Cik Mawar
Wadai kiping nie sebutan bagi org banjar untuk kuih nie.. Cuti minggu lepas dok umah.. teringin lak nak makan bubur nie... bubur nie lebih populer ngan panggilan Puteri Mandi lau aku tak silap.. buat kuih nie senang n cepat sangat.. kebetulan durian kat belakang umah tu dah mula gugur, jiran2 pon ado bagi sebijik dua.. boh lah durian lam nie.. n lagi satu lau ada sagu kecik2 tu pon sedap.. Apa jua kuih yang menggunakan Tepung Pulut aku mmg suka.. cam kuih koci, kuih melaka n seangkatan ngan nya lah.. tepung pulut nie bau dia wangi.. selera ja nak dimakan.

Bahan:

Tepung pulut
Air pandan (lebih sedap)
sedikir garam
sedikit air kapur
santan
Gula
Gula merah
Daun pandan

Lau nak masak bubur nie.. kena didihkan santan nya.. Baru masukkan adunan yg dah digentel2 kecil2 tu..klu masuk kan awal.. nnt tepung tu melekat antara satu sama lain... bila tepung tu masak ia akan timbul sendiri... masa masak..api kena lah kawal takut santan pecah lak.. nnt cair bubur tak sedap.

Adesss.. dok citer2 nie.. terbau cam durian ja.. kpla pening2 agi nie.. malam tadi makan durian sebijik.. tah baper ulas.. dok makan sesorang.. last2 pala nino2 ja nie.. aduhaii. dah makin nambah usia nie.. makan pon tak macam dulu.. lau dulu makan sekali 3 biji selamber ja.. kekekeke..

7 Responses
  1. GURU_CIKGU Says:

    Aduhhhhh.......Sedapnya wadai kiping. Lama dah tak merasa......minta sikit.


  2. adusss mawat....
    best nyerrr...bak sini sket...
    huhuhu.....bila la nk p umah mawat ni.....


  3. EN.ROBOT Says:

    wuuu,.,.cam mengghairahkan je tekstur die,.,.pos semangkuk dua sini mawat,.,.~



  4. Cik Mawar Says:

    Cikgu - heheehe.. sanang handak mengulah wadai nya nie cikgu.. suruh bebinian mengulah hehehe...

    put3 - hehehe.. ambik lah tu muleh wat buka poser.. sejuk ja tekak nnt he.. mai lah dtg pahang nak makan apo ja.. mawar masak.. kacawali masakan omputih den tak reti hehee.. masakan kampung2 leh lah. he

    robot- he.. lau ekou nak robot dah habis lah.. huuhu.. mai sini lau nak

    nash - ambik lah tu nash.. tak dapat raso..wat tampal kat depan moniter pon kenyang.. kekeke


  5. Habang Says:

    nyamannya wadai kiping, mintuhak lalu pn kadak pinanduk..hahahaha


  6. Cik Mawar Says:

    hehhehe tahu takpo habang.. kang tau2 dah dikatok lentuhut tu ngan mentuhak.. huahuahuaha :P


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC