Cik Mawar
http://emo.huhiho.comKuih Ketayap... Ni lah Ropenya.. Sejak aku lahir.. nie nama yang aku tau.. tapi ada juga org panggil nama lain.. Biasalah.. menda populer.. macam2 gelaran ado.. kekekee.. Kuih nie Aku "TOLONG" buat petang semalam.. Balik kerja..tu pon aku tolong Boh inti , gulung, kerat, bungkus n ambik gambor ja.. mak yang masak.. heheehee..

http://emo.huhiho.comBahan-bahannya :-
Adunan
1- Tepung Gandum
2- Telur
3- Air Garam
4- Daun Pandan Kisar ( Ambil Airnya)
5- Sedikit warna hijau - Utk menyerlahkan lagi warna kuih

Inti Kelapa

1- Kelapa parut ( Kelapa tidak terlalu tua )
2- gula Merah
3- Daun Pandan
4- Sedikit air


http://emo.huhiho.com Cara- Cara membuatnya :-

Step 1 - Bancuh adunan yang disediakan.. untuk mendapatkan adunan yang lebih halus.. campur semua bahan..dan belender ja.. ( paling mudah ). Kemudian Ambik sesenduk adunan.. masukkan dlm kuali.. wat cam proses memasak telur dadar.

Step 2- Pabila Permukaan atas kuih telah kering, boleh diangkat..tanpa perlu terbalikkan kuih tersebut.
Step 3 - Ambik inti yang telah Siap dimasak..
Cara membuat inti.. campurkan semua bahan dalam kuali @ periuk.. kacau.. hingga sebati @ kering..

Step 4 - Ambil inti letak dihujung kuih sahaja.. ikut suka nak banyak mana..

Step 5- Gulung Seperti Membuat kuih popea. Dan lipatkan sedikit Tepi kuih kiri & kanan.. untuk hasil yang lebih menambat hati ..kekeke
Step 6 & 7 - Apabila siap digulung semua kuih .. sedia untuk memotong sama ada menggunakan Gunting @ pisau .. Ikut suka nak potong menyerong @ lurus.. rasanya sama ja nnt.. Then Makan..

Selamat Mencuba http://emo.huhiho.com

4 Responses
  1. adik Says:

    betoll le...akak mmg pandai.....mmg adik suka sgt neh....(sabo..sabo,,)...


  2. Lya Colours Says:

    wah cm sodap jo. nak sket cik mawarrrrr


  3. Cik Mawar Says:

    adik - Hehehe.. adik.. lau akak tak tau citarasa adik,, sapo agi nak tau :P kan kan?
    (sabo.. sabo ).. hahaha


    Lya - heeheh Memang sedap tu lya... Tapi habis sudah.. leh jamu mata Lya ja lah. hehehe.


  4. kakuna_daisy Says:

    kueh ni ayah aku pggil 'kueh langit gulung'

    hahahaa..im half kelantanis oke..heheehhe


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC