Cik Mawar



Sedar @ Tidak
akhirnya..sampai jugak kepenghujung
tahun 2009
Bila sampai detiknya..memang terasa cepat
Tapi sblm nak sampai
sering kali kita berkata2
"huiss..lambat nya masa berlalu"
Semakin hari..semakin bertambah umur
Semakin Berkurang HAYAT
berada Di bumi ALLAH swt ini..

Tahun 2009
begitu banyak coretan Manis yang
Layan untuk dikenang
*yang pahit..jadikan teladan ja..la la la
sungguh manis saat yang lepas untuk dikenang
yang pastinya kita semua tak akan
dapat kembali pada masa itu.

Kekeluargaan

Tahun ini bilangan keluarga kami bertambah lagi
kelahiran Ainul Husna *abang bang Lang..lebih menyerikan
kehidupan kami semua.. dengan telatah luqman hakim yang semakin
berkembang minda dan tingkah lakunya hari demi hari lebih membuat kami terhibur.
akhir bulan ini.mak cik telah menamatkan zaman keseorangan nya
dan telah berkahwin dengan pilihan hatinya..
semoga mak cik diberikan kebahgiaan pada perkahwinan kali ke2 ini.. amin

Percintaan

Setelah setahun lebih menjalinkan hubungan
dari sambil lewa dengan hubungan ini. sehingga lah kami mebuat keputusan untuk lebih serius
dalam menjalinkan ikatan yang terbina.
dugaan datang silih berganti yang mana lebih membuat aku berfikir tentang
hubungan yang kami bina .. semoga perhubungan kami
dipermudahkan untuk menjalinkan ikatan yang suci
pada masa akan datang..amin
tanggal 18 December 2009
aku telah menjadi tunangan pada insan yang bernama
Khairul Nizan Bin Zakaria

Persahabatan

Tahun ini jugak..aku telah mendapat
sahabat2 baru.. yang mana telah mengajar aku
lebih banyak tentang sifat2 manusia dimuka bumi ALLAH swt ini
ada yang sahabat makin menjauh..( mungkin aku bukan sahabat yang baik )
apapun yang terjadi..apa pun yang berlaku
aku tidak mahu berdendam..
kalau ada org buat salah kat aku..
pasti aku juga pernah buat salah pada seseorang.
aku harap semua sahabat2 ku memaafkan dosa2 ku seperti
mana..aku meredhakan segalanya dan memaafkan kesemuanya
semoga Kalian semua berbahgia hendaknya
aminn..

Pekerjaan

Kini aku masih lagi disini
tempat yang sama aku mencoretkan isi hati ku
diblog kesayangan ku ini
hampir 3 tahun aku bekerja disini..terasa seperti
baru aku memulakan segalanya disini..
alhamdulillah ..selama aku kerja disini
tidak ada lagi perkara yang buruk terjadi
semoga aku sentiasa berada dibawah lindungan ALLAH swt..
amin

Walau apa pun yang terjadi
selagi kita diberikan nafas untuk mengirup udara
selagi itu lah kita kena redha dengan apa jua yang mendatang
dan apa juga dugaan yang akan kita hadapi..
kadang2 kita sering lupa dan alpa
kehidupan DISANA adalah yang KEKAL ABADI
sementara kehidupan yang ada sekarang
hanya singgahan sementara yang penuh dengan kelalaian.

Selamat Tahun Baru 2010
Pada semua pembaca Blog Cik Mawar
semoga semuanya mendapat kebahagiaan dan mendapat keredhaan
ALLAH swt
amin


Cik Mawar

Alhamdulillah..
jika semalam..aku sakit
hari nie..sakit tu langsung hilang
bila aku bangun dari tidur..
aku besyukur sangat
betapa nikmatnya kesihatan itu
hanya kepada ALLAH swt tempat mengadu yang selayaknya
"YA ALLAH hamba MU bersyukur atas segalanya
yang ENGKAU berikan kepada ku selama ini"

Isnin lepas abah, mak, abang
hantar adik g Institusi Kemahiran MARA, Jasin Melaka
Alhamdulillah..dapat gak dia sambung belajar
tak da lah dok melangut kat rumah
aku pon..kadang2 hilang sabor ja
ngan perangai dia
huhuhuhuhu...
biasalah lau depan mato.. ado ja yg tak kena
lau jauh..mula nak rindu2
hahaahaa..
Kalau imbas balik masa dulu2 gaduh
sadis betol..hahaha.. sampai ambik2 parang
aduhaiii.. trajis betol
sib baik tak dok yang kena tetak
hahahahahaa...

Skrg...kat rumah
ada Abah, Mak, Aku n Abang Ngah
kunun2 adik dah sambung belajar lega lah sikit
ado lak hal lain
ermmm..
jadi Mak ayah nie..macam2 dugaan ALLAH nak duga
Tapi Mak Ayah.. lau dah anak tu
buruk baik pon..anak jugak..
sebab tu aku sentiasa berazam tiap tahun
"Nak menjadi Anak yang terbaik"
buat Abah ngan Mak
walaupon kadang2 nakal2 jugakk..
aduhaiiii...

"YA ALLAH, jadikan lah hambaMU ini..menjadi WANITA yang solehah,ANAK yang Solehah, ISTERI yang solehah, jua IBU yang solehah.. , Dan berikan lah kami..anak2 jua keturunan yang soleh dan solehah.. amin "

Cik Mawar

Aduhaiii
naper lah pulak ngan lutut
nie.. sakit nya..
jalan pon dah macam org capik
ish ish..
ko dok leh pakai kasut tinggi kot
hisss. kasut aku mana lah tinggi pon
1 inci ja ha
Tapi paling ketara sakit nie
bila naik n turun tangga..
arghhhh..
tak kan nak gelongsor pulak turun tangga
hilang lah keayuan sebagai wanita
ish ish..
nak luruskan kaki pon.. sakit betol
sib baik sebelah kiri ja
lau dua2.. mau nya tak le jalan ha
semenjak dua menjak nie
sakit..sakit ja

"YA ALLAH andai ini semua dugaan MU,
Tabahkan lah aku menghadapi semua dugaan MU,
Sesungguhnya ENGKAU mengetahui apa yang kami
tidak ketahui"
~amin~


Cik Mawar
Alhamdulillah..
semalam..kami selamat sampai
ketempat yang dituju (KLIA)
n kembali ke rumah dengan selamat
dapatlah aku kerja hari ini..

Tgh hari tadi g kenduri
kawan kawen..
macam kelam kabut ja
aduhaii..camner lah kenduri aku nnt
dah lah..tgk baju pengantin laki
ngan pengantin perempuan
lain colour..
aduhai.. mmg fesyen ko?
(pic ado kat cik Kuna..nnt dia upload kot)
pastu ado keluarga dari pihak laki
mengata2 belakang aku
diorg tak leh masuk.. dah sempit
antara dialog nya
"mak long camner nak masuk nie..tak da tempat"
"diorg macam tak kisah ja ngan kita"
"nampak sangat sombong lah"
aduhaii..
takut kan..lau sampai ado family cakap camnie
masa kita kawen..
seram pulak aku...
arghhhhhhhh..
adakah aku terlalu memikirkan semua nie

kepala aku pon dah denyut2 nie
tak tau lau sebab kena hujan tadi balik @ terlalu memikir
encik skrg tgh sibuk
kat sawah.. katanya berbendang
nak cari duit lebih..n cepat2 kumpul
So lepas nie..lau cuti sabtu ahad.
encik turun sawah lah nampaknya
adusss..terharunya aku
encik kata
"dah tak da masa nak buang2 masa tak tentu hala"
"tak da masa nak lepak2 mcm2 dulu dah"


aduhaiii..
tetiba
aku jadi tak da mood lak
satu ja..lau rasa tak da mood nie
aku....
aku...
"
"
"
ZzzzzzzzzzzzZZZZZZZzzzzzzzzzzz

* optss.. cik kuna datang.. erm.. ado gak kawan..
lau idak nak tidoq dah nie..


Cik Mawar

KLIA..
esok..nak kono poei sana
kak ipor soh ikut.. ambik mak ayah dia
balik haji
aku ada senang,
leh lah layan si luqman ngan husna..
budak2 tgh cergas tu..
tapi...
aduhaiii.. camner nak mintak cuti kat sir nie
takut
kang dia kata.. "ha cuti agi.. minggu lepas dah cuti"
ayukkk..mau nangis aku lau dia cakap camtu
ermmmm..
hari nie sir tak tepon agi..
cam tau2 ja aku nak mintak cuti..
ayukkkkkk..
seram..seram..seram lah
apa pon kena gak..aduhai...
"YA ALLAH permudahkan segala urusanku"
amin

* Lau esok aku diam tu, Ym tak on..pokok kek Farmville tak dituai,, maknanya dapat cuti lah tu.kekekekeee
Cik Mawar

Rasa ini.adakah sudah menjadi rasa dia
hehehehee..
belom kot.. sebab rasa sama ja
hahahaha..just status ja lain kot
skrg masing2 tak da kredit.
so dua2 dok diam..
wat kerja masing2,..
malam2 tidoq awal.. huahua

Tapi nampak encik lain sikit lah sikap dia
kalau sblm nie dia tak suka pasal
menda2 serius
( majlis perkahwinan)
skrg..dia dah mula tunjukkan
keseriussan nya.. (hahaah ayat nie leh guna ka?)
dia pon pesan masa mak dia dah beli cincin
dia kata
"Lepas nie tak leh memain dah"
hehe..
Tapi aku dah semakin rasa lak debaran nya
lagi2 encik kata.mungkin tak sampai setahun kot
majlis nak dilangsungkan..
aduhaii.. cam tak tau nak mula dari mana lak..
encik tu risau nak cari duit hantaran ja
duit kenduri.. katanya..ayah dia dah beria nak support
tapi manyak lagi encik nak fikir
rumah...barang2 dlm rumah.. semua nak fikir
semua belom ada lagi..
huuhuh..
aku kata "pelan2 lah..insyallah dipermudah nnt"
kang stress sangat..lain jadinya.. :)

Tapi yang paling kelakor..
hahahahahahaa..
panggilan.. masih "ko" ..."aku"
aduhaii.. mmg tak da sentimental tol "tunang" aku nie
masa kali pertama dating kat teluk intan pon
aku jalan depan..dia belakang..
dia jalan belakang ..aku depan..
hahahahahaa.. elok lah ..
dedua..cam nie..
aduhaiii... nak gelak ja.. bila ingat2 balik
entah bila lak nak jumpa
kuikuikui...

Cik Mawar
Alhamdulillah..
Sudah selesai masa2 yang dinantikan
kini aku kembali bekerja seperti biasa
nak kata penat.mmg penat

sampai rumah malam tadi pon
nak dekat pukul 1 pagi
Tapi aku tak da lah wat kerja sangat
masa kenduri semalam

kerana masalah kesihatan
org lain pon risau..
diorg semua suruh aku rehat2 ja

Dugaan pertama kali
setelah bertukar status
org kata..apa??

"darah Manis"
kekekee.. entah lah
mungkin aku penat sangat.
Pasal menda2 Halus nie..
entah lah.. mmg mereka ada

Tapi..entahlah.. huhuhu

:Pertukaran Status:

Pada mulanya mmg telah dirancang

aku balik kampung mak cik kawen
keluarga encik nak hantar cincin merisik
aku pon ok ja lah..
just encik kata pon mak dia bagi cincin ja
tak da lah aku nak beria2
sekali nya

tanggal 18.12.2009 bersamaan 1 Muharram 1431
Di sungai Manik.perak
ayah encik ngan mak abah, atok, atok sedara berbincang
pasal hubungan kami berdua

bila selesai..aku tanya ayah
hantaran dah ditetapkan
n tu kira sekali tunang
menjerit lam hati aku..
terus msg encik

encik lagi tekejut..
hahahahahaha.. ( dia tekejut wang hantaran ja tu)
aduhaii..
then lepas solat jumaat
family dia dtg agi sekali
Mak dia sarung cincin..
sangat lah simple.

aku ketar2 berdebar2 tu
lam hati nak tergelak gak
secara tidak langsung
Cik mawar
kini
sudah bergelar
Tunang

Encik Ejam
(alahai sayu ja rasa)

Disebabkan tak da wat persediaan..
so pakai ja lah baju yg bawak
huhuhuh...

takdolah cam org lain
pakai baju lawo..selendang..hantaran..kawan2 dtg..

kuikuikui
*yg penting tutup aurat..heheee
adolah sikit pic
nak wat kenangan ha.. kuikui..
tu pon sib baik adik encik
bawak kemera dia kata
"nak ambik gambar..nnt org kat rumah nak tgk..kuikui"
malu den.. hahahaha

Kain pasang, tudung, cincin, duit

saat2 jantung berdenyut kencang..
kuikuikui


Ngan Mak Encik..

* Maaf kepada kawan2..andai kata den dok kabo awal2.. terutama pada Cik Kuna.. :)

Cik Mawar



Cik Mawar
Kemarin..aku g majlis
tunang adik abang ipar..
meriah jugak lah
tu yang wat aku

cam tingin-tingin ja..
heheehehee

lepas majlis tu..
akak ngan abang ipar datang cc
akak kata

"adik buatkan ya..gambar mala nie,
bagi cantik2"
nnt soh dia cuci ja kat sana

huhuhuhu

petang tu sempat lah wat sikit..
semalam sambung sikit..
hari nie.lom sentuh agi..
nnt lah lapang2 sikit..
aku wat agi..
so..

nie lah
hasil
yang

berhasil
"
"
"

"
"
"


Hantaran Dari pihak perempuan

Hantaran Dari Pihak Lelaki.

Masa majlis nie.. aku datang kol 1

pastu dah 1.30 pihak lelaki tak sampai pon
diorg soh aku makan..ya lah nak masuk kerja kol 2
aku dah siap makan pon dok dtg agi
aku pon apa agi.. balik lah
lepas ucap tahniah kat Mala..
upanya kol 2.45 ptg
baru rombongan dtg
padahal dekat ja..
huuhuhu..
hantaran oren tu..akak aku buat ngan dia
ya lah..dia kerja sama kilang ngan abang ipor aku
tu dok sekali rumah diorg..
pastu masa tunang akak aku jadi mak andam nya
huhuu..
tulah akak aku...
macem dia tau buat... Tapi edit pic nie dia lom tau.. kekekee
nak disedapkan citer
so aku kawen dok susah2 fikir..
dia tak sabar2 nak buatkan hantaran
letak manik manyak2 kat baju..
BAGI DUIT KAWEN (SPONSER SIKIT) nie yg paling best..
bestttttttttttttttttt..betoi ado akak camnie..
huhuhhu...
sabor..sabor akak.. doakan2 ja adik ekou nie ha.
ngeh ngeh ngeh..

Cik Mawar

Tunang? erk.. hehehehe
Pepagi lagi encik dah call..
tapi masa aku mandi..tgk2 da 2 misscall.
ingat sapo lah upanya encik..
malam tadi dia call kol 1 Pagi
aku tak sedar..lepas makan ubat selsema
terus hanyut..
encik dah sampai kelantan lah tu..
sblm tu ada msg..dia kata 2 jam lagi sampai
aku tak tunggu2 dah..
maybe dia penat..
tu pon dah sakit kepala..
ya lah anak mak..mana pernah drive sejauh tu
kekeekekee...
takpo2.. biasakan
nanti nak biasakan turun Pahang lak.
ngehhhhh..hehehee

Ingat apo lah encik call.
rindu ko..hapa ka..
upanya..tempat diorg tidur kat Rantau Panjang
so..pepagi lagi diorg kuar shopping lah
dia tanya "Nak apa"?
huhuhu..manalah aku tau.. beli ja lah apa2 pun
last2..dia cakap jesi nak?
hahahahahahaa..mesti nak belikan jesi LIVER tu ha
beli samo2..leh pakai samo2..
aduhaiii... tegelak aku..
then...
...
dia tanya..." Saiz XL kan?"
muahahahahaazzzz
/me gelak guling..
hampeh.. ingat den gomok sangat ko?
selamber ja aku cakap
" uit uit.. agak2 lah.. Tampar muhak tu kang"
( uit uit..agak2 lah penampar muka tu kang)
hahahahahaa....
upanya tak da saiz untuk perempuan..
so..akhirnya.. dok jadi beli..
yang lain dah gerak2..nak balik tempat diorg menginap
kuikuikui..
dia kata
"tunggu kita kuar sama2 lah..senang sikit.. lau ada hang"
yang sebenarnya..sejak setahun lebih "serius" @ sejak kenal lah ( dari kecik)
mana pernah kuar berdua..
rasa cam malu lak..nak ... ehem.. ehem...apa kata org "dating"
hahahahaaaa... selalu gak kata kat encik
"malu lah lau kuar dua..nnt tak tahu nak kata apa..segan.."
dia kata...apolah.. tu pon nak fikir..
"aku selamber ja"
hahahahaha tu lah ayat dia..:P
then main msg ngan encik agi..

Aku : tgh edit2 pic adik abang ipar tunang semalam nie.. rasa cam tingin lak nak tunang.
Encik : nak tunang ka?
Aku: "lau ikut kata hati..jujur..memang lah nak"
Encik : hehe..takpa2...nnt akan difikirkan nak tunang @ tak"
(sebab kami rancang nak wat majlis risik ringkas ja..n tak tunang, nnt terus nikah n wat kenduri besar terus...insyallah semoga dipermudahkan..amin)
Aku : ok.. heheehehe..
Encik:" K lah nak pi mandi..siap2 kol 1 nak gerak umah pengantin lak nie"


Hari nie.. majlis sambut tetamu, kat rumah abang ipar encik..minggu lepas kenduri kat umah encik..kecewa gak lah tak dapat balik..encik cuti lama tu..dari sabtu sampai Rabu.. then.. dia cuti semalam sampai hari selasa agi.. Aku balik minggu depan dia tak da cuti dah.. :(
maybe jumpa sekejab ja kot.. masa hari jumaat.. sabtu dia kerja.. ahad kawan dia kawen..Kawan baik..dia pon serba salah lau tak g.. dia kata kawan susah senang tu..
Aku pon bukan jenis nak paksa.. aku kata "kawan pon penting, lau jumpa aku sekejab pon takpa.. huhuhuh.. dia kata..cam tak ikhlas ja ayat.. aduhai.. aku ikhlas ja.. Manyak lagi masa.. wat po nak kepit2 pon kan.. aku tak nak sampai nyusahkan dia.. sian dia.. macam2 nak fikir.. jangan sampai aku lak.. memeningkan kepala dia lagi dah lah.. aku tak nak camtu..
( lau encik tau nie..dia mesti marah ..dia kata "his..apo nyusahkan2.. tak da erti menyusahkan..merepek ja hang nie ..)

hahahahahahaa...

Apa pon.. aku sentiasa berdoa..andai kami telah ditakdirkan untuk bersama.. semoga hubungan kami sentiasa dipermudahkan untuk mendapat redha ALLAH SWT.. insyallah..amin
Cik Mawar


Kau siramkan wangian mawar putih
Kepada sebuah kenangan yang layu
Bisakah merubah detik-detik yang berlalu
Dari sekadar impian yang kaku

Jiwa terpaut menyaksi
Seribu pengorbanan dihulur
Cinta kasihan bersemi
Mengagung tak disedari
Diimpi tak pasti
Mengharap tak mendakap
Kesetiaan dijunjung
Rupanya tak ke hujung

Lilin yang menyala membakari dirinya
Buat menerangi insan yang memerlukan
Tanpa disedari diri sendiri sirna
Duka nestapa dibiarkan saja

Begini jadinya bila dihamba pesona cinta
Yang buta tak mengenal sebenar sifatnya

Cinta suci bukan untuk dinodai
Kasih jangan dikhianati
Lamarlah belas simpati

Kesucian cinta
Ikhlas tak diundang
Perliharalah...
Cik Mawar


salam sayang..salam teristimewa buat semua yang sering singgah menanti entry yang terbaru dalam blog ku ini..Semoga kalian semua diberikan kesihatan dan kebahagian dalam meniti hari mendatang..

Mungkin dulu.. aku suka post pasal masak-masak.. menjahit.. tapi kini suram ja..aku hanya mampu untuk masukkan bahan bacaan yang aku baca..n aku rasa berguna jua buat insan lain yang menjadi khalifah dibumi ALLAH SWT yang sementara ini.. macam ada aku katakan.. jika kita tak sempurna..tak semestinya kita tidak boleh memberi nasihat @ mengingati antara satu sama lain.. dalam kita mengingati..kita akan muhasabah diri kita sendiri .. Aku bukan insan yang terbaik.. jika aku hendak menunding jari kepada orang lain..." ha ko buat tu dosa"........ " ha ko buat tu maksiat"... @ ayat2 yang sewaktu dengan nya..Cuma niat aku.. hanya untuk kita semua menjadi insan yang diberkati oleh ALLAH SWT.. amin

Semenjak dua menjak nie kesihatan aku kurang memberangsangkan.. kalau dulu boleh kira berapa kali ja aku demam, selsema, batuk,...tapi skrg.. Selsema..baik seminggu.. datang lagi.. sakit tekak... nie dah batuk2.. lelah pulak cam nak mai dah.. sesak dada nie.. mungkin ALLAH SWT nak uji aku buat masa ini.. insyaallah ..aku redha jika ini ujian dariNYA.. walaupon begini..aku masih mampu bekerja..masih ada selera makan..masih boleh membantu mak buat kerja dirumah.. itu pon dah alhamdulillah.. aku tidak menyusahkan sesiapa lagi buat sementara ini..

Esok jumaat..aku still akan bekerja.. jika seperti minggu-minggu sebelum nie aku cuti pada hari jumaat..tapi esok..aku terpaksa bekerja..untuk mengantikan cuti yang akan aku ambil pada minggu hadapan selama 3 hari.. insyallah jika tiada aral melintang..kembali pulang aku ke kampung halaman bersama mak, abah, abang sekeluarga.. semoga apa yang dirancang berjalan sebaik nya..dan mendapat keredhaan ALLAH SWT.. aku percaya.. niat yang Baik..pasti ALLAH SWT permudahkan.. hendak mendirikan masjid, menunaikan umrah..ingin menyatukan perhubungan dara dan teruna.. semoga.. semuanya mendapat barakah dariNYA..amin.. insyallah.

Semalam..ada seorang telefhon dan hendak bercakap ngan bos.. tapi kebetulan bos aku mmg lah tak da..time2 lepas isteri dia bersalin..dia lebih banyak habiskan masa kat kuantan..rumah mak mertua beliau.. tapi lelaki tersebut tidak terus meletakkan ganggang telefon tapi dia mintak mendapat aku dengan masalah yang dihadapi nya.. Aku tak sangka.. dia boleh menceritakan masalah keluarga dia pada aku.. yang mana ..pada aku..masalah tersebut mmg besar..dan boleh mengaibkan keluarga beliau.. telan ayaq liur banyak kali gak aku hendak menjawab segala soalan yang dia berikan.. dia seperti tersepit.. "nak diluah mati mak..nak ditelan mati ayah" camtulah situasinya.. aku katakan pada dia " biasalah setiap family pasti ada masalah..kadang2 kita tak mampu untuk meluahkan..dan jalan terbaik kita telan sendiri..dan biar ia terkubur selamanya"...Tapi masalah dia..tak boleh dibiarkan..takut menda yang lebih buruk terjadi.. Aku harap semoga ALLAH SWT membantu beliau diberikan jalan untuk menghadapi segala dugaan yang mendatang..amin...

Orang kata kawan biar beribu..cinta biarlah satu.. tapi kita sebagai manusia..tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak..kadang2 tak da kawan sunyi..tetapi banyak kawan ada pulak yang terasa seperti jauh hati..kita tidak bertegur sapa dengan mereka.. aku pasti semua orang pernah merasai semua ini... sebab aku tahu.. ramai orang yang mempunyai kawan lebih dari 100 orang .. aku pon pernah merasai ini..terasa aku seperti tidak diperlukan lagi..aku terasa sepi..aku terasa jiwa aku kosong..kalau dulu boleh gelak tawa bersama..boleh menyalirkan air mata bersama..boleh menceritakan segalanya.. tapi kini SENYAP...SUNYI...SEPI.. dan cara yang terbaik.. hanya mampu mendoakan sahabat itu sentiasa bahgia..dan diberikan kesihatan jua dipermudahkan segala urusan dalam meniti hari mendatang.. aku ada teringat satu petikan ayat yang berbunyi begini "Jangan bersedih jika kita terasa disisihkan, kerana mungkin ada insan yang terasa disisihkan oleh kita"...yup aku rasa mmg betol ayat ini.. sebab aku percaya.. apa yang kita buat...pasti akan mendapat balasan.. mungkin aku bukan lah sahabat yang terbaik.. untuk menerima layanan yang terbaik dari sahabat2 yang lain... apa pun.. aku hanya mampu berdoa " semoga semua sahabat-sahabatku..diberikan kesihatan, kebahagiaan, dipertingkatkan iman, menjadi anak yang soleh dan solehah.. dan jua mendapat keberkatan dalam apa jua yang dilakukan..amin..

*Sekadar untuk meluahkan rasa..untuk mengurangkan beban didada.. melapangkan apa difikir.. semakin hari umur semakin pendek..semoga umur yang diberikan mendapat keredhaan dariNYA..amin
Cik Mawar

Ayah
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya
tidak menutup aurat.

Suami
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak-tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram dan apabila suami mendiam diri. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Abang
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM...Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Anak Lelaki
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak...nantikan tarikan ibunya.

Kepada golongan lelaki, cuba lah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian.

Kepada golongan wanita
, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki.

Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati??

* Jangan kata sayang kan Lelaki2 ( Ayah, Suami, Abang, Anak lelaki ) dalam hidup kita..jika kita tidak mampu mengurangkan dosa mereka..
Cik Mawar






1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana
menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan
bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan
duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru
semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi
kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk
bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan
pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang
tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Sumber: www.iluvisla.com
Cik Mawar
Dalam kita menghadapi ujian, pasti ada jalan keluarnya.
Sebagai langkah pertama cuba fahami dan hayatilah pesanan Nabi Muhammad SAW yang berbunyi, "sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar".
Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.

Mana mungkin ada malam yang tidak ada siang, pagi tanpa digantikan dengan petang, mana mungkin banjir berpanjangan dan tidak akan terjadi kemarau berpanjangan. Jika ini kenyataan yang terjadi bermakna Allah tidak pernah tidak adil pada makhluknya. Bagi memperhatikan lagi cinta Allah pada makhluk-Nya dan membuktikan lagi kehebatan Allah Yang Maha Adil maka dibekalkan makhluk-Nya dengan pesanan melalui surah Hud :81 yang berbunyi,
"Bukankah Subuh itu sudah tiba."
Subuh bermakna betapa pun panjangnya malam pekat pasti akan bertemu dengan waktu tamatnya. Oleh iu betapa pun berat dan panjangnya penderitaan yang ditanggung oleh hamba Allah, Dia telah menjelaskan pasti Allah menemukan saat penyembuhan untuk keluar daripada permasalahan itu. Subuh bermakna cahaya fajar bagi orang yang ditimpa kesedihan itu telah menyerlah. Maka pandai-pandailah merasai sapaan dan sentuhan suria pagi, tunggulah panasnya bebola mentari pagi sebagai tanda bahawa kemenangan telah datang dari Yang Maha Berkuasa.

Oleh itu, laluilah kehidupan dengan keyakinan,dan rasailah sentuhan Allah tidak pernah putus kepada kita hamba-Nya. Ini dipastikan dalam janji Allah bahawa Allah tidak pernah mengantuk, tidak pernah penat, berhenti mengurus langit dan bumi serta seluruh isinya. Anggaplah suatu permasalahan itu sebagai seperti seutas tali. Jika tali itu sudah sangat tegang, maka ia akan segera putus. Ertinya jika persoalan itu sudah kritis atau matang, maka tunggu kerana ia pasti akan berhenti dan ditemukan dengan jalan keluar.

Allah akan pastikan setiap kesedihan dan kegembiraan itu menemui penghujungnya. Ini ditegaskan lagi oleh Allah,
"Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya (QS Ath-Thalaq:4).
Ini janji Allah yang sangat pasti, maka bangunkan keyakinan dan panjatkan doa dan kesedihan kepada-Nya, pasti kita akan berasa bahawa kesedihan tidak berpanjangan kerana Allah tidak membenarkan keadaan itu terjadi selagi kita hambanya tidak berputus asa dari rahmat Allah. Sebab itu Allah menjanjikan,
"Maka, sesungguhnya bersama dengan kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." (QS Al: Insyirah:5-6)
Dengan syarat kita yakin sepenuhnya bahawa apa yang kita lakukan kerana Allah dan mahu mendapat reda Allah, bukan kerana manusia.

http://www.iluvislam.com

Cik Mawar

Hari nie..
g kerja awal sikit
pukul 8.40 Pagi dah kuar dari rumah
bawak kotak besor naik motor
nampak kepala aku ja
kekekekekee
malam tadi pukul 2.30 pagi
baru selesai buat kuih 2 jenis
nak pos kat keluarga encik
nak wat camner kan
dah tak dapat balik
terkilan lah lau aku tak kirim kuih tu
Pagi tadi alhamdulillah
semuanya selesai
dah timbang2 baru RM25.20
oklah
tak da lari bajet aku
semoga sampai dengan selamat
kang jadi serbuk
aku gak yg segan..
kuikukui

huhuhu..
skrg tak on YM dah...
ermmm
entah lah.. rasa cam tak teruja ja

oklah.. dah 12.42 pm nak balik lah
lapor lak.. tadi tak bawak air masak..
haus,
huhuhuh...
balikkkkkkkkkkk..
vrommmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Cik Mawar

YA ALLAH
tabahkan lah hati hambaMU ini
tika ini..aku sudah berhenti menghitung hari
mungkin aku begitu mendambakan hari tu
tetapi ALLAH swt maha mengetahui
apa yang terbaik buat kita
hati aku tersentap jugak
sebentar tadi...
aku hanya mampu beristiqfar panjang
bila mengetahui perkara ini
mungkin bukan rezeki aku
nak pulang..
nak kata tak sedih
tipu lah.. aku sedih.. sedih..
tapi tidak lah sampai menitiskan air mata
aku pegang satu ja
jika ada sesuatu yang berlaku
pasti ada hikmahnya
ALLAH SWT telah mengaturkan
terbaik buat kita
ALLAH SWT lebih mengetahui
apa yang kita tidak ketahui
"kadang kala kita rasa benda itu baik buat kita, tetapi adalah sebaliknya"
yang mengetahui segalanya
hanyanya
ALLAH SWT..





Cik Mawar

Setelah 2 hari bercuti
menyambut hari raya aidiladha
kini aku kembali bekerja seperti biasa
aidiladha kali ini
disambut seperti biasa..
dah juga bersederhana
cuma rasa lain sikit lah
kakak tak balik...
huhuhu..

Malam raya aku sorang2 ja bekemas
sedar2 pukul 3.30 pagi baru tidor
pagi bangun2..dok masak lauk pauk lagi
dah aku ngan mak ja ada
bekerja kat dapur..
nak tak nak.. bersilat lah sesama
tapi tak ramai lah tetamu
yang hadir raya kali nie..
aku pon dok rumah ja.. ngantuk pon ado..
huhuhuhu
menu pagi raya kali nie
daging lembu masak kari
rendang ayam
hati lembu masak lempap.. ( tgk lan blog kawan)
huhuhu.dah sedekah jiran sikit
diorg balas
penuh satu meja
ngan lontong..sambal goreng jawa, ayam masak merah..
huhuh.. manyak agi
alhamdulillah rezeki..
tu lah kalau berjiran :)

huhuu..dok bekebun.. dok baca emil
sedar2 nak dekat kol 6 dah..
cepat sungguh masa berlalu..
dok kerja menghitung hari ja nie
~ 5 hari lagi~
la la la la...

Cik Mawar


Selamat Hari Raya aidiladha
buat semua teman-teman
dah jua taulan..
semoga kehidupan kita
sentiasa dilimpahkan RAHMAT
dan diberkati berada
di bumi ALLAH SWT
~amin~

Cik Mawar
Alhamdulillah..aku masih diberikan kesempatan menyedut udara segar di bumi ALLAH SWT yang sementara ini.. hari ini.. cuaca sungguh indah dan permai.. setelah menyiapkan semua kerja dirumah...aku bersiap sedia untuk menunaikan kewajipan mencari rezeki yang halal..
Motor tu meluncur dengan girang di jalan raya.. ku bawa motor dengan penuh berkhemah lagi sopan.. ( kantoi ngan mak angkat dah aku bawak laju) sampai dok pasan dia dia selisih ngan aku...huahuhuhauaa..... perjalanan diteruskan ke stesen minyak SMART.. walaupon aku tgk mak cik2 kat situ tak smart..tapi aku suka isi minyak kat sini.. sebab tak ramai org yg mengenali diriku.. huhuhuh..
motor ku memasuki lorong yang kosong tanpa ada kenderaan lain menanti untuk mendapat titisan minyak bagi kenderaan mereka..
Ku lihat wajah mak cik yang bertugas.. mungkin sebaya mak ku dirumah... kesian dia..dalam usia begitu masih bekerja..memerah keringat..
http://emo.huhiho.com

Aku : Mak cik .. isi penuh ya..
Mak cik : ok.. ( sambil mata beliau liar memerhatikan daku )
* dalam hati ku berkata.. eh.. tidak kena kah pakaian ku.. terlebih ayu ka aku hari nie.. ???
kotak fikiran ku berhenti berfikir..apabila melihat .......@_@http://emo.huhiho.com

Aku : Mak cik ... minyak melimpah tu ..http://emo.huhiho.com
Mak cik : eh.. tak pasan.. penuh lak.. angin nie..
Aku : aku mengangguk2. seketika.. . " berapa semuanya mak cik
Mak cik : RM 5.50
Aku : mekasih ya :) aku pergi dengan muka hairan...

ish ish,,tak tahu lah pada org lain.. selama aku reti bawak motor.. n selama hidup aku g stesen minyak.. lom penah agi jumpa minyak sampai melimpah.. uhuhuhu.. nie pertama kali lah.. terkejut aku.. lam hati.. kang tebakor motor aku.. ( hahaahaha sengal ja).. apa lah mak cik tu fikir.. mungkin fikir.. anak dia kot.. bila tgk aku.. teringat dia anak dia dok balik raya haji nie kot..
huhuhhhu.. Tak pon dia fikir..budak mana lah nie.. anak sapa lah.. sopan ja.. hahahahahaah
( pasan jab)http://emo.huhiho.com

http://emo.huhiho.com kepada kawan2 yang hendak pulang ke kampung halaman.. semoga perjalanan anda semua selamat hendak nya.. amin...


Cik Mawar




Tanggal 23 November 1985
Lahirlah seorang bayi perempuan
yang memecahkan keheningan subuh
tepat pukul 2.10 Pagi
yang selamat keluar dari rahim ibunya

setelah beberapa bulan berada di dalam kandungan ibu tersayang.
Diberikan nama yang sungguh elok bunyi nya
yang sering disebut2 orang

heheehhe...tersenyumlak..

Dilahirkan di selangor..

namun beliau adalah anak jadi pahang sepenuhnya
cucu banjar.. yang cumel ...huahuhauaa


Mendapat pendidikan awal
dari ibu bapa dan insan2 sekeliling

semakin hari.. dia pandai dan betah bercakap
sehinggakan tidak dapat dikawal segala percakapan beliau..

sek pertama yang mengajar beliau pendidikan yg formal
Sek tadika Kemas Keratong 5.
Disebabkan kepetahan dan kefahaman yang baik beliau
melanjutkan pelajaran di

Sek kebangsaan Keratong 3
sehingga darjah 6..
Disebabkan tiada sek asrama yg rela hati mengambil beliau

beliau meneruskan niat menyambung ilmu
di Sek menengah Kebangsaan Keratong,pahang
yang berada 6 Km daripada rumah beliau
setelah berjaya menghabiskan PMR dengan baiknya
beliau dan kawan2 seangkatan
telah diarahkan berpindah ke
Sek Menengah bandar tun Abdul razak

yang baru dibina berdekatan dengan tempat kediaman beliau..
setelah berhempas pulas
menyambung pelajaran selama 2 Tahun di sekolah tersebut
dalam bidang Ekonomi

beliau telah terpilih menyambung
pelajarn di
Sek Menengah Muadzam Shah..

menjadi pelajar calon STPM
walaupon beliau mendapat
diploma di Politeknik pasir gudang..
hanya dipandang sinis olehnya

beliau yakin.. pilihan nya tepat..
untuk meneruskan pelajaran
di Sek berkenaan dan mengambil STPM

Nasib hari depan tiada siapa yang tahu
mungkin bukan rezeki beliau
untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading
keputusan yang diperolehi
sungguh tidak memberangsangkan akal fikiran

sesiapa sahaja yang melihat..
huahuahuauahuahua ( gelak jab...penat serius nie)

Beliau menimba ilmu bukan ngan timba lagi

kini di pusat cyber
untuk memperolehi sijil Komputer..

setelah tamat sijil tersebut
beliau telah mendapat tawaran

menyambung pelajaran dalam bidang
bakery n pastry di bandar Baru Bangi selangor

Akhirnya beliau telah memiliki
sijil MLVK level 1 & 2 dalam bidang bakery n pastry
setelah menamatkan pengajian
beliau ditawarkan bekerja

di pusat komputer yang lebih mudah dikenali
sebagai Cyber Cafe @ CC

menjadi satu2 nya pekerja disini..
beliau amat dipercayai sepenuhnya oleh bos
beliau bekerja dengan penuh ketekunan lagi kegigihan
cuti pon dia kerja.. demam pon dia kerja..
huahauhauaa..

kini sudah hampir 3 tahun beliau bekerja disitu..
niat untuk bekerja tempat lain ada..
tetapi ada sebab mengapa beliau tidak terus memikirkan nya
biarlah beliau sahaja yang tahu..

Kini Genap 24 Tahun

beliau menjadi Khalifah di muka bumi ALLAH swt
beliau memiliki abah dan mak yang sangat menyayangi beliau

Keluarga yang bahgia..
adik beradik yang baik
sanak saudara yang ramai
kawan2 yang baik..
beliau amat bersyukur
menjadi diri beliau..

beliau mengucapkan
terima kasih kepada semua yang terlah
mengucapkan "SELAMAT HARI LAHIR "
kepada beliau,
seperti mana kawan2 yang mengingati..jua menyayangi beliau
begitu jugalah
beliau menyayangi semua...


Mekasih semua:
Encik, akak, sis, adik Rosyana, adik fira, adik safuan, wan, comoi, kak sha, zaidi, aya mor, kak awin, adik far,choo, yana, keiko, ikin, nash, ayah chu, ibu dian, kak reen, sumbet, habang, apis,Reen, fazna, put3 @ aumchak, Ulung, abang ako..uji, abang payid, adik bogat, wawina, gojila,Darling, Cik Kuna. cik Odah
Sayang Kamu semua... dan semua teman2 yang sudi menjadi kawan mawar :)


Dari sis lynn.. muah sis :)

Cik Mawar

20 November 1955
Lahirnya seorang lagi insan
yang sudah ditakdirkan menjadi khalifah
dibumi ALLAH swt..
yang diberi nama
Jamaiah Binti Hj Aini
Lahirnya disambut dengan
penuh kegembiraan dan kesyukuran
menjadi anak pertama jua cucu perempuan
pertama dalam keluarga
amat membawa kegembiraan yang tidak terhingga
diperlihara.. menjadi anak yg solehah..
diberikan didikan agama yang baik
diberikan didikan yg penuh nilai kasih sayang

Setelah meningkat remaja..
ibu bapanya telah menetapkan pilihan
Yang terbaik untuk membimbang beliau menjadi
isteri dan ibu yang baik
Alhamdulillah setelah beberapa puluh tahun
melayari kehidupan berumah tangga
kini beliau memiliki
4 Orang anak lelaki
2 org anak perempuan
3 orang menantu
6 orang cucu
yang amat disayangi...

Aku
rasa sungguh bertuah
menjadi salah seorang yang lahir dari rahim beliau
pengorbanan, kasih sayang dan apa jua
yang beliau telah berikan
tidak akan mampu ku balas hingga
akhir hayatku..
beliau ada lah anugerah yg tidak
terhingga yg aku perolehi dalam hidup ini..
Aku bukan lah anak yg baik..
tetapi aku berusaha menjadi anak yg baik

YA ALLAH hanya kepada MU
daku memohon..
Semoga emak..dipanjang umur , dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan, diberkati hidup dan setiap detik umur nya.. dan diberikan kesudahan yang baik..
amin...




Cik Mawar


Dah lama tak main tag2 nie
nie pon ambik kat blog Lya..
huauahaua..
selamber ja lah..walaupon dia
tak soh aku wat tag nie


1. Bekas kekasih saya adalah..

- Nak bekas yg mana? huahuahua
( aku pon dah tak ingat sapo yg last jadi bekas tapawere)



2. Saya sedang mendengar...
-Dj Kelubi seman pot pet kat Rilekfm

3. Mungkin saya patut..
-Makan ubat selsema sekarang..


4. Saya suka...
~Lau ada satey depan mata sekarang.. encikkkk nak makan satey
uwaaaaaa


5. Sahabat-sahabat saya...
~Semua sayang saya macam saya sayang mereka..
la la la la


6. Saya tak paham...
~Camner saya leh kena selsema.. sedangkan semalam tidak hujan
masa balik basah kuyub pon saya tidak selsema..
aduhaiii

7. Saya kehilangan..
~Tenaga yang banyak hari ini..kerana asyik menghembuskan something
dari idung nie.. sampai pening2 kepala


8. Ramai yang berkata..
~" erkkk..ko kerja sini lagi.. lama nya"


9. Cinta itu adalah...
~Kebahagiaan yg tidak terhingga

10. Di suatu tempat, seseorang sedang..
~Fikir camner ya nak cari duit nak pinang ada dara orang nie


12. Saya akan cuba...
~Bersabar sehingga bulan 12


13. Ayat SELAMANYA membawa maksud..
~Kita tak selamanya berada didunia ini yang merupakan
satu persinggahan sahaja


14. Telefon bimbit saya..
~Dah lama tak rasanya tak topap
org lain ja yg topap kan..
kekekekee


15. Bile saya terjaga...
~Mesti tgk tepon...ado sajo msg malam tadi..tak balas lagi..
hahahahaahaa



16. Saya paling meluat...
~Perempuan yg bangga sangat pi deting cam laki bini
tgk lps kawen nnt pimpin tangan ko idak
masa couple cam tak leh bla
huhuhhuu


17. Pesta/parti adalah..
~Tempat org tak ingat mati


18. Haiwan yang paling comel penah saya temui...
~Binatang2 lam farmville.. huhuhuhu


19. Peringkat umur yang paling menyeronokkan saya ialah...
~Masa kecik2.. tak pikul apa2 dosa lagi...


20. Hari ini..
~Aku selsema..pening pala.. tisu banyak habis..tong sampah penuh tisu


21. Malam ini saya akan..
~Tidur awal kalau selsema nie tak baik2 lagi sampai ptg nie


22. Esok pula saya akan..
~Kerja..seperti biasa..


23. Saya betul2 inginkan..
~Menjadi anak yang solehah


24. Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini..
~ohhhh..ada lagi jerawat nie.. ingat ilang dah..


25. Pusat membeli belah atau arked permainan...
~pergi jika ada keperluan


26. Makanan barat atau jepun..
~Kenapa ngan makana2 nie.. dedua aku dok reti buat..

27. Bilik yang terang atau gelap.
~terang lah..selamat..nyaman.. aku tidoq pasang lampu..



28. Makanan segera adalah...
~Mudah dan cepat untuk dimakan..
sedap lak tu..


29. Ayat terakhir yang anda telah katakan pada seseorang..
~Pc no 8 Rm 3.20
( ado budak baru keluar tadi )

30. Anda tak perasan ke soalan no 11 itu tiada?
~Tak pasan pon.. bukan nya aku tgk no..
aku tgk soklan ja..
ayukkk..

Cik Mawar
Di suatu pagi yang tenang...angin sepoi2 bahasa menampar pipi ku tidak terlalu mulus ini.. kerana masih terdapat jerawat2 halus yg tidak2 jemu untuk menapak di pipi ku...
Debaran hati ini.. semakin kencang.. hati bergelora..kepala jenuh untuk memikirkan.. "bagaimana kah aku hendak membuat ayat..untuk berkata2 kepada sir nie " alahai.. minda ku bermonolog sendiri..
sejak malam tadi.. fikiran ini tidak berenti memikirkan.. sambil solat ku mohon doa.. sambil mengaji ku mohon juga doa..sambil solat sunat ..ku mohon juga semoga ALLAH swt permudahkan segala urusanku...

Kedengaran bunyi seseorang menaiki tangga..sambil menjinjit selipar untuk diletakkan ditempat kasut dihadapan pintu masuk ke cc.. "oh sir rupanya". kataku di dalam hati ..
* sir = BOS

Sir : hai.. everything ok?
Aku : ok ja .. aku memberikan senyuman :)
Sir : Ok ..nie saya nak tunjuk gambar yg saya cuci guna printer baru tu ..
Aku: wahhhhhh cantik lah jugak.. leh lah org cuci banyak2 nnt.. hehehhe
Sir : hehe.. uit dah sampai surat perkeso nie.. camner ya nak bayar nie.. erm..takpa saya bayar kat kuantan ja nnt.. wat salinan fotostat ya.
Aku: ok .. sir.. kalau org cuti bulan 12 nnt nak cari org lain ka ganti kan?
Sir : oh.. hari ahad nie kan?
Aku : eh bukan...ahad nie kan ganti jumaat.. nie bulan 12.. nak mintak balik kampung 2 kali bolehhhhhhh? (fuhhhhhhhh lega akhir nya dapat jugak ku lepaskan ayat ini)
Sir : eh.. nak wat apa?
Aku : kan mak cik kawen tu.. Tapi awal bulan nak balik gak.. ada gak kenduri kawen ngak..
Sir : oh.. yang tu..
Aku : org sanggup cuti raya haji nie 2 hari ja.. boleh ya sir..
Sir : Eh baru raya haji nak bagi cuti satu hari ja.. huhu
Aku: erk..!!!!
Sir : takpa yak yah cari.. nnt saya jaga kot.
Aku : oh.. , eh ..sir kata nak ajar cuci gambar guna print nie..
Sir : ok..meh saya ajar.. tgk ya..

kring..kring..

kakak : adikkkkkkkk tepon maxis mana?
Aku : erk.. ok2.. jab jab tepon tu dalam hand bag..
aduhai..akak aku nie time sibuk nie lah nak call.. sambil cakap ..sambil belajar cara print.. sib baik sir wat dont know ja.. hahahaha .. aduhaii...
bla bla bla .. ( cakap ngan kakak jab...)
kakak : oklah.. bateri tepon akak kong lak.. nnt akak call lagi.. ok..

Sir : ha faham tak? tadi?
Aku : erk..ajar semula lah sir.. ngeh ngeh
Sir : ok g setting.. bla bla bla bla..
Aku: oh.. ok senang ja..
Sir : ok lah.. saya nak balik ambik anak lak nie
Aku : eh sir.. duit nie tak nak ka?
sir : oh.. meh sini.. ada berapa semuanya..?
Aku : Ada RM 186.00 ja
Sir : ok..

sir pon melangkah keluar dengan niat untuk mengambil anak nya di raptai penyampaian sijil akhir tahun..

Aku : eh sir cuti camner? diluluskan ka?
Sir : nnt lah saya balik wat solat istikarah .hehehee
Aku : alahhhhhhhhh sir nie
Sir : hehehe cuti ja lah.. apa2 hal msg ja okek..
Aku : ok..

la la la la

ku terus capai tepon.. klik msg.. Taip ..
" acik..ok ya handak jua pang umpat bulik beha kawen nnt"
( acik..ok nak jugak ikut balik beha kawen nnt)
" ok " msg ringkas dari pak cik..mungkin dia sedang bekerja..

la la la la
Alhamdulillah YA ALLAH..
Tak yah pos2 dah kuih muih ha.. la la la la



Cik Mawar

Akhirnya setelah beberapa minggu
Blog aku tak da memaparkan
resepi2 yg aku masak sendiri
akhirnya
dengan penuh kecekalan..
hari ini berjaya jugak
aku paparkan lagi satu resepi untuk
tontonan n sumber bacaan
pelawat blog2 aku
alhamdulillah...

Nasi Goreng Sotong
nie aku buat pagi semalam
lama jgk tak buat ns grg stg nie
hehehehe..meh meh kita belajar
masak itu kan mudah :)

Bahan- Bahan Nya:-

1- Nasi


2- Ikan Bilis
3- 4 ulas bawang putih
4- 1 biji Bawang Merah
5- Sedikit Halia ( tak nak bubuh pon tak pa)
6- 8 Biji Cili Api


7- Sotong


8- Kacang Buncis - potong pendek2
9 - Daun Sup
10- Garam
11- Pati ikan bilis Tumix
12 - sedikit minyak masak


Cara Membuatnya:-

1- Ambil ikan bilis, bawang, halia, cili api.. timbuk hingga lumat, masukkan sekali garam ketika menumbuk semua bahan tersebut
2- Panaskan minyak..setelah itu tumis bahan yang ditumbuk
3- apabila sudah naik bau ..masukkan sotong..kacau seketika..
4- Masukkan Kacang buncis.. masukkan pati ikan bilis tumix
5- kacau dalam beberapa minit.. kemudian masukkan nasi..
kacau sehingga sebati..
6- Bila nasi agak kering boleh tutupkan api..dan masukkan
daun sup.. kemudian boleh lah dihidangkan



~SeLaMaT MeNcUbA~


Cik Mawar




Dengarlah wahai sahabat
Saat kau maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat
Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu habis dan tamat

Bukan aku berlagak taat
Sebelum terlambat
Ayuh sama-sama kita bertaubat
Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada akhirat

Astafighrullahal’adzim

Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuma satu kali

Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sahabat, ingatlah akhirat

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astafighrullahal’adzim
Astafighrullahal’adzim

Astafighrullahal’adzim


Cik Mawar



Alhamdulillah Aku mengandung
huhuhuhu.. 'AKU' tu bukan lah 'AKU'
Aku tu kawan2 'aku'
depa dok bagi tau aku..
hahahaha

Kalau kawan2 yang lain
sibuk hendak mengatur majlis
perkahwinan..
dok sibuk edar kad kawen.. dok msg jemput dtg kenduri
Tapi ada kawan2 lain yang tengah
bahagia.. mendapat khabar gembira
meniti hari untuk
menerima orang baru

Norihan : dtg jumpa aku 3 hari lepas

Norihan: Uit..pa khabar ..hehehe.. aku singgah cc ko jab nie
suami aku dok gunting rambut kat kedai bawah
Aku : Uit ..lama nya tak jumpa.. ko sihat ka?
Norihan : aku sihat2 ja cam nie lah.. erkk.. Ko sakit mata ka?
Aku : hehehee..aha.. tapi nak wat camner.. kena gak lah kerja
Norihan : Takpo2.. aku dah kena minggu lepas.. sampai kuar darah ha.. Eh apa citer akak ko? dah ngandung ka?
Aku : Tak da lah.. lom ada rezeki.. lepas gugur tahun lepas .. lom ada rezeki.. Ko lak?
Norihan: hehehe.. aku dah 3 bulan..
Aku : alhamdulillah.. Jaga lah elok2 ya.. jgn wat kerja berat2.. akak aku dulu pon masa 3 bulan lah gugur.. org kata masa kandungan 3 bulan, 5 bulan, 7 bulan.. yg bulan ganjil2 nie kena jaga2 sikit. :)
Norihan : Insyallah..

Norihan nie kawen tahun lepas dia bulan 6.. kakak aku bulan 8.. hehee.. lam agak diorg tunggu..akhirnya.. murah rezeki diorg. suami dia pon aku kenal.. kawen ngan budak satu kelas.. hehehee.. semoga selamat hingga melahirkan lah.. amin

Wanie : msg aku semalam

tet tet..msg...
msg : Salam ..ani aku mengandung dah.. 4 bulan.. huhuhu..k jaga diri
wah sungguh ringkas msg dia.. terus habis camtu ja
cam tau tau ja aku tak da kredit nak balas
wanie n ajie kawen tahun nie bulan jun
nak tgk pic diorg kawen klik di sini
hehehee..mesti anak diorg nnt comel2..
semoga wanie pon selamat melahirkan amin.





Cik Mawar

Terbaca tentang satu pertanyaan membunuh semut..


Bolehkah kita membunuh semut dengan racun kerana apa yang kita tahu semut merupakan salah satu binatang yang dilarang bunuh oleh Rasulullah s.a.w seperti yang terdapat dalam hadith baginda. Masalahnya semut ini terdapat di mana-mana sahaja termasuk di dalam sinki, di atas meja makan dan lain-lain.. untuk menghalaunya satu persatu agak menyusahkan, kadang-kadang terpaksa membunuhnya. Adakah Islam memberi kelonggaran untuk membunuhnya? Jika Islam membenarkan, bolehkah digunakan racun yang dapat membunuh kesemuanya termasuk di dalam sarang?

Jawapan:


Dalam sebuah hadith dari Ibnu Abbas ra ia berkata; "Rasulullah SAW melarang membunuh empat macam binatang, semut, lebah, burung hudhud dan burung shurad". Hadith ini menunjukkan hukum haram membunuh empat macam binatang tersebut dan memakannya.

Islam merupakan peraturan hidup untuk setiap manusia. Di dalam Islam tidak ada suatu perkara yang terlalu diberatkan dan tidak pula suatu perkara itu sengaja diringan-ringankan tanpa alasan atau sebab tertentu yang boleh meringankannya. Semut adalah sejenis binatang yang berada di merata-rata tempat, jika kehadirannya menimbulkan mudarat bagi diri kita dan anak-anak, seperti gigitannya dan sebagainya, maka dibolehkan mengusirnya denga penyapu, jika ia terbunuh bukanlah perkara yang kita inginkan.

Jika ia memiliki sarang, korek dan angkatlah sarangnya itu serta buanglah ke luar rumah, setelah itu tutuplah lubang tersebut agar semut itu tidak membuat sarang kembali. Usaha yang kita lakukan tak lebih untuk mencari keberkatan dan mengikut sunnah Rasulullah SAW. Sebab pasti ada hikmah yang terkandung dalam larangan dan suruhan yang disampaikan oleh Rasulullah SAW yang kita tidak mampu untuk memahaminya secara lebih pasti. Wallahu'alam




dipetik daripada :http://harmoniinn.blogspot.com/2009/06/membunuh-semut.html


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC