedar Happy2 jer buang duet utk benda2tue.

4.Lelaki jarang MunCul dengan jambang bunga.
Contoh Kes:Dalam filem,sering kita lihat hero mincul tiba2 di rumah lovernya dgn sejambak bunga.Kenyataan nye?huh hampeh!!
AlAsan:Sejak awal,otak lelaki lebih mengutamakan hal praktik.kebetulan,hal2 bunga nih tak menarik ruang logik otak mereka.Beli sesuatu yang bakal layu dalam beberapa hari benar2 satu pembaziran-itu tanggapan org lelaki laa kan.

5.Lelaki tidak bergosip
Contoh Kes:Bila kita kata:””eh betul ke ni?” dia pantas"pegi makan jom!dah lapar nie…”
AlasaN:Sebenanye lelaki juga bergosip.Tapi cara dan gaya mereka bergosip tidak sejelas kita dan juga tidak pada saat objek yag nak digosip berada dekat situ. Kalau mereka punya masalah dengan seseorg,biasanya mereka menyelesaikannya,atau melupakannya.
6.Lelaki selalu mengaggungkan IBU mereka.
Contoh Kes:LElaki jarang mengkritik ibu mereka,apa lagi kalau hubungan mereka akrab.Lebih panas lagi kalau dia kata:”eleh,macam tupun tak reti buat?mak i pejam mata pun boleh buat tau.”
Alasan:Bagi lelaki,ibu mereka merupakan wanita ideal dan inti dari hidup mereka.Lelaki juga belajar mengenal rasa melindungi dari hubungan kedua orang tuanya,bagaimana ayah mereka melindungi ibunya.Makanya,tak perlulah mintak dia persoalkan apa apa ttg ibunya.

7.Lelaki sanggup menyimpan semua edisi Terhad komik,cd,jeans,jamtangan dan apa saja!
Contoh Kes:Bosan!sekejap kejap dia ajak g petaling street,kemudian kedai komik then sana,sini…semata-mata nak cukupkan koleksinya.
Alasan:Berbalik kepada asal mereka sebagai pemburu,lelaki senang menghimpun persediaan keperluan mereka sebanyak mungkin.Mereka selalu berwaspada bakal di adili lelaki lain,sehingga tidak hanya mengekar kuantiti,tapi juga kualiti yang dimilikinya.Bagimereka,punya sesuatu yang boleh dibanggakan adalah prestasiter sendiri yang dapat memacu ego mereka.

8.Lelaki Senang melihat wanita memakai Skirt pEndek(mini skiRt)-asalkan bukan kekasihnya.
Contoh Kes:Si dia memuji setinggi langit kaki nicole kidman ketika memakai mini skirt.Tapi kalau gf nya yg pakai,komennya ringkat saja:”I tak suka ahh!! tukar lain..!”
AlaSan:Bagi lelaki,kaki cantik adalah simbol kesuburan wanita.Kalau buah hati sendiri yang mempamerkan kaki dan bahagian “rangsangan”yang lainnya– mereka jadi waspada kerana itu merupakan sasaran mata lelaki-lelaki lain…
Cik Mawar
1) Kaabah
2) Al-Quran

3) Wajah Mak Dan Abah ( nie Mak abah den lah ) Baru berkat den tgk...
4) Air Zam-zam






5) Laut




Cik Mawar

Cik Mawar

Luqman ngan Ayah n Ibu Dia..:)

Luqman 10 bln

Luqman 8 bln

Luqman 2 bln

Luqman 7 bln
Luqman 1 bln

Luqman & Achik
Luqman first Day 26 November 2007
Luqman Hakim Anak sedara aku yang ke 5 dalam keluarga.. Dia lah penyeri keluarga kami skrg..lagipon dia dok sini ja..tiap2 minggu balik kat umah..anak sedara yang lain..anak abang long 4 org..dah sek semuanya..jarang sgt balik..rindu aku kat diorg.....Sekarang luqman dah setahun lebih pandai sangat budak nya..semoga jadi anak yang soleh ..amin.. sekarang dah pandai jalan..terkedek2.ngan kasut bunyi2 dia..hehehe..tak boleh lak tu pegang tangan dia...nak jalan sendiri..kdg2 kelakar ja.. Dah faham apa org cakap..kdg2 keluar jugak sebutan ayat yg betol.. Kalau nak balik umah dia..habis semua orang dia salam.. siap cium pipi kiri kanan n hidung baru cukup syarat...hehehehe..Tak sabar nak jadi abang luqman nie..lau jumpa budak2 cepat ja dia tegur..nak main sama.. insyallah bulan 5 nie Luqman dapat adik...semoga semua nya selamat..amin..
Cik Mawar

Adussss..ngantuk lak hari nie..ditambah lagi dengan tak dok custemor..tadi ado 2 org ja..tu pon dah keluar..line internet dah lah sloww...tahap beyok tertelan siput ( sis taip lam msg)..huahuauaa.. Aku nak on YM pon tak leh..nak baco emel pon tak leh.. alih2 Blog nie ja leh on..mmg nak suruh haku lepas perasan lam nie betoi...adessss..

Tadi sompek tidoq..tau2 ado budak panggil " kak, nak guna PC"..fuhh sib baik ayaq liur tak jejeh...hahahahaa..ngantuk bangat..petang smlm abang dtg umah ngan kak ipor dtg umah..aku pon kebetulan baru balik kerja...terus ikut diorg balik...leh tlg apa yang patut..petang nie kak ipor nak buat kenduri kesyukuran sikit..sempena abang dah dapat gaji..cukup 3 bulan dia mengajor...kak ipor ja cuti..abang tak dapek cuti ado meeting lak katanya ptg nie..aku pon tlg lah menyibuk malam tadi sikit2... dah siap ngemas2..tgk CSI..sambil tu on laptop..mana tau dapek line internet freee..muahahahazz..alih2..nak dekat sejam on..line masuk tapi putus2...huh..tak halal betol...sampai bateri laptop tu king kong pon..line tak masuk...adess.. msg ja lah ngan sis.. tgk jo lah CSI...layannnnnnnnn jo...kol 2 Baru tidoq sambil msg ngan kawan.

Kol 5.30 luqman hakim tidoq sebelah aku dah merengek2 nak bangun..pi buek kan susu..namo lak dia..alih2..dia lari kat ayah ibu dia lam bilik..aku sambung tidoq jab..kol 6 bangun solat jab, pastu sarapan...ngeee..kak ipor masak roti canai segera..makan ngan rendang daging n sambal ikan bilis.....adess..(raso lapaq dah nie )...kol 6.30 abang hantar balik umah..dia nak g mengajar lak..tempat dia ngajor..adolah dalam 15 @ 20 minit..hantar aku agi..adolah 30 minit kot baru sampai sek...hauhauaa...Bawak luqman sekali...nnt tak dok lah ngacau ibu dia nak wat kerja.. Petang nie Mak pulak g umah abang ngan besan dia (mak ayah kak ipor)... Huhuuh senang ado besan @ menantu dekat2 nie...(ayat mak selalu guna)

Apa masalah internet nie? uwaaaaaaaaaa.. dah lah tak da custemor...nak sembang ngan kawan2 kat alam maya nie pon tak leh...nie wat aku nak tidoq atas meja nie...adessssssss...Tulah nak mintak cuti kat Bos hari nie..Bos tak bagi...kan tgk...custemor tak dok...line internet tak ok.. uwaaaaaaa...cepat lah petang nak balik.....abang ambik agi petang nie..huhuahua..esok nak bercuti jaga luqman Hakim...la la la la...

Dah tak leh sembang, donga playlist lam PC jo lah... sambil jahit baju... cepat sikit siap kot aku menjahit...sebab tak diselang seli ngan chat...huahuaa..mesti mak senyum..haku balik tgk baju dah siap jahit...hauhuahaa.. ~away~ ( dalam mood geram + buhsan agi nie)
Cik Mawar











Memiliki sahabat yang setia bersama kita dikala senang n susah amat membahagiakan sesiapa jua.....Orang kata sungguh bahgia memiliki sahabat yang ramai, namum semakin ramai sahabat yang kita perolehi..semakin banyak hati2 yang kita perlu jaga...secara tidak sedar kadang2 kita menyebabkan perasaan sahabat kita terguris...begitu jua kita sebagai sahabat... Kadang kala kita selalu mempertikaikan, "mengapa sahabatku tak nak menanyakan khabar aku" Tapi pernah kah kita bertanya " mengapa aku tak mahu menanyakan khabar sahabat itu dahulu " kadang2 dalam persahabatan pon ego sering bermaharaja lela.. " ermmmmmmm dia tak tanya khabar aku, wat pa aku nak beria tanya khabar dia "........ Sahabat sejati tak pernah berfikir macam tu..
Sahabat sejati tak jemu2 untuk bertanya khabar jua...mengingati sahabatnya.. Namun kita sering tidak sedar akan keluhuran sahabat itu..Bila kita keseorangan, Baru teringat sahabat yang dianggap hanya menyemakkan kehidupan seharian mereka...ermmmm.. " ada ka sahabat yang menyemakkan kehidupan??......... Apakah nilai seorang sahabat? Adakah hanya untuk dicari di kala susah..mintak pendapat........dah selesai masalah...dah bahgia..tinggal kan sahabat tu...
Kadang kala...seorang sahabat tidak pernah terkilan mempunyai sahabat seperti itu.. Tapi ... sahabat jua manusia biasa..yang mempunyai hati n perasaan... Walaupun semurni mana hati beliau.. pastu beliau akan terguris jua..
Hanya kita yang mempunyai sahabat...yang dapat menilai sahabat kita.. mengetahui orang membenci kita lebih baik, sekurangnya kita mengetahui...orang tu tidak menyukai kita.. Tetapi mengetahui memiliki seorang sahabat yang hanya mengambil kesempatan diatas persahabatan yang kita hulurkan..adalah lebih perit dari segalanya.....errmmm...
Kepada semua sahabatku....walau apa jua yang terjadi...daku mengasihi kalian semua.. semoga persahabatan kita semua diberkati...amin.. Salam sayang buat semua sahabatku..


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC