Cik Mawar
Olio Olio Vs Puding Kismis & kurma nie... telah berjaya dihasilkan semalam
( Jumaat bersamaan 14 Ogos '09 , 24 Syaaban)..Biasalah time2 cuti.. ado lah menda nak dimasak.. maklumlah masa manyak.. Tapi masak menda nie tak dok lah berjam.. sekojab ja ha..


Mula2 kita belajar wat Olio Olio ya.. walaupon aku dok tahu wat po lah guna nama nie.. hentam sajolah.. dah aku ambik resepi kat tenet nie ha lotak namo tu ..kekekee.. ( lebih tepat Kat forum Resepi fungkur ) yang diberikan oleh kak Khumaira.. Ha lau korang nak manyak agi resepi g lah sana..

Sebenarnya resepi dia nie.. aku ikut 90 % ja.. sebab aku tak dop cendawan butang n rempah apo tah.. aku pon tak tau.. kekekee.. so dia rasa kampung lah.. huhuhu.. Cili kering pon tak dop.. aku bantai cili hidup.. yg tumbuh segar ditepi rumah ja.. petik ja ha..

http://emo.huhiho.comBahan-Bahan :-

100 gm Spageti
5 ulas Bawang Putih ( tumbuk Kasar)

1 sudu Ladang Hitam ( tumbuk)
2 tangkai Cili Kering (potong halus) Aku ganti Cili hidup ja ha.
1 sudu kecil Herba Campuran ( tak dop, wat selamber ja)
2 Biji Cendawan Butang ( Pepagi kedai cendawan lom buka)
1 sudu Minyak Zaitun ( Zaitun tak jual minyak pepagi , guna minyak Cik Mawar ja)
http://emo.huhiho.comCara Membuatnya :-

1.Rebuskan spageti bersama minyak zaitun dan air sehingga lembut. Ketepikan.

2.Panaskan minyak zaitun dan tumiskan bawang putih, cili kering, cendawan dan
lada hitam.

3.Setelah naik bau, barulah masukkan spageti bersama sedikit air.

4.Kacau rata seketika dan masukkan herba campuran dan garam secukup rasa.

5.Angkat dan hidangkan.Tadaaaaaaaaaaa... Siap http://emo.huhiho.com

Tak habis disitu saja dapur ku berasap.. tgh hari masak lagi.. masak ikan masak asam pedas, sambal grg jawa, pajeri terung.. Dah biasa resepi2 nie.. lain kali ja lah citer.. Petang nya.. Hujan lebat sangattttttttt.. fuhh.. nak tidoq tak leh.. dok siapkan jahitan.. org semua nak cepat..
Then mak pon tgk ada tepung kastart..then mak siap2 kan bahan..aku masak.. zasssssssss

http://emo.huhiho.comBahan-bahan :-

1 cawan Tepung Kastart
5 cawan Santan
3/4 Cawan Gula Pasir
Sedikit garam
kismis Potong kecik2
kismis
(Sebab Hujan Tak leh beli jagung lam tin, jagung kat depan umah lom leh ambik..muda agi)

http://emo.huhiho.comCara Membuatnya:

1. Campurkan semua bahan kedalam bekas.. kacau hingga sebati

2. Masak dalam Kuali ( senang nak kacau) dengan api yang tidak terlalu pelahan n tidak terlalu kuat.

3. Kacau sehingga.. tepung kelihatan bercahaya @ berkilat.. nak lebih tahu.. boh sikit lam piring.. bila dia agak sejuk.. cuba ambik.. lau tak melekat kat piring (masak lah tu)

4. leh boh lam bekas @ loyang.. Setelah sejuk. potong n Makannnnnnnnnn..


Selamat Mencuba http://emo.huhiho.com

6 Responses
  1. akuribena Says:

    aduyai sedap nya isk isk LAPOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


  2. Cik Mawar Says:

    hahahha
    alappp....
    masuk blog den jo ekou lapor
    tu lah soh cari binik namo
    lau tak hari2 leh masakkan
    hahahaha..
    :P


  3. Lya Colours Says:

    wah2 sedap nye
    puas nunggu kat umah cik mawar anta sket
    xdo pon
    huhu


  4. Cik Mawar Says:

    hehehehe Lya..
    Lya mano ado bagi alamat..
    mawar pon nunggu gak nie..
    ehem ehemm
    bila kita nak main masak2 nie
    hehehehe.. mesti best.:)


  5. bogat Says:

    ehehehhe...ahhahha...hihihi...eden pon lapor gak neh....


  6. Cik Mawar Says:

    alahai adik bogat nie..
    sokmo lapor sajo..
    kekekeke


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC