Cik Mawar
Maut ... Sebuah filem yang dihasilkan diMalaysia.. dan ditayangkan diseluruh pawagam pada 15 Januari 2009 di bawah arahan Bade Hj Azmi . Aku pernah jugak tgk sedutan filem nie kat TV tapi tak da lah berminat nak tgk pon.. Tapi pagi nie ( 2 Ogos 2009 ) Bos lama aku dtg (abang Man ) sbb nak baiki laptop custemor.. Kebetulan bos aku sibuk so.. dia mintak tolong dekat abang man.

Abang man : Dah tgk citer maut? best
Aku : Tak pernah pon.. citer apa tu? hantu ka? pembunuhan ka? seram tak?
Abang Man : tgk lah dulu best.. citer pengajaran
( aku pon klik Youtube ..terus search -Maut-)

Nasiib baik Hari nie Internet okek ja.. cepat ja .. Lam hati nie.. berdebar2 lagi.. camner lah citer nie.. sound dia..cam mendebarkan.. Rupanya ado 3 citer dalam satu filem.. secara keseluruhan okek lah citer nie.. Buat pengajaran ..sebab apa yg diceritakan dalam nie.. itulah yg sering terjadi pada manusia kini.. Terutamanya Umat Islam..

Citer Pertama : Mengisahkan Seorang wanita yang dirogol, dibunuh kemudian maytanya dicampakkan diperkuburan Kristian.. Mungkin Roh dia yang tak tenteram telah berjumpa Lina
( Liyana Jasmay) memberitahu bahawa dia hendak ke rumah mak cik nya Tapi kena Ragut.. n dia mintak tolong Lina supaya beliau dapat g rumah mak cik dia.. sempat dia bagi tau tempat mak cik nya.. kmdian terpapar tntg kehilangan seorg gadis.. Lina pon teringat alamat yg dikatakan perempuan tersebut.. rupanya tu tempat perkuburan Kristian.. Akhirnya dengan bantuan Polis.. mayat perempuan itu telah berjaya ditemui.


Kisah Kedua : Memaparkan kehidupan seorg paramugari yang suka kehidupan yang bebas.. yg dilakonkan oleh Sabrina Hassan kemudian beliau berkahwin dengan seorg lelaki bukan muslim, yang mana... kehidupan beliau lebih cenderung pada keseronokan dunia.. lebih kurang dalam dialog nya " saya nie hanya Islam pada nama ". beliau terasa diazab apabila beliau tidak sedarkan diri selama 3 hari dihospital setelah pengsan di hadapan Masjid.. Beliau cerita bagaimana azabnya.. rambut dibakar ( tidak menutup aurat ).. makan darah & nanah, adanya ular besar datang, dikerumuni binatang2 berbisa.. nauzubillah.. YALLAH.. mana kah tempat aku berada dikemudian hari nnt.... ALHAMDULILLAH.. beliau masih diberikan peringatan n masih diberi peluang untuk BERTAUBAT.. kisah Ketiga..bagaimana.. Mati dalam tidak bertaubat..

Kisah Ketiga : Memaparkan kehidupan muda mudi sekarang yang telah jauh tersasar dengan ajaran islam.. yang mana mereka terdedah dengan ajaran sesat.. watak utama Que Haidar yang langsung tidak percaya kepada ALLAH swt.. mengucap panjang aku dialog2 yang Que cakap.. YA ALLAH.. kadang2 aku tgk diorg nie belakon.. tak beringat.. Takut aku.. Ya lah.. mana tau.. kan.. entah lah.. Aku pun kurang arif.. Semoga niatnya hanya untuk memberi pengajaran.. Amin.
Cerita ini akhirnya.. Que dengan kawan2 nya terbabit dalam kemalangan.. Que mengalami kecederaan teruk.. dan tak dapat diselamatkan.. Sewaktu hendak membawa jenazah.. Van jenazah tiba2 pancit keempat2 buah tanya nya.. Dikubur.. air memenuhi menyukarkan untuk proses penggalian..Akhirnya dlm hujan lebat terpaksa diteruskan juga penguburan jenazah.. Pada ke esokan harinya didapati tanah kubur tersebut mendap.. n juga hari2 berikut.. tanaman habis kelihatan terbakar berhampiran kubur.. Nauzubillah.. jika didunia telah ditunjukkan apalah nasib di akhirat nnt..

"YA ALLAH sesungguhnya Syurgamu adalah BENAR
NERAKA Mu adalah BENAR,
MATI adalah BENAR,
YA ALLAH.. peliharah lah kami semua didunia MU ini YA ALLAH.. Tunjukkan lah kami semua jalan yang BENAR.. ENGKAU hidupkan kami dalam IMAN.. Matikan kami dalam IMAN YA ALLAH.. SESUNGGUHNYA hanya kepada MU kami memohon jua kami BERSERAH .. AMIN"


Labels: edit post
6 Responses
  1. EN.ROBOT Says:

    hehe.,,.da donlot cite nih mggu lepas.,,.~ cite yg pramugari tu suggh shekshi.,. i like,..,ngee~ :D


  2. Cik Mawar Says:

    wah wah robot...
    yang tu ja ekou tgk yo..
    ha ambik tu wat pengajaran..
    jaga insan2 ekou yg tesyg..
    jgn seksi seksa ja suko :P:P
    huhuhuhuh


  3. kakuna_daisy Says:

    ahhh,robot memang begitu...gatai..! hahaha..

    eh,ni komen tuk cik mawar ye..??hik hik..ehem,pertama sekali alhamdulillah..sy ucapkan,sbb buat entry ni..sy tak tengok pun,takut..hehe..nnt tbuka hati tgk la..hik hik..


  4. Cik Mawar Says:

    hehehe Cik kuna,, Tgk lah.. Insyallah banyak pengajaran dalam citer tersebut.. yang kadang kala kita pon sering alpa dan lalai dalam meniti kehidupan masa kini...
    Semoga kita sama2 menjadi wanita solehah.. amin :)


  5. Sky Hanz Says:

    terbukak la keja ijap aku masa tgok citer last skali tue..
    hhuhhu
    yg pramugari tue terbaik seksi dia kan robot.. muhahahahaz


  6. Cik Mawar Says:

    hehehe sekai..
    tulah.. aku tgk pon dok ngucap ja ha..
    alahai.. nasib kita belom tau lagi camner.. semoga kita berada dikalangan org2 beriman.. amin

    ehem ehem.. sempat agi comment pasal pramugari tu cett.:P


Daisypath Wedding tickers

Daisypath Wedding tickers

Cik Mawar FC