Cik Mawar
sewaktu proses memasak
Hasil pembuatan kuih Ros @ kuih Loyang

Bahan-bahannya:-
1 Bungkus Tepung Beras
1 mangkuk santan pekat
1 cawan gula
2 biji Telur
2 Sudu Air Kapur
Sedikit Garam

Cara Membuatnya :-
1. Masukkan telur n Gula putar hingga kembang
2. Masukkan santan, air kapur serta garam.
3. Apabila bahan sudah sebati, masukkan tepung dan kacau hingga semua sebati. jgn terlalu pekan @ terlalu cair adunannya.

p/s : sebelum tu panaskan acuan bersama minyak, agak2 acuan panas baru mula kan aktiviti memasak.

Petua : untuk mengelakkan adunan melekat pada acuan, rendam acuan dalam air asam jawa semalaman.

Nie kuih yg aku paling suka buat..lau raya mesti tak tinggal nak buat kuih nie, setakat nie lah..hehe..Baru 2 hari lepas buat, sebab mak nak bagi kat jiran, untuk majlis kenduri kawin...Tapi buat kuih nie hati mau tenang, lau tak..kuih pon tak mau jadi..huahuaa...





2 Responses
  1. thoman Says:

    Sedap jer nampak...


  2. Cik Mawar Says:

    hheheheh
    En.Thoman.. wc my blog.
    nak rasa meh lah mai pahang..
    hehehe


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC