Cik Mawar

Ikam Pekasam VS Telur nie maksudnya goreng ikan pekasam ngan telur lah.. hehehe.. aku tau resepi nie pon belajar dari mak.. mak tahu dari jiran sebelah umah.. Mak cik tu org kedah.. mula2 aku pelik gak..menda apalah nie.. cam hancur2.. sekali makan.. perghhhhhhh sedapnya.. huahuaa.. rasanya nya masam, masin lah sikit2.. n manis.. bila rasa bawang tu.. huhuhu.. aduhai.. lapor lak..

http://emo.huhiho.comBahan-bahan :-

2 ekor Ikan Pekasam (tak kisah apa jenis pon)
1 biji Telur
1 biji Cili besar ( hijau)
1 biji Cili Besar Merah
1 biji Bawang Besar ( saiz sederhana)
1 sudu Minyak masak

http://emo.huhiho.com Cara membuatnya :-

1. Grg ikan pekasam hingga garing
2. Ambil isi ikan pekasan sahaja, kemudian tumbuk isi ikan dalam lesung batu
3. Hiriskan bahan yg ada n gaul kan sekali bersama telur
4. Kemudian masukkan sekali isi ikan pekasam. Kacau hingga sebati
5. Setelah kuali panas, masukkan minyak.
6. Masukkan telur yg tlh digaul bersama bahan dan kacau seperti menggoreng Kelapa nak buat Kerisik
7. Setelah agak garing @ kering blh angkat , Sedia untk dihidang

P/S : Tidak perlukan garam kerna masin ikan pekasam sudah mencukupi.

Selamat Mencubahttp://emo.huhiho.com
6 Responses
  1. Lya Colours Says:

    wah cam sedap jerk cik mawar. wat aku lapo lagik plak. tp x penah mkn ikan pekasam. x berani cube. huhu takot rase pelik


  2. Cik Mawar Says:

    hehehe Lya..
    kalau Lya masak macam nie
    rasa masin n masam nya akan kurang
    nnt akan rasa sikit masin, masam n manis tau..cubalah..
    nnt bagi Mawar ya..
    muah..
    Tak da yg pelik.. sedap adolah He.

    P/S : rugi tak pernah makan ikan pekasam.. hehehee


  3. pu3 da terliur nie...
    nak balik carik ikam perkasam gak...uwaaaaaaa.....lapaqqqqqqq!!!!


  4. Cik Mawar Says:

    hehehehe put3..
    buat2.. jangan tak buat
    rugi ooo.. lau tak coba nie
    mana tau.. leh pikat bakal mak mertua nnt..hehehe

    :)


  5. Sky Hanz Says:

    ikam pekasam tue perap berapa lama nak jadi pekasam tue mawat?
    hehehehe :p


  6. Cik Mawar Says:

    perap lah sampai ko rasa lebam..
    huahauhuaa...
    perap lah sampai raso ikan tu keras..
    masa tu mesti dah masam n masin..
    lam 2 @ 3 minggu lah.. gak..
    ekou nak buek sendiri ko sekai :P


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC