Cik Mawar

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas

Walau hanya dengan dakapan di angin lalu
Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima

Cukup dengan salam dan manis doa
Aku ingin
kau merasakan hebatnya cinta

Dan leburkan saja serpihan calar derita
aku hanya inginkan
engkau setia

Kerana setia
yang mencipta bahagiamu



Cik Mawar

Kedatangan Tahun baru
maka berakhir lah kerjaya
aku disini..
aku mahu mulakan hidup baru
dengan gaya hidup yang baru
semua sudah dalam perancangan
tunggu untuk dilaksanakan ja
dengan izin ALLAH SWT..
semoga segala yang diharapkan berjalan
dengan lancar
sesungguhnya ALLAH SWT lebih
tahu apa yang terbaik buat kita
aku hanya lah merancang

Berhenti nya aku
bekerja disini
maka lagilah kurang
aku hendak memblog @ berFB., YM
segala.. jika ada kawan-kawan yg ingin
mencari tinggalkan saja pesan
dia FB, Blog @ YM
insya'Allah ada masa
aku akan laungkan masa
mentetenetkan diri..
he he he
semoga semua berbahagia.
amin..


Cik Mawar

Dalam hidup
pasti banyak dugaan dan cubaan yang
mendatang
sama ada kita sabar @ redha...
pasti kita kena lalui jua...

Dalam menuju ke gerbang
perkahwinan..pasti ramai
pasangan yang mempunyai konflik
tersendiri.. kdg² sama..kdg² idak masalahnya
Ada yang terlalu mudah
ada yang terlalu payah
benda yg dirancang bukan melibatkan
KAU DAN AKU
tapi KAU, AKU, MEREKA SEMUA
pastikan perancangan bertahun
untuk majlis 2 hari @ 1 hari selesai

Aku kdang kala
lelah... untuk memikirkan nya
bukan belum masanya yang
ditetapkan oleh ALLAH SWT..
Kena sabar...
semoga aku makin
kuat n tabah..
amin..



Cik Mawar

Saat kau tersenyum

Saat itu kau memberi

Saat ku rasa bahgia

Selama ku tersenyum

Selama itu ku memberi

Selama yang kamu di sini

Namun ku bicara hanya pada

Bulan dan suria tak ku punya cara

Untuk menyatakan cinta

Dan kamu hanyalah satu

Ku mahu ada kamu saja

Bisaku menunggumu

Selamanya aku milikmu

Takkan pernah lelahku menunggu

Hingga aku punya kamu

Sesaat aku tiada

Saat itu yang ku rasa

Saat hidupku terlena

Selama yang kau ada

Selama itu ku rasa

Selama hidupku bahagia

Namun ku bicara hanya pada

Bulan dan suria tak ku punya cara

Untuk menyatakan cinta

Selama yang pernah

Ku merasa belum ada rasa yang ku rasa ini

Fahamilah cinta ku lebih dari cinta

Tiada mungkin akukan teruja

Andai bukan kamu yang dihadapanku

Bisaku buktikan pada kamu



Cik Mawar


Alhamdulillah
tetiba rezeki terpijak..
optsssss.. nie bukan terpijak
nie rezeki dibagi depan mato

kakak n abang ipar balik semalam
then.. abang ipar ado beli handset baru
akak guna lah hendset a.ipar
n sony pink dia nie
dia bagi lah kat aku
tepon Nokia lipat aku tu
problem dah...cepat sgt bateri nya kong
bukan masalah bateri
tapi tepon tu.. so
akak dengan murah hati bagi tepon comey dia nie
huk huk..
sangat lah suka

Alhamdulillah..
la la la



Cik Mawar

Rindu itu adalah
Anugerah dari Aallah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu
Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan
Orang-orang yang bertaqwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya
Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri solehah
Keluarga bahagia
Para pencinta kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Aman dan sejahtera
Merindukan tertegaknya
Kalimah Allah di muka bumi
Dan dalam merindukannya
Keampunan Tuhannya
Dan seluruh umat itu
Merindukan cahaya
Yang menyinari kehidupan
Rindu pada Tuhan


Cik Mawar

Ku pendamkan perasaan ini
Ku rahsiakan rasa hati ini
Melindungkan kasih yang berputik
Tersembunyi di dasar hati

Ku pohonkan petunjuk Ilahi
Hadirkanlah insan yang sejati
Menemani kesepian ini
Mendamaikan sekeping hati

Oh Tuhanku
Berikanlah ketenangan abadi
Untukku menghadapi
Resahnya hati ini mendambakan kasih
Insan yang ku sayang


Di hati ini
Hanya Tuhan yang tahu
Di hati ini
Aku rindu padamu
Tulus sanubari
Menantikan hadirmu
Hanyalah kau pilihanku

Kerana batasan adat dan syariat
Menguji kekuatan keteguhan iman
insan yang berkasih

Alhamdulillah
1 Muharram muncul tiba
genap setahun aku
menjadi tunang kepada
En.Mohd Khairul Nizan Bin Zakaria
semoga kehadiran tahun baru ini
lebih mendatangkan kebahagian buat kami berdua
dan lebih diberikan kesabaran dan ketabahan buat kami
dalam menghadapi dugaan yang mendatang
amin...

Buat semua umat islam
didunia..semoga kehadiran tahun baru ini
lebih menambahkan iman dan taqwa kita
dan menjadi umat islam sejati..
amin..
Cik Mawar



Salam Maal Hijrah Buat semua..

semoga Tahun baru ini lebih mendatangkan

kebahagian jua kebaikan buat kita semua..

Semoga iman dan taqwa kita juga bertambah..

amin...

Cik Mawar

Ermmm..
Aku nie bila nak turun kan berat
Payah bonar
tapi bila jiwa kacau
@ perasaan tak tenteran
mula lah berat pon turun mendadak
hari tu aku timbang
50 KG
semalam g kedai beli hadiah
kawan kawen..
jumpalah penimbang
try ..test.. tengok² berat
aku dah 46 KG

erm...
mmg skrg..tak selera nak makan
tapi bukan tak makan langsung
just makan pon sikit
pastu lau batuk..
habis semua makanan keluar balik
tambah lak ngan
hati larra..melarra nie
aduhaiii..
mak mmg dah bising dah..
tgk aku tak nak makan ja
nak tak nak
mmg akan jamah lah jugak..

lau macam nie lah berterusan
mau nya naik pelamin
mmg papan lah gamaknya
huk huk...

* Dulu nak sangat ha..skrg.. terima lah
la la la la... aduhai
Kurus Sihat takpo.. jgn kurus bawak penyakit,,
nyusahkan org lak...


Cik Mawar


Lelaki perlu tahu yang perempuan:

  1. Sensitif : Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.
  2. Cerewet : Bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.
  3. Halus : Ibarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab sesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.
  4. Ikhlas : Ikhlas seorang wanita tak perlu diragui.
  5. Korban : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi, termasuk ibu bapa, anak-anak dan suami. WANITA amat tabah.
  6. Prihatin : Sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.
  7. Manja : Walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI , namun juga sesama kaum.
  8. Ego : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.
  9. Cinta : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.
  10. Seks : SEKs bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan satu akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan satu nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkann ya.

“Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai pemusnah. WANITA diciptakan oleh ALLAH swt dari tulang rusuk kiri dan untuk dipeluk dan dimanja, bukan untuk dikasari. Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA”

Perempuan juga perlu tahu yang lelaki:

  1. Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).
  2. Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yang boleh dibualkan atau dikongsi bersama.
  3. Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita.
  4. Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik.
  5. Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita…
  6. Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.
  7. Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!
  8. Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.
  9. Bila lelaki cakap..”Emm. tengoklah dulu”..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.
  10. Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.
  11. Kebanyakan lelaki yang nampak ‘desperate’, datang dari sekolah all boys!
  12. Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.
  13. Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini…
  14. Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dengan lebih baik.
  15. Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan ‘flirting’ dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yang istimewa…yang lain hanya kawan..:)
  16. Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari…maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja….Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!
  17. Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.
  18. Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti…
  19. Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.
  20. Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yang hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan

Sumber: Ridzuan Azmi

Cik Mawar

Dugaan yang datang
pasti ada hikmah disebaliknya
Ya Allah berikan lah kami
ketabahan juga kesabaran
amin


Cik Mawar
Alhamdulillah
aku telah selamat pergi
n selamat kembali ke rumah sendiri dengan selamat
dan 'Bahagia'
hik hik
Dapat Jumpa sedara mara.. ramai
dapat jumpa en.tunang
erm...lepas rindu..
hik hik
Alhamdulillah majlis perkahwinan pak cik
berjalan dengan lancar
semoga rumah tangga beliau
mendapat kebahagiaan hingga akhirnya
amin..

ehem Ehem..
Tahun nie..besday aku
mmg tema tudung gamaknya
3 helai tudung aku dapat
2 yang aku kata akak bagi hari tu
n balik sana.
encik tunang pon bagi tudung
hik hik..sangat lah terharu
jgn tunang dia nie malas
pakai tudung udah lah.
ngeh ngeh...

Tudung akak bagi dua
n Meroon En.tunang bagi.

Semalam balik sampai dalam kol 9.30
siang tu kenduri..aku masak
lauk untuk pengantin
dah siap² aku pon siap molek²
ikut encik tunang poei kenduri umah kawan dia
kat bidor..
tak sangka lak
pengantin perempuan tu org kat tempat aku
akak dia tegur aku
n baru pengantin tu perasan aku.. hik hik
ramai betol jodoh org perak ngan pahang nie
ngeh ngeh..
masa encik tunang kenalkan
aku kat kawan² dia..jadi gembira pon ado
n segan pon ado.. kawan dia ramai :D
kebetulan kami sampai lewat..lepas makan..jumpa pengantin
kami pon gerak balik
dah petang tu aku nak balik pahang

sempat gak Bakal mak mertua
bagi ikan sepat kering
super duperr.mabeloss..
ambik kat umah nenek sikit
mak encik tunang bagi agi
satu besenn besor dapat
hua hua..

Sangat Gembira n bahagia
balik kampung kali ini..
@_^



Sangat Comel en.tunang bagi hadiah itu.. ngeh ngeh ♥♥♥


Cik Mawar

La la la la

Esok Mau Balik kampung

semoga perjalanan kami sekeluarga

selamat hendaknya..

amin...

mau jumpa nenek

sedara mara

bakal mak pak mertua

bakal adik ipor

bakal suami tersayong

hua hua.. last tu lagi teruja lah

nak dekat setahun tunang ha

huisss..baru nak jumpa kembali

nie yang makin wat segan nie

hik hik..

Apa pon lah alasan nya

balik coz pak cik kawen @

nak jumpa insan² tesayang

yang pnting..semoga

perjalanan kami selamat sampai

n selamat kembali hendaknya

amin...


Cik Mawar


''Jangan Berbangga dengan Calvin Klien & Armani Exchange anda kerana..

Pakaian Terakhir anda adalah Kain Kafan.& perfume anda adalah kapur barus..


'' Jangan Berbangga dengan BMW & Caldina GTfour anda kerana..

Kenderaan terakhir anda adalah Keranda yang akan diusung.


'' Jangan Berbangga dengan Banglo dan Condo anda kerana..

Tempat Peristirehat anda yang terakhir adalah Kubur..


'' Jangan Berbangga dengan Kehenseman atau Kecantikan anda kerana...

Akhirnya Hanya menjadi santapan si Cacing dan Serangga....

Cik Mawar


Alhamdulillah

hari nie genap Umur aku

25 tahun..

Dari kol 12 dah mula ada yang

wish.. pagi pon ado..

n masuk kerja on FB

penuh..Ada ucapan, ada video klip ado mcm² den suko

adolah semuanya wish lebih 100

yang mendoakan kebahagiaan

n kesejahteraan aku..

alhamdulillah...

bersyukur..sangat..

semoga bahagia n sejahteralah aku

dibumi ALLAH SWT nie..

*

"YA ALLAH dihari yang berbahagia ini, Ku Memohon padaMU.. berikan lah kesihatan, keselamatan, keimanan dan ketaqwaan..kepada semua muslimin muslimat, dan berikan kami kesudahan yang baik untuk kembali kepadaMU..amin "~.

* Dapat hadiah 2 helai tudung pink n hitam..akak bagi..hik hik :D


Cik Mawar


Alhamdulillah..
semua yang dirisaukan jumaat lepas
kini telah kembali tenang
Abah tiba² dimasukkan ke hospital
kerana kencing manis nya
naik mendadak
dan kawan terlibat dengan kemalangan
pada masa yang sama
kebetulan masa tu aku kerja
jadi blur sekejab..
petang tu balik awal sikit
terus g lawat abah kat hospital
dua malam gak lah abah kena tahan
mak lah jadi peneman setia
akak ngan abg ipar pon balik
pagi diorg g..
petang aku ngan abang n kak ipar lak g

Kawan yang exciden tu
semalam aku dah g tgk
alhamdulillah tak da apa yg perlu dibimbang kan
dia pon kena tahan wad 1 malam ja
cuma keretanya mmg teruk
dan tak boleh dibaiki
suami dia kata..lau tgk keretanya
mmg sangka dia dah tak hidup dah
tapi belum sampai masanya
kematian itu tidak cepat @ lambat walau seminit
alhamdulillah Allah masih memberi beliau
bernafas..bersama suami dan anak²

Abah lak tengah hari semalam
baru leh kuar.. kencing manis nya pon
dah stabil.. cuma lepas nie
cara pemakanan akan dikawal lebih ketat
sian abah.. sakit..sampai tak larat² nak bawak diri
aku nie pon kena berjaga²
penyakit keturunan tu
hua hua..

apa pun lega sudah hati ini
Alhamdulillah..

* Wah dah 11 bulan aku tunang
11 bulan juga lah menanggung rindu..
bila lah dapat bertemu bersua muka
melihat senyuman nya.. @_-
Cik Mawar

Ni Aktiviti Malam tAdi
Wat Kek 2 jenis..pastu bagi ambik sebelah²
kira bagi dua ngan kak ipor lah
hik hik

Yang nie kira cam kek lapis tapi diberi @ditambah
perasa ..kelihatan sungguh menarik gak
first time wat kek nie..
minat warna nya..cantik lak

Bahan-bahannya :-

1. 5 Biji telur
2. 1 Cawan Gula Pasir
3. 1 1/2 cawan Tepung gandum *
4. 1 sudu baking powder*
5. 1/3 Cawan Minyak masak @ minyak jagung
6. 1 Sudu Overlett
7. 1 sudu pes pandan
8. 3 sudu serbuk coklat
9. Perwarna Hijau

* Diayak bersama.. sekurangan nya 2 @ 3 kali.bagi sebati

Cara-cara Membuatnya :-

* Panaskan Oven dahulu

1. Putar Telur bersama gula sehingga kembang ( putih ) , Masukkan Overlett bersama sblm betul² kembang
2. Setelah Kembang telur nya.. masukkan minyak dan gaul sehingga sebati..
3. Kemudian masukkan tepung sikit demi sedikit..sehingga acuan sebati dengan minyak n tepung
4. Bahagi adunan kepada 2 bahagian
5. Bahagian 1..masukkan pes Pandan n pewarna hijau
6. Bahagian ke 2..masukkan serbuk coklat dan kacau sehingga sebati
7. Loyang Disapukan majerin kemudian litup kan dengan tepung.. (ketuk bawah loyang untuk buang tepung yang berlebihan ) * cara nie..kek tidak melekat dan tak perlu susah² boh kertas minyak.
8.Adunan dibubuh secara selang seli.. buat step tersebut sehingga adunan habis..
9.Masukkan ke dalam oven dengan suhu 180 'c..selama 45 minit @ cucuk guna lici.. lidi licin tanpa ada lekat dengan adunan kira masak lah tu ☺

Selamat Mencuba @_^ ☺




Cik Mawar

Ehem ehem.. tinggal 2 hari ja lagi
Selamat... hari ..Raya..
la la la..
malam tadi dah start wat biskut rayo
hua hua.. Wat biskut mazola ngan sarang semut ja
kali nie.. lagipon aku cuti pon
satu hari ja
sungguh sedih :(
Tapi takpo..semangat tu Tetap ado
Resepi Nya leh tgk
Disini
* Tambah sedikit majerin (gaul bersama adunan)
Entry raya tahun lepas
cuma corak n hiasa ja lain..
fuhhh wat sorang²
pastu 3 adunan lak
coz kak ipor nak jugak
kol 3 pagi jugak lah baru tidoq
ha ha ha..sementara
tunggu masak..sempat ja
baring depan OVen..
takpo..jenis tak tidoq mati
lau idak..hangus lah biskut nya
hik hik :D


Sementara tunggu biskut² tu masak
sempat gak subuh² tu
rebus kacang dal
nak wat untuk sarapan pagi..
masalodeh..
hik hik.. rebus siap²
pagi tadi bangun..just sediakan bahan
n goreng..
wat lebih sikit..bawak bekal..
perut nie..kenyang kuih ja ha..
cam menari² cacing nie..nak makan nasi
gamaknya.. ha ha ha


Resepi Masalodeh
Disini
Kali nie tak boh jintan² tu
just tambah ikan bilis ja..

* Balik nie nak singgah pasar..nak beli siput sedut.. lau ada.
nak buat siput sedut masak asam pedas ngan keladi.. weiiiiiiiii
mesti sedap.. la la la


Cik Mawar


Semalam
hari Jumaat..
aku cuti..
lepas tension tu
mmg aku tak berminat nak
kerja OT ..
tak sabor nak ............ ja
hua hua.. takpo..
malam nie keputusan akan dibuat
semua tekanan akan terjawab nnt

Petang semalam aku g
rumah nenek sedara ngan mak
Nenek lelaki masuk wad
kat muadzan shah coz
kurang darah..
lepas ja kak ipar ngan abang sampai rumah
kami siap² g hospital muadzam
lawat nenek sedara tu.
alhamdulillah keadaan nya tidak lah teruk
cuma masuk darah n air sahaja
beliau masih boleh bersembang
tersenyum seperti biasa
cuma katanya kena tahan
3 hari lah..paling lama
jika tiada apa² yang meragukan

kami dok Hospital sampai maghrib
solat kat surau hospital terus
then g jalan² cari makan
senang balik rumah rehat ja
hik hik...
banyak yang kami makan
aku ambik chiken chop ja
pastu abah mee sup
then yang lain
nasi putih
siakap 3 rasa
tom yam campur
sotong goreng tepung
kailan ikan masin..
hua hua.. tak terfikir lak
nak ambik gambar
nnt aku jadi lapor balik
bila tgk.. ha ha ha..
pukul 8 lebih gak baru balik rumah.

* Semoga Nenek kembali sihat seperti biasa..amin
Cik Mawar

Tension n sakit hati

bila apa yang kita buat

langsung tak dihargai

huk huk..nasib badan lah

nak wat camner kan?

takpa.. pasti tindakan

akan dibuat untuk meredakan

tekanan ini..

wait n see..

Cik Mawar
PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman . Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.
Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.


5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.


Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, dimana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

"Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagai mana kalian meninggalkan hamba-Ku?"

Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

"Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagai mana kalian meninggalkan hamba-Ku?"

Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

9 . Orang yang membelanjakan harta (infak).

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...' "

10. Orang yang sedang makan sahur.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu'alam.Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. InsyaAllah.


Peringatan.

Solat itu wajib, jgn biarkan diri dimamah usia dengan kekosongan rohani. Isikanlah dengan zat-zat yang berguna.
Sebaik-baik rumah adalah Syurga. Sewanya dibayar dengan solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah.
Seburuk-buruk tempat adalah neraka. Hindarkanlah dengan solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah.
Kubur yang luas kerana solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah.
Kubur yang sempit kerana tidak solat 5 waktu, puasa, zakat dan sunnah Rasulullah.
Lakukan sebaik mungkin yang wajib, insya’Allah yang sunat pun akan berkat.
Amin.

Cik Mawar
Semalam balik kerja singgah kedai
beli kacang Dal, selasih,keropok ikan kering..n sosej..
tetiba lak teringin..lama betol tak pernah beli sosej nie..
lam otak tetiba fikir nak wat sosej lada hitam
rumah aku nak cari lada hitam mmg semedang adolah
yang kering lam balang pon tak habis..lagilah kat pokok..lebat buahnya
lom dikeringkan..ada 3 pokok..mmg buah tak pernah berenti
alhamdulillah rezeki.. he he..
okek moh kita main masak²

Bahan² nya :

3 Biji bawang Merah
1 ulas bawang putih
Sedikit halia ( Dihiris)
3 batang Sosej dipotong serong
setengah Tempe dipotong ( tempe lam plastik)
setengah Biji Lobak Merah
3 biji lada hidup
1 biji bawang Besar ( Potong bulat)
Lada Hitam (ikut suka nak byk mana)
Sos tiram
Garam
Serbuk perasa


Cara memasaknya :-

1. Tumbuk bawang merah,putih n Lada hitam sampai lumat
2. Tempe digoreng hingga garing
3.Panaskan sedikit minyak untuk menumis..
4.Apabila bahan ditumbuk sudah garing masukkan Lobak Merah & Sosej
5.Masukkan sos tiram, garam, serbuk perasa n air
5.Apabila lobak sedikit lembut..masukkan tempe, bawang besar,halia hiris lada hijau
6.Apabila sudah sebati n pekat..boleh lah tutupkan api dan sedia untuk dihidang


* Sosej tak perlu digoreng..nnt kecut..n hilang rasa manisnya :D

* Selamat mencuba ♥♥♥

Cik Mawar

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGINGJangan makan DAGING bersama IKANJangan makan IKAN bersama SUSUJangan makan AYAM bersama SUSUJangan makan IKAN bersama TELURJangan makan IKAN bersama DAUN SALADJangan makan SUSU bersama CUKAJangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"
Cik Mawar

Ini sebuah kisah yang bisa mengundang air mata siapa sahaja yang membacanya. Kisah ini saya dapat dari seorang rakan melalui e-mail. Setiap kali membaca kisah nie mesti bergenang air mata. Walaupu manusia memang sering melakukan kesilapan...mungkin ada kesilapan yang dilakukan boleh di maafkan atau diperbetulkan semula..dan mungkin juga ada kesilapan yang dilakukan bakal mengundang kekesalan yang tidak berpenghujungnya. Kerana itu Allah telah memberi akal kepada setiap manusia supaya boleh menilai menimbang dan berfikir sebaik-baiknya dalam melakukan sesuatu samada baik atau sebaliknya..terlajak perahu boleh diundur..terlajak perbuatan..sesal selamanya...

Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.

Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)


* Ya ALLAH, hidupkan kami dengan perasaan kasih sayang sesama sendiri..Tabahkan lah hati kami dalam menerima dugaan Mu..sematkanlah sifat Sabar didalam diri kami.. Amin (-_-)


Cik Mawar

Kaulah cahaya dalam hidupku
Yang selalu hadir di dalam mimpiku Kumbang yang selalu harumi hariku Anugerah Tuhan yang sempurnakan ku

Bila kau jauh
Aku selalu rindu
Bila kau ada
Hatikan berbunga

Ku akan selalu menjadi bintangmu
Menerangi gelap dan mimpimu
Aku setia di sini mengusap tangismu Menemani sunyi di hatimu

Ku akan setia disini
menanti menjadi suri dihatimu
hanya kamu yang ku mahu
terangi malam dan siangku.
Cik Mawar

Ehem..ehem..
/me jeling Cik Lya n Odah
hua hua hua.. dah dah lamo tunggu nak
den main masak² erk?
hari nie kito nenguk caro
cik mawar masak asam pedas yo :D
sangat lah simple n sonang

Bahan - bahan :


1. Ikan pari
2. 10 tangkai Cili Kering
3. Satu biji bawang Besar
4. 2 Biji Bawang Merah
5. 1 ulas bawang Putih & Sedikit halia
6. 2 batang Serai ( Diketuk)
7.2 kuntum bunga kantan
8. beberapa pucuk pucuk daun kesom
9. 2 Keping Asam keping
10. Sedikit Minyak Untuk Menumis
11. Kunyit (salut ikan pari)
12. Sedikit belacan
13.Garam & ajinamoto

Cara² memasak:

1. Ikan disalut dengan kunyit ( bagi tak pucat bila masak nnt)
2. Cili kering, bawang, halia & belacan (dimesin)
3.Panaskan Minyak, tumis Semua bahan no2
4. Tumis Sehingga Pecah Minyak
5.Masukkan Air, ikan, asam daun kesom,bunga kantan,Garam, Ajinamoto
6.Apabila sudah masak , boleh lah dihidang..

* adess..lamo tak taip masak² nie..ayat pon lintang pukang @_^


Cik Mawar

Mari hayati pesanan isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

“Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.”

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami.

Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.

Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru.

Kerana itu, jadilah ‘budak’ wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi ‘budak’ bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.

Peliharalah10 sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

1 dan 2 , berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

3 dan 4 , memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.

5 dan 6 memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

7 dan 8 ,menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

9 dan 10 , jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.

Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira.

Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu. “?



Cik Mawar


1. Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada emak anda.

4. Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan sernata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih daripada suami juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relak-relak sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dan sebagainya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor tauge. Frust, tau tak!

8. Kalau nak ajak member ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua lebih awal. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi segera saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Hairan ya, masa bercinta dulu kenapa boleh kontrol kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan ahli keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak rnengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dan sebagainya.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, Jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami ”degil” tak nak minta pertolongan. selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau anda kahwin dengan perempuan kedekut!).

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh, balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja. Itu hipokrit atau dalam bahasa Arab disebut Munafik. (ustaz/ustazah yg ada kat sini kalau silap sori yek)

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendir

17. Jangan main kayu tiga. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri anda yang buat, tentu anda tak boleh nak bertolak ansur. Jadi mengapa isteri anda kena bertolak ansur kalau anda buat?

18. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuk-lah anda mengambil berat tentang dirinya.

19. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak Jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Jangan buat tak tahu kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kita orang semua pakat mogok, anda juga yang rugi!

Cik Mawar

Dari Pagi aku datang
kol 9.40 ( lewat 10 minit)
sampai skrg nie jam 11.15 minit Pagi
Hanya 20 sen ja hasilnya
hua hua hua
korang tak rasa nie suatu yang parah ko?
ish ish,. jgn lingkup udahlah
mano lah den nak poei kojer lak

Bos mmg ado msalah kewangan
tapi..entah lah aku nak cakap pon tak tahu
tapi cara dia tu cam tak dop masalah
sebab dia lngsung tak buat apo²
untuk meningkatkan hasil
harapkan apo yang adolah
adess.. nak taip lebih² pon tak tertaip


* adesss..bilo gaji aku agi separuh nak dapat nie.. @_@

Jab agi 12.30 mau fulang
jiran depan umah tunang
la la la la


Cik Mawar

Wah skrg mood nak membaca kat Blog bekobar² lak ha..
banyak sungguh blog kawan² yang aku terlepas
lagi² resepi2 terbaru kat blog Dapur Tanpa Sempadan tu.
hik hik,.dok sambil baco..copy, paste n prints lah..
nnt kot2 gamaknya..ado maso leh lah buat masakan2 tu

Kemarin..balik kerja wat puding roti
hua hua..pertama kali buat.. tgk gayo
cam tak jadi ja ha.. hahahaa
takpo lain kali lah buat...
tapi tgk gayo mcm org² lam rumah tu
tak berminat ja nak makan ha
ado agi satu piring lam peti..
aku pon makan sikit ja..
hahahahaha..
semalam cuti.
wat bubur pulut hitam.
byk gak makan..
suka bau pulutnya tu
wangi sangat..+ lak ngan bau daun pandan
mmg MANTOP lah..

Tengah asah semangat nie
sikit² kot2 gamaknya lopeh nie
selalu lah den update blog nie ha..
sebenarnya byk nak citer..
tapi kdg² putus ditgh jalan
citer poei melancong namo dok lam nie
hik hik hik..

Hari nie mendung ja dari pagi
adessss.. ~Lapor~



Cik Mawar


Alhamdulillah...
daku masih berkesempatan mencoret sesuatu di blog ku ini
begitu lama rasanya tidak menyibuk kan diri meluahkan kata² disini..
bukan tak da apa yang hendak diceritakan tapi keadaan yang tidak mengizinkan
kerana tgh berperang dengan sakit yang datang menjelma..

still masak n ambik2 gambar.. coz terfikir nak post kat blog nie.. tapi..tak jugak buat²
insya'Allah lau ada masa lepas nie.. akan adalah resepi² baru yang akan dipaparkan..
cam biasalah..masakan2 kampung ja.. maskn² barat tu..manolah nak masak..
nnt org kat rumah tu bukan gemor sangat pon.. hik hik
malam nie nak wat puding roti.. lau jadilah.. leh lah den ngajor lagi nnt.. hik hik

Hubungan Dengan Encik Tunang tersayang alhamdulillah makin lama, makin byk belajar tentang perangai n sifat masing²...alhamdulillah Encik pon dah sok sek,,sok sek pasal majlis.. hik hik suka² semoga semuanya dipermudahkan.. amin..



Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC